Nulová gravitace
autor: archiv divadla
zvětšit obrázekMarkéta Kyliánová, matka choreografa Jiřího Kyliána, nevynechá téměř žádnou baletní premiéru. Paradoxně kvůli nahromadění společenských povinností nemohla být přítomna právě u té, která se konala na její počest. Markéta Kyliánová, v mládí rovněž tanečnice, totiž oslavovala v plné duševní i fyzické svěžesti neuvěřitelné jubileum - své sté narozeniny. (*28.3.1912).
Národní divadlo jí u této příležitosti věnovalo komponovaný večer pod názvem NULOVÁ GRAVITACE, na němž se podílel Balet Jihočeského divadla a Balet Junior Tanečního centra Praha. Obě instituce propojuje osobnost choreografa Attily Egerháziho, šéfa jihočeského baletu, který již více než deset let spolupracuje s Tanečním centrem Praha.
Na programu večera sestaveném z osmi skladeb se proto objevily vedle choreografií Samuela Delvauxe a Vlasty Schneiderové především jeho díla v interpretaci obou seskupení. První část představení se nesla více v odlehčené atmosféře. V "Undergroundu" S. Delvauxe zněla zpočátku jako podklad ženského sóla v bodovém světle a dueta hudba Amand Aranda , kterou vystřídala svižná balkánská dechovka Gorana Bregovič jako doprovod již měně svižného sboru. "Made in" vytvořil S. Delvaux na šansony Jaguese Brela rovněž v dvoufázové podobě - jako mužské sólo a posléze duet nepostrádající komické prvky. V "In and Out" Attily Egerháziho nastoupil vážnější tón. Před vertikální scénickou osou - bílým textilním pruhem, chvějícím se při doteku, se rozvíjí "taneční děj", k muži se přidává partnerka a prvnímu páru přistupují další dva, aby se všichni nechali unášet a materializovali v estetických figurách Dvořákovu hudbu.
Naopak Egerháziho ůCurtain up" odehrávající se v divadle na scéně může být groteskním obrazem přípravy představení, kterou si tanečníci s chutí užívají. Druhou část programu zahájilo "Paganini Pas de Deux" v choreografii V. Schneiderové, v níž se tanečníci ve vtipné pasáži sami stávají hudebními nástroji. Ticho, jazz a Elvys Presley doprávazeli Egerháziho duet "1+1" a Mozartova hudba "Pozdravy z Mirabell", velkolepou choreografii v kyliánovském stylu. Proslulým dílem samotného Jiřího Kyliána Un balllo, "tanec na (Ravelovu) hudbu, nic víc", byl pak celý program završen.
Divácky vděčné skladby všech tvůrců, doprovázené známými klasickými i populárními melodiemi, se zdály být poznamenány kyliánovským etetismem, smyslem pro humor a vyznačovaly se nápaditostí, i když v v provedení by bylo možné najít rezervy.
Dobře zvolený a vygradovaný program byl narozeninovým dárkem, z kterého by musela Markéta Kyliánová mít opravdovou radost (snad stihla alespoň reprízu). Tímto jí k jejímu výročí gratulujeme!.
TIP!
Časopis 18 - rubriky
Časopis 18 - sekce
DIVADLO
MdZ a FBM spojuje nový společný projekt EGBDF
Dvě významné zlínské kulturní instituce, Městské divadlo Zlín a Filharmonie Bohuslava Martinů představí jedine celý článek
HUDBA
Eurovision Song Contest 2024
Eurovision Song Contest 2024
Přímý přenos prvního semifinále ze švédského Malmö, kde se letos koná 68. ročn celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Fotografie Miloše Budíka v Praze
Muzeum města Prahy navazuje na výstavu Muzea města Brna Miloš Budík – Jsem fotograf, a představí hlavním celý článek