zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Minnesotský sbor

Žádný, ani renomovaný zahraniční sbor nemá při a cappellových výstupech českých koncertních posluchačů, zvyklých na vysokou úroveň sborů domácích, předem vyhráno. Tím více jsem byl zvědav na červnový večer sbormistra Antona Armstronga a „jeho“ St. Olaf Choir z Vysoké hudební školy v Northfieldu (stát Minnesota), tedy ansámbl, který zdobí nápadně dlouhá tradice (založen 1912!) a který je v samotných USA považován za špičkový. Předesílám rovnou, že šlo o milé překvapení. Hosté se totiž v přívětivém akustickém prostředí svatojiřské baziliky (23. 6.) představili nejen jako pozoruhodně erudovaný smíšený sbor komorního typu, nýbrž i jako těleso, jež se obejde bez berliček podbízivě odlehčeného repertoáru a je schopno s nad-hledem (zpaměti) interpretovat velmi náročná čísla a cappellového reper-toáru. Tak například hned na úvod zařazené Sweelinckovo Cantate domino mu znělo jemně a lehce a jímavý mollově zabar-vený madrigal Thomase Weellese (When Davs Heard) se mu odvíjel v přes-ně nasazovaných vertikálách, evoku-jících varhany. O tom, že máme před sebou skutečně vyspělý ansámbl, nás ovšem definitivně přesvědčila samozřejmost, s jakou se tento minnesotský sbor zmocnil virtuózně rozjásaného Telemannova moteta „Jauch-zet dem Hern alle Welt“ (připisovaného též Bachovi – BWV Anh. 160). Byl to nádherný obraz vyspělého baroka, lehounce figurovaný, spontánně „rozhýbaný“, ozvláštněný efektními subito – dynamickými zvraty a při-tom ve srovnání s obecným evropským pojetím přirozeně civilní.

Z romantického repertoáru nám Arm-strong se svými svěřenci nabídl vedle zajímavě fugatovaného Dettova Ave Maria největší zážitky v nádherném Mendelssohnově sboru „Denn er hat sinen Engeln befohlen über dir“, podaném v příkladně vláčných frázích (jímavé alty!), a v Brucknerově sytě homofonním pásmu „Os Justi“, rozkrytém (na Brucknera) až nečekaně poeticky, odmonumentalizovaně, s báječně vychutnanými efekty harmonických průtahů. Snad největší překvapení nás ovšem čekalo v druhé půli večera, ve které jsme mohli mezi sborovými spirituály (v nichž byli hosté pochopitelně ve svém živlu) a čísly přídavkového charakteru vyslechnout i Mes-siaenovo „O sacrum convivium“.
Přiznám se, že jsem takový interpretační nadhled od amerických studentů nečekal. Moderní sbory jim zněly přirozeně, barokní polyfonie možná i o poz-nání spontánněji, než jsme zvyklí a ro-mantická hudba jako by měla v jejich podání dokonce blízko k francouzskému kouzlení s barvami a slovanské vláč-nosti.

17.9.2001 Miloš Pokora | rubrika - Recenze

Časopis 19 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Bastard (Městské divadlo Brno)

Časopis 19 - sekce

DIVADLO

Zlatovláska: jevištní adaptaci obohacuje filmový střih

Šimon Obdržálek a Oldřich Kříž (Zlatovláska)

Hudební divadlo Karlín uvádí na Malé scéně klasickou pohádku Karla Jaromíra Erbena ZLATOVLÁSKA v úpravě Jana P celý článek

další články...

HUDBA

Společně s Medial Banana si zaplaveme v moři času

Medial Banana

Slovenská kapela Medial Banana vydala novou desku a nyní s ní vyráží na turné. Brněnským fanouškům novinku Mor celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Hudba Pink Floyd a obraz Karla Zemana se propojili

The Dark Side Of The Moon Competition

Při příležitosti 50. výročí alba The Dark Side of the Moon se hudba skupiny Pink Floyd stala součástí díla Kar celý článek

další články...