Extrém v Národním divadle naposledy v sezoně
autor: archiv divadla
zvětšit obrázekBaletní sezona Národního divadla vrcholí ultramoderním tanečním triptychem EXTRÉM, v němž se vzájemně dotýkají velmi kontrastní díla dvou významných českých choreografů – Petra Zusky, uměleckého šéfa baletu Národního divadla, a světoznámého tvůrce českého původu Jiřího Kyliána. Na prknech pražské Nové scény lze inscenaci zhlédnout naposled v sezoně 27. a 28. května 2011.
Výstředně zpomalenou prostřední choreografii Jiřího Kyliána kontrastně rámují dvě efektní díla Petra Zusky. Úvodní choreografie A LITTLE EXTREME (Malý extrém) měla světovou premiéru v roce 2006 v Deutsche Oper am Rhein v Düsseldorfu a v Praze byla uvedena v roce 2009 v české premiéře. „Malý extrém je založen na hudebním kontrastu a měl by působit odlehčeně... V rámci hudebního podkladu se střetávají dva hudební světy - jednak současný černý americký hip hop a R&B, na druhé straně v kontrastu s tím relaxační esoterická hudba pro děti,“ prozradil Petr Zuska.
Nadšený německý tisk píše o „naprosto zběsilém spekulativním a asociativním top-střetnutí baletu a pohádkových kazet“ a o „tanci, který pronikne do mladých srdcí“. Ale němečtí novináři zároveň vnímají také „kousavou ironii“ a „satiru o mladé generaci, která svou siláckost opírá o wellness, psycho a fabriky na sny“.
Po „zběsilosti“ začátku je střední část večera výrazně zpomalena v díle Jiřího Kyliána THE LAST TOUCH (Poslední dotyk). Význačný český tvůrce jej vytvořil pro Nizozemské taneční divadlo v Haagu, s nímž získal světové vavříny. Tři taneční páry se pohybují nesmírně pomalu po nostalgicky čechovovské scéně, jako by před námi ožívala stará zažloutlá fotografie... V minimalisticky pojaté choreografii nahlíží Kylián na mikrostrukturu společnosti zachycené v jednom zlomku okamžiku. Specifickým, až minimalistickým, ale též poetickým způsobem znázorňuje dramatickou situaci malé skupiny lidí, kteří se právě nalézají – jak v zobrazení z camery obscury – ve stavu tzv. last touch – tedy jakéhosi posledního doteku, posledních úprav před vyfotografováním. Příznačný je i Kyliánův pohybový i výrazový „lyrismus“, k němuž se ubírá pohybovou stylizací a nekonkrétním užitím času. Téma momentu, emoce zachycené a rozpitvané v nekonkrétním čase... Dílo s tanečníky baletu Národního divadla nastudovali Nataša Novotná a Václav Kuneš, dlouholetí tanečníci Kyliánova Nizozemského tanečního divadla.
Extrémně nabitý večer uzavírá choreografie Petra Zusky A Little Touch of The Last Extreme (Malý dotyk posledního extrému). I tady sehrává čas svou roli. Publikum se baví krajnostmi života - svižností mimina i starce odhodivšího hůl, ale lze zde pod zábavnou rovinou nalézt ještě další vrstvy, až existenciální poselství o lidské konečnosti, o vnitřním přerodu. Petr Zuska tu měl na paměti motto přejaté ze svatého Augustina: „Teprve tváří v tvář smrti se rodí vlastní já člověka.“
TIP!
Časopis 19 - rubriky
Časopis 19 - sekce
DIVADLO
Slovácké divadlo uvede napínavé drama
Slovácké divadlo v sobotu 27. 4. 2024 čeká další premiéra. Tentokrát se do čela inscenačního týmu postavil eme celý článek
HUDBA
Hudební tipy 20. týden
13. komnata Kuby Ryby
Hudebník, skladatel, textař, zakladatel nejznámější punk-popové skupiny Rybičky 48, b celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Filmové tipy 20. týden
Fotograf
Hořká komedie inspirovaná tvůrčí živelností a vztahovými karamboly světoznámého českého fotografa celý článek