zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Ondřej Galuška v novém videoklipu vyrazil na orientační běh

Ondřej Galuška (Fota: Michaela Králová)

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Bloudíme po světě a nemáme k němu mapu, nebo máme mapu, ve které neumíme číst. Pleteme si cesty a vrstevnice, sever a jih, chceme jít nejkratší cestou a uvízneme v hustníku. Text nové skladby Orientační běh hudebníka a filozofa Ondřeje Galušky dobře shrnuje zastřešující téma celého jeho chystaného alba. Tím je marnost, pomíjivost, krize všeho druhu, ale i melancholický humor. Videoklip k písničce natočila Jana Stárková a Karel Šindelář. Křest singlu a videoklipu proběhne 17. června v pražském Café Letka.

Orientační běh je prvním singlem z připravované sólové desky Ondřeje Galušky, která pod názvem Stručný úvod do filosofie marnosti vyjde na podzim letošního roku. V kariéře hudebníka známého například z eggnoise nebo The Odd Gifts se jedná o jeho vůbec první album výhradně s českými texty. Píseň vychází z prvních zkušeností autora s orientačním během, do něhož se jako nadšenec pustil bez buzoly a základních znalostí čtení mapy. „Trasu orientačního běhu místo běžné hodiny jsem tehdy uběhl za hodiny tři. Často nám k marnosti ovšem stačí i mnohem kratší úvod,“ uvádí Galuška s tím, že k písňovému zpracování tohoto zážitku ho vyzval jeho kamarád a spolužák Marek Doubrava z kapely Hm…
Videoklip ke skladbě Orientační běh natočila dramaturgyně, režisérka a performerka Jana Stárková, která na sebe dříve upozornila také videoklipem pro kapelu Zvíře jménem Podzim. Společně s ní se na videu podílel dokumentarista Karel Šindelář, jehož loňský diplomový film Dřevo na příští zimu byl nominován na cenu Magnesia Českého lva. Natáčení probíhalo v Praze a velká část užitých videí pochází z rodinných archivů tvůrců a jejich přátel.
Autoři videa použili řadu osobních, reálných záběrů, ale i taková videa, která byla doslovná. „Dohromady nám tyto skeče vytvářely humorné, někdy až doslovné odkazy na text písně. Klip by měl volně zrcadlit to, o čem se v ní zpívá. Jedinou možností, jak doběhnout v klidu do cíle, je brát to všechno s nadhledem,“ říká Jana Stárková.
„Videem jsme se snažili podtrhnout významový přesah textu. Orientační běh se stává symbolem veškerého shonu a hemžení v lidském i zvířecím světě. Ostré kontrasty podporují melancholický humor textu. Snažíme se orientovat nejen v prostoru, ale i v čase, v našich vlastních životech, ve vlastní minulosti. Vzpomínky zachycené na rodinných videích se stávají kontrolami v mapě našich životních příběhů,“ vysvětluje Galuška.
Zvukově výrazný je ve skladbě basklarinet Ondřeje Vychodila a akustická kytara hraná smyčcem. Téma běhu, který je typickým sportem mužů ve středním věku, si vynutilo pravidelné tempo a minimalistický repetitivní rytmus. Celá píseň tak má vzbuzovat lehce mechanický dojem, neboť mechanické (bezdůvodné, slepé) je často naše odhodlání dál běžet, pokračovat, pracovat, žít.

Singl Orientační běh vychází u domácího labelu Tranzistor. Na jeho zvuku se výrazným způsobem podílel producent Jonatán „Pjoni“ Pastirčák, jenž působí rovněž pod jménem Isama Zing, ale též zvukoví mistři Ondřej Ježek a Derek Saxenmeyer. V této i dalších skladbách na desce Stručný úvod do filosofie marnosti Galušku doprovází členové skupiny The Odd Gifts, Jan Mizler, Jaryn Janek a Michael Nosek.

13.6.2022 14:06:25 Redakce | rubrika - Novinky...

Časopis 32 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Gasparáda - mezinárodní divadelní festival J. G. Deburaua

Články v rubrice - Novinky...

Martina Pártlová: Si to udělám sama

Martina Pártlová

Zpěvačka a influencerka Martina Pártlová natočila píseň Si to udělám sama. Její nový singl se zdánlivě provoka ...celý článek


Tereza Mašková vydala singl Dívej se na mě

Tereza Mašková

Tereza na písničce spolupracovala s legendárním slovenským textařem a básníkem Kamilem Peterajem, který psal t ...celý článek


Andrea Kalousová klip singlu Padám je venku

Andrea Kalousová v klipu Padám

Na singlu Padám, se producentsky podílel rapper Reginald, se kterým Andrea sdílí stejný hudební vkus. Spolupra ...celý článek



Časopis 32 - sekce