zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Dávno vím svý - křehké a silné album

Přebal alba Dávno vím svý

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Album Dávno vím svý se zrodilo u příležitosti životního jubilea interpretky Heleny Vondráčkové. Byť se to může jevit jako klišé, pojem stálice, která si svou pílí a houževnatostí získávala diváky po neuvěřitelných padesát let (a to máme na mysli nejen na scénách českých luhů, niv a hájů, ale i zahraničních) je naprosto výstižný.
Tvrzení „Dávno vím svý…“, což je titul alba, má tedy své opodstatnění. Otázkou zůstává interpretace této věty. Můžeme jí vyslovit s pevností a jistotou v hlase - pak si můžeme říct, že vyjadřuje možnou povýšenost a namyšlenost.

Podat se dá v tlumené intenci, potom se příjemce může přiklonit k tomu, že dotyčný rezignoval. Nejsilnější vyslovení s odhodláním, jasným konstatováním, nabízí jediné řešení – pokoru, neutrální postoj, který zachycuje prostou a jednoduchou zkušenost někoho, kdo toho má hodně za sebou, kdo dokázal ustát splíny, slávu, pozlátko všeho druhu, prostě někoho, kdo svou profesi a tím pádem i velkou část svého života zvládá navenek s lehkostí a radostí. Boj o první místo není na prvém místě.
Kvalita a prvenství přichází přirozeně a hlavně s úctou. Nezbývá mi než dodat, přiklonit se a rovněž konstatovat: „Dávno vím svý!“
CD Dávno vím svý nabízí velmi křehké a hlavně silné skladby. Jednotlivé písně alba dokážou pohladit, ukotvit, vyzvat k zamyšlení, k hodnocení, k nalezení východiska. A opět musíme pochválit odvahu interpretky – na albu se podílel nový tým, zdánlivě rozdílných tvůrců. Jednak stálých a prověřených matadorů - Ondřej Soukup a Gabriela Osvaldová, dále již zabydlených tvůrců jako je Jan Dvořák, Ondřej Gregor Brzobohatý a Václav Kopta, a do této plejády skvěle zapadli tvůrci, které nelze zařadit do hlavní vlny, ale začínají se blýskat svými kvalitami – Matej Benko a Armin Effenberger.

Úvodní píseň Černé labutě otevírá album grandiózně a pompézně. Posluchač má pocit, že se před ním odhaluje plátno velkofilmu. Chvějící se bicí a jemný klavír skutečně evokuje pohyb labutí, ať už jejich let, přistávání, nebo obyčejné hašteření u břehu. V textu je varování před nebezpečím „led je vždy tenký tam, kde s tebou stojím…, řeka je studená a spodní proudy má…“. Jan Dvořák jako autor hudby i textu si výborně hraje s dvojsmyslností textu – „peruť“ ptačí křídlo, nebo ohon komety. Nicméně píseň předznamenává osobní zpověď zaměřenou na vnitřní zrání („… s vodou do pasu, proti proudu času…“). Skladbu uzavírají činely a opět rámec chvějících se bicí.
Oči – brána do duše každého člověka, první signál při setkání, jasný billboard dobra a zla, nebo nejistoty. V textu dochází k přesunu od barvy černé k bílé („ráda mám zdi bílé…“). Skladba vyvolává radost zejména díky své svěží rytmice. Textově vyjadřuje kladný vztah k rodině, k umění, odkaz k The Beatles a k základním životním hodnotám („… nový stůl, když dřevem voní…; ať víra má tě chytí; žádám jen věci prosté, normální…“). Hudba se postupně rozvíjí v mohutný proud umocněný smyčcovou sekcí, která uvozuje refrén. Ve výškách falsetem vrcholí, zmíněné napětí se tlumí do uklidnění.
Klavírní preludování a radost, na které navazuje kytarové sólo, jako by evokovalo návrat do dětství a vzpomínání na tatínka - Pianista. Z léta v předchozí písni se přesouváme do zimy („mrazivou ulicí“). Interpretka nabízí důmyslné a skvělé frázování. Píseň postupně ústí k symfonické mohutnosti. Pocit jistoty a bezpečí („…jsi můj anděl, v žáru zkoušený…; …já už dávno vím…“). Skladba Prší jako ve filmu – opět uvozuje klavír spolu s melancholickou trubkou, retrospektivní nádech je opět o velké síle. V textu se ponořuje do hloubky, ale touží i po světle a uklidnění („…moře klidu a spásy…“). Zamilovaně silná, s odkazem na nekonečno lásky – Hoří v mém náručí. Skladbě opět dominuje klavír, rukopis Jana Dvořáka se doplňuje v hudbě i libretu.
Titulní skladba Dávno vím svý je opět věrná klavíru. Textař Václav Kopta předkládá silný text, jakoby zúčtování, ale na druhou stranu usmíření, klid a vyrovnání. „O neštěstí vím svý…“ to je právě onen zmíněný směr odpuštění a vyrovnání se. Hudba graduje, připojují se zvony a syntetizátory. „Prokletá pýchá…, … když necítíš vinu, stůj tam, kde jsi stál, ve svém údolí stínů… já chci jít dál, vždycky tu možnosti jsou…“
V rytmu nastupuje opět hravá klavírní skladba obohacená o smyčce Holubice v pasáži. Druhá skladba autorské dvojice Armin Effenberger a Jan Dvořák. Patří mezi nejniternější skladby alba „…s odřenou tváří, do davu se mísíš, a nikdo neposlouchá, jdeš dál…“, možná budu velmi odvážný, mně osobně v textu silně rezonuje odkaz na víru. Jak ustát v čistotě, i když jsou kolem nás mnohé nástrahy („… víc pozor dávej, jak tě vábí svůdná náruč neónů…“).

Opět pochybnosti, a rovněž možný odkaz na Bibli – Jablko, tedy plod ze stromu poznání. Na druhou stranu jablko nepadá daleko od stromu, tedy směr k rodinné tradici, hudební nadání. Prolínání se skladbou Pianista a vzpomínky na divadelní zkušenosti. Opět mistrná skladba i text Jana Dvořáka.
Hlavu zeď neprorazíš, že by tudy vedla cesta ke skladbě Čínská zeď. „…bílou tmou, švédských zim,… daleké kraje zas voní mi pěnou…“ labyrint letišť, bludiště lásek.
„Já s tebou hlavu ztrácím“ klavírní preludování, značka alba, v melancholickém uklidnění se ohlíží třeba za životem. „Tys byl prokletý básník, co se smál…“ může být neotřelá metafora života, návrat do dětství, k lásce… a postupný přechod ke smyčcům, ke sboru… Z barev nabízí černou (černé koně…). Návrat k řece, která je stejná, i když všechno (s proudem odplouvá…).
Poslední akord klavíru. Helena Vondráčková i tuto kapitolu své umělecké dráhy ustála na výbornou.

27.11.2017 17:11:54 Josef Meszáros | rubrika - Recenze

Časopis 19 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Festival Setkání Stretnutie 2024

Články v rubrice - Recenze

Anna K. představila svoje Údolí včel

Anna K. ve Fóru Karlín

Dlouholetá populární stálice na české hudební scéně, zpěvačka Anna K., po šesti letech opět vystoupila a to 25 ...celý článek


Bastard: křížení lásky a zla

Esther Mertová a Dušan Vitázek (Bastard)

Městské divadlo Brno uvádí na Hudební scéně nové nastudování společného díla Zdenka Merty a Stanislava Moši BA ...celý článek



Časopis 19 - sekce

LITERATURA/UMĚNÍ

Hudba Pink Floyd a obraz Karla Zemana se propojili

The Dark Side Of The Moon Competition

Při příležitosti 50. výročí alba The Dark Side of the Moon se hudba skupiny Pink Floyd stala součástí díla Kar celý článek

další články...