zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Smrt Pavla I.: A všechno zase bude jako za babičky...

Irena Konvalinová (Smrt Pavla I.)

autor: archiv divadla   

Histrorická freska úspěšné trojice tvůrců (režisérka Hana Burešová, dramaturg Štěpán Otčenášek a hudební skladatel Vladimír Franz) pokračuje v plodné spolupráci v inscenaci Smrt Pavla I., kterou přivezlo Městského divadlo Brno do Divadla v Dlouhé (9. listopadu 2007). Po představení se křtilo CD Valdimíra Franze Triptych, hudba ze tří společných divadelních inscenací (Znamení kříže, Amfytrion a Smrt Pavla I.).
Kromě originální hudební složky s prvky pravoslavných chorálů, zaujme inscenace už na první pohled velkorysou kostýmní výpravností. Výtvarnice kostýmů Zuzana Štefunková oblékla nejen celou rotu vojáků do slušivých dobových uniforem. Do světle laděné scény (Tomáš Rusín) zapadaly bíle oděné postavy žen, vystupující většinou v negližé. Z celku inscenace dýchl chlad ruské zimy, nejen pro časté opakování lakonické výstrahy o nucené cestě na Sibiř. Tento trest určuje upadnutí do nemilosti z často absurdních důvodů, proto připomíná princip ruské rulety, kde si není jistý životem. Lid čerpá jistotu z pravoslavného náboženství a osoby cara - šíleného bizarního muže v podání Erika Parduse. Ten pojal Pavla I. jako prchlivého starce, oplývajícího něhou až dětskou k romantické milence Anně Gagarinové (Evelína Jirková).

V kontrastu s intimním světem Anniny mateřské náruče, je Pavel krutým autoritativím vládcem, což zprvu ospravedlňuje iniciátory spiknití proti němu, které se zvrhne v brutální carovraždu. Nemožnost vládnout Rusku jinak, než tvrdou rukou, v závěru vyděsí dokonce hlavního hybatele spiknutí - charismatického hraběte Petra Alexandroviče Pahlena, petrohradského gubernátora (Igor Ondříček).

Hra modernisty (napsána 1905-1907) Dmitrije Merežkovského nás po tři hodiny zaplétá do fascinující smyčky ruských dějin, aniž bychom potřebovali znát více historických faktů, než události slavného období Kateřiny II. , jejíž duch se zde stále vznáší nad carským trůnem. Otřesený následník Alexandr (Petr Štěpán) se v prvním veřejném vystoupení zmůže jen na uklidnění davu větou: Všechno zase bude jako za babičky....

3.12.2007 23:12:52 Doubravka Krautschneiderová | rubrika - Recenze

Časopis 18 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Články v rubrice - Recenze

Zlatovláska: jevištní adaptaci obohacuje filmový střih

Šimon Obdržálek a Oldřich Kříž (Zlatovláska)

Hudební divadlo Karlín uvádí na Malé scéně klasickou pohádku Karla Jaromíra Erbena ZLATOVLÁSKA v úpravě Jana P ...celý článek


Mefisto: bezvýznamná rozhodnutí s kořeny zla

Robert Mikluš (Mefisto)

Činohra Národního divadla Praha se vrací do Státní opery. Pod vedením režiséra Mariána Amslera vstupuje na jev ...celý článek


Nejbližší: přijmout změny vyžaduje odvahu

M. Dancingerová,  A. Rusevová, J. Burýšek a V. Zavadil

Činoherní klub Praha uvádí v české premiéře divadelní hru NEJBLIŽŠÍ amerického dramatika Joshuy Harmona. Tato ...celý článek



Časopis 18 - sekce

HUDBA

Zemřel Josef Laufer

Josef Laufer

Zemřel Josef Laufer (11. 8. 1939* - †20. 4. 2024) po dlouhé nemoci, kdy byl čtyři roky v umělém spánku. celý článek

další články...