zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Faust jako trip v kasematech

M. Finger a R. Zach – Faust (Gorlice Vyšehrad)

autor: archiv divadla   

Prostředí vyšehradských kasemat k divadlu samozřejmě láká, a tak se zde letos po velmi úspěšné inscenaci Marlowova Fausta rozhodli představit Fausta Goethova. Po něm by ve volném cyklu měly přibýt i novodobější faustovské kreace, Ravenhillova hra Faust je mrtvý a Pokoušení Václava Havla. tedy událost, u které nelze chybět...
Poté co projdete dlouhými chodbami a uvidíte ve velké místnosti Gorlice velkolepé sochy a jste hnáni k lešení plném sedadel tyčícímu se až téměř ke stropu a zároveň varováni, abyste nešlápli na magický čtverec bílého písku, rozechvěje vás vlna očekávání. Společně s herci se pak ponoříte do ponurého potemnělého světa a přes dvě hodiny se snažíte rozeznávat siluety, rozklíčovávat nepříliš srozumitelné děje (a povýtce nepříliš srozumitelná slova protagonistů). Je pravda, že to vše má své kouzlo.

Čaruje se tu nejen se světly, ale i s prostorem rozparcelovaným pro herce v horizontálním i vertikálním plánu místnosti, experimentuje se s technikou, projekcí (proto ten bílý pískový čtverec) až mystickou. Podobně je to i se zvuky, od chrámových zpěvů, po skřeky, výkřiky, drmolení, komolení... a znovu využití i techniky mikrofonové. Režisér David Czesany se dal slyšet, že tu jde o takový faustovský trip. Ano, tak nějak si to asi představuji (zkušenosti s drogami nemajíc), ale tolik vím, že ne všechny fáze tripu musejí být příjemné. Tím se představení tripu podobá. Přijdou chvíle, kdy vás na tvrdých sedadlech (odkud není úniku – protože východ je za jevištěm) začne mrzet, že jste vůbec přišli a pocítíte neodkladnou touhu překotně zalistovat tou knížkou na konec.

V této koncepci velkých temných obrazů vlastně není příliš místa na individuální herecké projevy, a kdo čekal jakkoli propracovanou drobnokresbu postav (jako třeba já), byl zklamán. Ostatně trvalé příšeří a dvě roviny mluveného projevu- buď neutrální odříkávání nebo hysterické nesrozumitelné vykřikování – ostatně v tomto herce spíše handicapovaly.
Fausta v nejrůznějších podobách jsem už zhlédla X-krát. Nicméně i tak mi rozostření kontur příběhu a zpomalená nedějovost dělala problémy, a maně mi vytanulo na mysli, že podobný princip by šel aplikovat v podstatě na cokoli... Nicméně, i tak se dá prožít jeden letní večer.

Vyšehrad – Gorlice, Sdružení Artes Liberales
J.W.Goethe: Faust
Dramaturgie Lucie Ferenzová, režie David Czesany, kostýmy Andrea Králová, scéna Petr B.Novák, hudba Ivan Acher.
Hrají: Roman Zach, Martin Finger, Gabriela Míčová, Jindřiška Křivánková, Leoš Noha, Jiří Černý, Lucie Roznětínská, Monika Krejčí, Jan Dvořák, Jan Lepšík, Stanislav Majer.

22.7.2007 16:07:14 Jana Soprová | rubrika - Recenze

Časopis 18 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Bastard (Městské divadlo Brno)

Články v rubrice - Recenze

Nejbližší: přijmout změny vyžaduje odvahu

M. Dancingerová,  A. Rusevová, J. Burýšek a V. Zavadil

Činoherní klub Praha uvádí v české premiéře divadelní hru NEJBLIŽŠÍ amerického dramatika Joshuy Harmona. Tato ...celý článek


Zlatovláska: jevištní adaptaci obohacuje filmový střih

Šimon Obdržálek a Oldřich Kříž (Zlatovláska)

Hudební divadlo Karlín uvádí na Malé scéně klasickou pohádku Karla Jaromíra Erbena ZLATOVLÁSKA v úpravě Jana P ...celý článek


Mefisto: bezvýznamná rozhodnutí s kořeny zla

Robert Mikluš (Mefisto)

Činohra Národního divadla Praha se vrací do Státní opery. Pod vedením režiséra Mariána Amslera vstupuje na jev ...celý článek



Časopis 18 - sekce

HUDBA

Anna K. představila svoje Údolím včel

Anna K. ve Fóru Karlín

Dlouholetá populární stálice na české hudební scéně, zpěvačka Anna K., po šesti letech opět vystoupila a to 25 celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Pavel Soukup získává Cenu za mimořádný přínos

Pavel Soukup

Cenu za mimořádný přínos v oblasti audioknih a mluveného slova za rok 2023 získává Pavel Soukup. Český herec m celý článek

další články...