Britney naše jež jsi na nebesích
autor: archiv divadla
Zvěčněno buď jméno Tvé, přijď vítězství Tvé, buď hudba Tvá jak v Nebi tak i na Zemi…
Jestliže se o této novince ostravského Divadla Petra Bezruče nazvané Britney goes to heaven píše více, než by se z hlediska žánru čekalo, je to především kvůli aktuálnímu textu z pera dramatika s dětskou tváří a dospělými názory - Petra Kolečka. Kreativní tým, který se nastudování hry ujal pod režijním vedením Daniela Špinara, nás zavede před nebeskou bránu, do jakési laboratoře Archanděla Gabriela vzdáleně evokující očistec nebo uzavřený prostor televizních reality show, kam se stříbrnými kufříky přichází kontrastně vybraná skupinka náhle zemřelých lidí. Mezi ctnostnou matku, italského mafiána, fotbalového fanatika a latentně homosexuálního dělníka, přichází jako posila hvězda světového popu, slavná Britney Spears, kterou na playback zdařile rozpohybuje energická Tereza Vilišová. Britney jako symbol povrchnosti, sladké líbivosti a infantilnosti, tu se svou věčně usměvavou pózou působí zpočátku rozruch. Záhy je jasné, že se tu neocitla náhodou. Jako miláček publika a komerčně nejúspěšnější teenagerka světa, oslnila svou rafinovanou kombinací nevinnosti a vyzývavosti samotného Archanděla Gabriela, čímž dokonale naruší jeho andělskou osobnost a dovede ho k alkoholismu. Autor si vtipně pohrává se všeobecně známými informacemi ze života zpěvačky/stále panna/, přitom se tato variace divadelní Britney jeví oproti té z bulvárních časopisů sympatičtější.
Ve druhé části inscenace se už Britney stává řadovým účastníkem „show“ až ve finále zazpívá poprvé na živo, s kytarou, obyčejně a neuměle. Dále se do popředí dostává milostný příběh polepšeného Mafiána Bruna a Marie, která adoptuje adolescentního chuligána, a vytvoří tak harmonickou rodinu, kterou rozbije Brunovo vyřazení ze hry, což relativizuje víru v Boží spravedlnost. Proradný dělník Kolben zůstává v nebeské show jako vítězství podlosti a průměrné malosti nad skutečným citem, jak hořké …
Celá groteska je postavena na parodii křesťanských a mediální ikon, diváka baví a překvapuje, i když v místech, kde přechází v moralitu, se ztrácí tempo a zamlžuje objevení smysl hry. Civilní kostýmy a neurčitá výprava s nahodilou projekcí divákovi svůj záměr také neobjasní. Slibně součinná herecká složka inscenace svěže dýchá a překypuje chutí hrát i tyto téměř typové postavičky až na hranici daných mantinelů se snahou o psychologickou křivku jejich vývoje. Především Jan Vlas jako vroucně milující, přitom mrazivě svůdný zabiják Bruno, přilnul ke své temné roli nanejvýš skvostně.
Pro dospívající publikum Divadlo Petra Bezruče opět zvolilo další titul, navštěvovaný opakovaně a označováný jako „výživný“. Dobrou chuť a dobré uši,Britney smrt protě sluší!
Osoby a obsazení: Britney Spears (Tereza Vilišová), Gabriel (Viktor Dvořák), Marie (Marcela Čapková), Bruno (Jan Vlas), Kolben (Tomáš Dastlík), Sparťan (Tomáš Krejčí).
Premiéra 29. září 2006 v Márnici Divadla Petra Bezruče Ostrava.
TIP!
Časopis 18 - rubriky
Články v rubrice - Recenze
Mefisto: bezvýznamná rozhodnutí s kořeny zla
Činohra Národního divadla Praha se vrací do Státní opery. Pod vedením režiséra Mariána Amslera vstupuje na jev ...celý článek
Zlatovláska: jevištní adaptaci obohacuje filmový střih
Hudební divadlo Karlín uvádí na Malé scéně klasickou pohádku Karla Jaromíra Erbena ZLATOVLÁSKA v úpravě Jana P ...celý článek
Nejbližší: přijmout změny vyžaduje odvahu
Činoherní klub Praha uvádí v české premiéře divadelní hru NEJBLIŽŠÍ amerického dramatika Joshuy Harmona. Tato ...celý článek
Časopis 18 - sekce
HUDBA
Pet Shop Boys: Nonetheless
Legenda taneční a elektropopové hudby. Britské duo Pet Shop Boys proslulo už koncem osmdesátých let, kdy vydal celý článek
OPERA/ TANEC
Den otevřených dveří Tanečního centra Praha
Konzervatoř Taneční centrum Praha pořádá v pondělí 29. dubna 2024 od 14 do 17 hodin ve svém sídle v branickém celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Festival umění a kreativity ve vzdělávání
Už počtvrté se pedagogové, rodiče, odborná i širší veřejnost či profesionálové z oblasti kultury a umění mohou celý článek