Lidé na okraji
autor: archiv
Jako první premiéru sezóny uvedl spolek Kašpar v Divadle v Celetné čtyři jednoaktovky Ingmara Villqista pod souhrnným názvem Bez kyslíku. Jak název, tak i jméno autora obklopuje jakási tajemnost. Jméno autora napovídá severskému původu. Nicméně je to fiktivní jméno polského historika umění Jaroslawa Swierszcze, který tímto pseudonymem naznačuje svou spřízněnost se severskými dramatiky. Překladatelským oříškem, s nímž se musel vyrovnat Jiří Vondráček, byl název – Beztlenowce (tak se označují anaerobní organismy přežívající bez přítomnosti kyslíku, tedy ve ztížených podmínkách). Hrdinové jednotlivých aktovek jsou lidští tvorové, vylučující se svým způsobem života a myšlení z okruhu tzv. normality. Žijí ve světě s ostatními, ale jaksi trochu mimo. Je to svět homosexuálů, lesbiček, nemocných a osamělých „podivných“ lidí.
Režisérská dvojice Jakub Špalek a Filip Nuckolls vybrala ze šesti aktovek čtyři – ale i tak vznikla téměř tříhodinové inscenace. V první aktovce se setkáváme s dvojicí gayů, kteří společně vychovávají dítě. Michal Kern fungující jako „máma“ se všemi ženskými atributy něhy, koketérie i hysterie a drsnější Jan Bidlas, otec téměř dospělé dcery, prožívají za neustálého pláče miminka cosi, co lze nazvat takovou normální manželskou krizí. Autor jde po stopách svých severských vzorů a nemilosrdně rozkrývá pocity pod povrchem zdánlivě fungujícího vztahu – rozporuplné pocity těch, kteří se zoufale snaží, ale nemohou se domluvit, protože se nevyznají sami v sobě. Prvkem smíření se nakonec ukazuje dcera jednoho z nich – Karla (Eliška Boušková), která se po letech rozhodla vyhledat svého otce. A je to právě jeho partner, který je schopen přijmout ji bez váhání do rodiny.
Druhá aktovka s podivným názvem Kostka sádla s bakaliemi je podobnou variací v ženském provedení. Profesorku – hraje ji Monika Zoubková a její někdejší studentku v interpretaci Martiny Prášilové zastihneme v posteli, kde profesorka vzpomíná na jejich někdejší osudové setkání a hodnotí průběh vztahu, z něhož se ta druhá pokusila vymanit sňatkem. Jak se nakonec ukáže, osud ji za tuto „zradu“ zle potrestal. Obě ženy jsou zakleté v kolotoči lásky a nenávisti a ukazuje se, že tu rozhodně nejde jen o sex, jak se původně mohlo zdát.
Aktovka Bez názvu je o setkání syna a matky. Matka Mileny Steinmasslové přichází po letech k synovi (Václav Jakoubek) umírajícímu na AIDS. Oba vědí, že je to setkání poslední. Tváří v tvář smrti je to definitivní návrat syna do matčina náručí – návrat smutný, ale zároveň velmi jímavý a hluboce pozitivní.
V poslední aktovce Fantom zastihujeme manželskou dvojici – Marta Vančurová a Jakub Špalek (který zaskočil na premiéře za Ivana Řezáče), která kdesi v zapadlém městečku na pobřeží existuje spíše nežli žije společně s přízrakem fiktivního dítěte. Do jejich patologické hry vstupuje jejich společný přítel, zdánlivě cynický Gerdmann Miloše Kopečného se svou přítelkyní, kterou hraje Jitka Nerudová, který se jim pokusí pomoci skoncovat s jejich bolestným fantomem.
Jsou to všechno velice intimní, komorní záležitosti, kde daleko větší úlohu hraje slovo nežli akce. Nejde tu v pravém slova smyslu ani tak o přesné vysvětlení konkrétních detailů příběhů, mnohé nejasnosti si musí divák vysvětlit podle své fantazie. Text vyžaduje od herců absolutní vnitřní pochopení pocitů hrdinů, schopnost zachycení atmosféry, protože sebemenší gesto, nuance řečeného slova, drobná mimika obličeje hraje podstatnou roli. Křehkost vztahů, které se tu před námi odhalují, je bolavá, ale rozhodně ne sladkobolná. Toto citlivé zachycení vypjatých vnitřně konfliktních vztahů, kdy se všichni v nenormálních situacích usilovně snaží o to udržet si alespoň zbytky jakéhosi řádu a lidského kontaktu, dokáže diváka strhnout a umožní mu prožít si společně s herci katarzi.
Ingmar Villqist Bez kyslíkuPřeklad Jiří Vondráček; režie Jakub Špalek a Filip Nuckolls; scéna Libuše Josefy.
Hrají: Michal Kern / Jan Bidlas / Eliška Boušková / Milena Steinmasslová / Václav Jakoubek / Monika Zoubková / Martina Prášilová / Marta Vančurová / Ivan Řezáč / Miloš Kopečný / Jitka Nerudová/ Jakub Špalek.
Divadlo v Celetné – soubor Kašpar – premiéra 1. a 2. října 2006.
TIP!
Časopis 18 - rubriky
Články v rubrice - Recenze
Nejbližší: přijmout změny vyžaduje odvahu
Činoherní klub Praha uvádí v české premiéře divadelní hru NEJBLIŽŠÍ amerického dramatika Joshuy Harmona. Tato ...celý článek
Zlatovláska: jevištní adaptaci obohacuje filmový střih
Hudební divadlo Karlín uvádí na Malé scéně klasickou pohádku Karla Jaromíra Erbena ZLATOVLÁSKA v úpravě Jana P ...celý článek
Mefisto: bezvýznamná rozhodnutí s kořeny zla
Činohra Národního divadla Praha se vrací do Státní opery. Pod vedením režiséra Mariána Amslera vstupuje na jev ...celý článek
Časopis 18 - sekce
HUDBA
Levnější lístky na Brod 1995 jen do dubna
Za necelé čtyři měsíce 17. srpna se v Českém Brodě uskuteční v pořadí 11. ročníku hudebního festivalu Brod 199 celý článek
OPERA/ TANEC
Celostátní festival ZUŠ Open 2024
ZUŠlechťujeme uměním – pod tímto heslem opět od 23. května do 9. června 2024 ožijí v rámci celostátního celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Filmové tipy 18. týden
Po strništi bos
Hořká komedie o válečných letech strávených na malém městě. Pražská rodina Součkových se mu celý článek