zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Ivana Uhlířová: Nemám klid, když tuším, že za rohem je ještě něco dalšího...

Herečka Ivana Uhlířová

autor: Scena.cz   

Herečka Ivana Uhlířová je neobyčejně zvláštní člověk. Než jsem se s ní setkala, měla jsem pocit, že hraje neustále. Protože vlastně každá role, ve které jsem ji viděla, mi svou výrazností zůstala v paměti – dcera v Mayenburgově Tváři v ohni v Divadle Nablízko, titulní role Olivera Twista v Komedii, stejně jako Karin v Slzách Petry von Kantové, retardované princátko v Králi Ubu v Řeznické, Aglája v Myškin je idiot v Divadle Husa na provázku. A bylo jich ještě víc. Přesto mezi tím stačila Ivana být skoro vším – smažila hranolky, pracovala ve skladu, obsluhovala v kavárně, cestovala na Borneo a do Norska. A samozřejmě hrála v nejrůznějších souborech po celé republice a také ve filmu Vladimíra Morávka Nuda v Brně.

Jsem z Rýmařova, to je severní Morava, Já vlastně ani nevím, jak jsem přišla k divadlu. Ani to nikdy nebylo moje přání. Vždycky jsem chtěla spíš kreslit. Pamatuju se, že jsme ve škole měli napsat, co budeme dělat. Máma se mě ptala, co bych chtěla dělat, a já jsem nevěděla. Navrhla mi konzervatoř. Já jsem ani nevěděla, co to je, ale napsala jsem to tam. A pak jsem se vydala do Ostravy. Dali mi nějaký text, mě vůbec nenapadlo se to naučit, takže jsem přijela na zkoušky naprosto nepřipravená. Byla jsem úplně mimo. Řekli mi, abych udělala nějakou etudu – reklamu na rum. Pomotala jsem tehdy dvě věci a řekla jsem, že „tuzemský rum z dovozu je nejlepší“. Oni to považovali za nějaký zvláštní typ humoru a přijali mě. Naším učitelem byl Václav Klemens. Měli jsme povinnost chodit na představení a pak o tom na začátku hodiny hlavního oboru povídat. Já jsem zásadně chodila jen na dvě představení - na Plešatou zpěvačku a Cestu dlouhého dne do noci. Jednou se stalo, že se tam ve scéně zlomila noha od stolu, a oni museli scénu dohrát. Byl to můj největší divadelní zážitek. No, a když jsem to vyprávěla na hodině, dívali se na mě jako na takového troubu. Až později mi Václav Klemens vyprávěl, že se na něj obrátil režisér Janík a chtěl doporučit nějakou studentku do souboru. Když jednotlivé studentky charakterizoval, u mě prý nevěděl, co říct, a tak vyprávěl ten můj zážitek s prasklou nohou u stolu. A Janík řekl – Tu přiveď.
A tak jsem díky prasklé noze u stolu začala úplně první z ročníku hrát v divadle Petra Bezruče. Moje první role byla v Konci hry. Byla jsem tam nakonec dva roky a zahrála jsem si například v Zabijákovi Joe, Tartuffovi, Na malém dvorku. Když si na to vzpomenu, myslím, že jsem měla štěstí, že jsem neměla na začátku žádnou herečku, která by mě zformovala podle svého. Můj velký učitel byl právě režisér Janík.

  • Pak jste odešla do Karlových Varů. Byla jste tam svého času nejmladší ze souboru...
    V ostravském divadle jsem nebyla členka souboru, byla jsem tam na stipendium. Mám takový problém. Já strašně nesnáším takovou tu jistotu v jednom místě, nemám klid, když tuším, že za rohem je ještě něco dalšího... A tak jsem odešla do Varů. Už po třech dnech jsem si říkala, že jsem se asi zbláznila, to město je hezké na výlet, ale ne na žití.
  • Zahrála jste si tam ale hezké role – třeba Něžnou u Vladimíra Morávka.
    To bylo taky zajímavé. Já jsem Morávka potkávala a on říkal, že na mě myslí, že mi dá nějakou roli, ale moc jsem s tím nepočítala. A on mi pak nabídl Něžnou.
  • A pak jste ještě hrála v jeho filmu Nuda v Brně a v krásnou roli Agláji v inscenaci Kníže Myškin je idiot.
    Dokonce mi nabídli v Huse na provázku angažmá, ale na to já nejsem. Mě autorita, a stálé angažmá spíše svazují. Nejsem jednoznačně oddaná Morávkovu způsobu práce, i když uznávám, že má velký smysl pro přesnost a disciplinu, která mi chybí. A vím, když se to naučím používat, tak mi to přinese další možnosti. Má velmi silný rukopis, a málokdo to vezme plně za své. Pro mě je obtížné vyhovět, když trvá na aranži, třeba že si v určité situaci mám sednout, a mně to prostě k té situaci a postavě logicky nejde.
  • Hrála jste nejrůznější role, mezi nimi ovšem patřili k nejvýraznějším dva hošíci – Oliver Twist v Komedii a princátko v Králi Ubu. Není snadné hrát malé dítě, aby bylo autentické. Jak se vám to daří?
    Protože já jsem asi v duchu malý chlapeček. Opravdu se cítím jako desetiletý dvanáctiletý malý kluk. To mi šlo velmi, byla to pro mě taková osobní záležitost.
  • Na druhé straně jste si zahrála ale i typicky ženské hrdinky... Třeba už jmenovanou Agláju v Myškinovi.
    Hrála jsem takové hrdinky i v klasickém repertoáru – například Violu z Večera tříkrálového u pana Ševčíka ve Varech nebo Něžnou.
  • Zajímá mě teď vaše Karin ze Slz Petry von Kantové. Jaká ta holka je?
    Já jsem s ní měla strašný problém, aby to nevypadalo, že si z toho dělám srandu. Je to ode mě daleko.
    Je strašně těžké, že ta postava nemá žádný výrazný osud, žádné vzryvy, není tam žádná stylizace. Jak to udělat, aby to bylo zajímavé? A v nejzásadnějším dialogu leží v posteli, energie na nule. Režisér chtěl, aby to bylo co nejryzejší, nebyl tam žádný afekt. A právě to je strašně těžké, udržovat dialog a pozornost. Ten text, to je spíš materiál na film, hraje tam detail. U takových rolí je to tak, že to vlastně vážně neberu, ale vážně se tím zabývám.
  • Strašně mě zajímá, jak se pracuje na roli. Přenáší se vám to i do života?
    Na to se těžko odpovídá. Možná, že by se o tom dalo mluvit hodiny, ale vlastně nevím, jak to přesně vyjádřit.
    V době, kdy pracuju na roli, tak se všechno k tomu nějak shromažďuje. Funguje to jako nějaká chemie, že je člověk nastavený na nějakou zvláštní hladinu - jdu třeba ze zkoušky, najednou se mi jako živý sen vybaví nějaký obraz, nějaká situace. A já zůstanu stát, zapomenu přitom zavřít pusu, a zjistím, že stojím na nějakém nepatřičném místě. Těžko si takové okamžiky odpouštím, ale myslím, když něco dělám, tak do toho musím vložit absolutní energii.
  • Váš projev na scéně působí velice spontánně...
    To jsem měla dřív, že jsem dělala věci spontánně. Ale pak jsem zjistila, že je třeba o tom přemýšlet, o každém pohybu. Je to věc jakéhosi absolutního soustředění. Když tady třeba sedíme při rozhovoru, vnímáme i věci kolem, a je strašně obtížné se soustředit na jedno. Když se to všechno zaplete, bere to hodně síly. Je tedy třeba se absolutně soustředit, je to jakýsi stupeň jógy. Zdroj je sice spontánnost, ale musíte to kumulovat do určitého konkrétního bodu.
    Podle mě, jistá spontánnost a jiskra, to je dar, který má skoro každý, kdo má alespoň nějakou malou dispozici k hraní. Pro mě je důležitý určitý způsob myšlení, který je schopen tuhle věc rozvíjet. V podstatě je to taková velmi vyčerpávající záležitost, která vás nenechá v klidu. Člověk je líný, a když ho pochválí, rád tomu uvěří, protože je to pohodlné. Ale stejně jako dokáže dobrý autor ve hře splétat několik na sobě nezávislých linek, měl by to dokázat i herec, propojit různé linky a různé složky projevu – rytmus, pohyb, všechno si to uvědomovat.
    A tak zkoušíte, hodněkrát to nevyjde, ale když vyjde, tak víte, že je to prostě ono. Květ, co vyroste a kvete jednou za sto let třeba jen pět minut. A já vím, když existuje takový okamžik, že to stojí za to.

    Ivana Uhlířová
    Narodila se 23.července 1980 v Rýmařově na severní Moravě. Vystudovala ostravskou konzervatoř a už v době studií hrála v Divadle Petra Bezruče v Ostravě (Konec hry, Tartuffe, Na malém dvorku, Zabiják Joe) . Následovalo angažmá v Karlových Varech (Něžná, Večer tříkrálový) poté se objevila v Praze, hrála v Divadle Nablízko (Tvář v ohni) , v Řeznické (Král Ubu) , v Komedii (Oliver Twist, Praha - kořist, Slzyx Petry von Kantové), v Divadle v Dlouhé (Dámská šatna) . V Divadle Husa na provázku se podílela na trilogii Dostojevského V.Morávka (Kníže Myškin je idiot) . Věnuje se nejrůznějším aktivitám, ráda cestuje a maluje.

    31.10.2005 22:10:53 Jana Soprová | rubrika - Amatéři
  •