CreWcollective a Částečné znejistění uvedou pražskou premiéru
autor: archiv divadla
zvětšit obrázekČástečné znejistění (Jana Novorytová a Mish Rais) se po odmlce vrací na jeviště a společně s trombonistou Václavem Kalivodou a vizuálním umělcem Pavlem Havrdou uvedou 6. prosince 2024 od 20 hodin pražskou premiéru jejich nového představení Pošli pohled odněkud, kam nepojedeš v Komunitním centru Žižkostel. Čtyři kamarádi, čtyři příběhy a různé vzpomínky na ta stejná dobrodružství. Jedno společné hledání odpovědí na vyřčené i tušené otázky, které se týkají přátelství, rodičovství a vzorců, které tvoří náš vztah ke světu. Jak se mění náš sdílený prostor a pohled na něj, když do života vstoupí děti?
Může být vzpomínání impulsem k novým dobrodružstvím? To jsou otázky, které v jevištní eseji pokládají Mish Rais, Jana Novorytová, Václav Kalivoda a Pavel Havrda, když společně komponují okamžik.
CreWcollective je proměnlivý kolektiv umělců pracujících v různých kombinacích okolo jádra, které tvoří: Jan Bárta, Jana Novorytová a MishRais. Propojuje profesionální okruh umělců z různých oborů, podporuje vzájemnou komunikaci a interdisciplinární tvorbu. Částečné znejistění vzniklo v roce 2014 a od té doby uvedlo tři autorská představení a více než čtyřicet performancí a intervencí ve veřejném prostoru.
Přímo před zraky diváků a s jejich přispěním vytvářejí performeři nový pohybový slovník, nový pantomimický kód, který není ikonický, ale skutečně je jen otázkou vyjednávání potenciálního významu. Historky ze života okořeněné trochou nedostižného tajemna se stávají motivem, kterému je třeba vtisknout pohybový vzorec. Možná je slovník pokaždé stejný, ale to poznáme teprve, až navštívíme představení několikrát. Hra s divákem je ale dokonalá a nenápadný způsob, jak v závěru performerky donutí alespoň část diváků k zapojení do tanečně-jazykové lekce, je také zvládnutý na jedničku. Bez ohledu na to, jestli se v inscenaci mezi reprízami nemění ani krok, je výsledek funkční a divák se může na představení vypravit v očekávání inteligentní zábavy. Zmiňuje v recenzi k představení Částečné znejistění z roku 2018 Lucie Kocourková pro Opera Plus.
Samy umělkyně pak dodávají: “Ve své práci pro jeviště propojujeme různé přístupy, často pracujeme s textem, hlasem, tancem, instalací, výtvarným uměním a hudbou. Zkoumáme roli a možnosti jazyka, možnosti uplatnění participativních formátů a principů okamžité kompozice v jevištním formátu. Tvrdošíjně rozvíjíme a prohlubujeme vlastní poetický jazyk, zaměřujeme se na posunuté vnímání všední reality, vytržení samozřejmosti z kontextu, propojování uměleckých disciplín a svébytný humor – každé téma pojímáme jako předmět seriózního bádání. Naše tvorba nesměřuje k vytvoření představení, které se ustálí a opakuje při reprízách v tom samém tvaru. Naše performance zůstávají záměrně otevřené, na sebe navazující, zůstávají otevřenou situací, setkáním – společně na scéně a s diváky.”
TIP!
Časopis 49 - rubriky
Články v rubrice - Recenze
Paní Bovaryová: Důležité je stát pevně na zemi
Román PANÍ BOVARYOVÁ, jeden z pilířů světové literatury 19. století, v režii Tomáše Loužného ožívá na jevišti ...celý článek
Plíce: Stačí se pořádně nadechnout
Divadelní spolek Kašpar uvádí ve své studiové scéně Klubovna další inscenaci. Po předchozí poezii přichází s v ...celý článek
Časopis 49 - sekce
HUDBA
Katarzia a Cirk La Putyka vydávají album
Česko-slovenská umělkyně Katarzia a soubor Cirk La Putyka vydávají album s písněmi, které buď vznikly přímo pr celý článek
OPERA/ TANEC
Lípa Musica završila úspěšný 23. ročník
Kompletní uvedení Braniborských koncertů J. S. Bacha v podání Akademie für Alte Musik Berlin uzavřelo 23. ročn celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Velikáni filmu... Tom Hardy
Válečník
Život je boj. V ringu i mimo něj. Tom Hardy a Joel Edgerton jako zápasníci MMA v americkém dramatu celý článek