zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Partyzánka: šifra performera s dobrým zvukem

Partyzánka

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

Divadlo Disk uvádí v premiéře autorskou inscenaci studentů KALD a Nous kolektivu PARTYZÁNKA. Projekt vzešel z autorského textu dramaturgyně kolektivu Amálie Poledníčkové. A co mohou diváci očekávat? Z hlediska vojenského se jedná o bojovníka, který působí v partyzánské jednotce (nepravidelná vojenská síla, součástí odporu proti okupantům). Nebo se jedná o ženský doplněk k pracovnímu oděvu, čepici, která chrání vlasy. V neformálním pojetí můžeme pojmem partyzánka označovat bujarou zábavu nebo společnost. Zapomenout nemůžeme ani na značku cigaret státního podniku Tabačka, Praha. Výroba tohoto kuřiva byla ukončena po roce 1989.

Autoři inscenace nabízí divákům neobvyklý projekt. To je to nejpřesnější označení pro dění v prostoru před diváky. Hlediště a jeviště splývají v jeden celek. Diváci jsou si sedají na zem, kde jsou koberce nebo podsedáky. Výjimečně jsou k dispozici židle. Před nimi se nachází neobvyklý objekt, přístřešek, chatrč, útočiště kam můžeme ukrýt svá tajemství, kam se můžeme schovat před vnějším světem. Aktivní v ději jsou herec a herečka (manipulátor a manipulátorka?), kteří rozvěšují, zahrabávají, objevují, signalizují nepojmenovanou akci. Obrana, útok, hra, šifrování, symbolika, dada, cool?
Pouze z tiskové zprávy se dozvídáme, že studenti z různých škol připravovali tuto sedmdesáti minutovou seanci více jak rok. Světelný design a grafiku projektu vytvořil Petr Sychra, student prvního ročníku magisterského studia na Katedře alternativního a loutkového divadla na DAMU. Hudbu využívající nahrávky pohybu půdy a předmětů v ní nalezených složil Stanislav Pecháč, který je studentem Katedry divadelních a filmových studií UPOL, stejně jako produkční kolektivu Pavlína Drnková. Výtvarnou instalaci a vizuál inscenace vytvořil Matěj Pokorný, absolvent pražské AVU. Z Fakulty elektrotechnické ČVUT se do projektu zapojila Barbora Koudelková.

A v tom spočívá síla projektu. Všechny vrstvy svým rozdílným způsobem působí na příjemce. Zvuk je akusticky prostorový, dynamický a hlavně podprahově silný. Scénický objekt se hýbe, iluze větru a pohybu neviditelného nepřítele je na místě. Vnitřní pnutí vytváří ve svém vnějším působení iluzi duchovna ve formátu 3D.
Text v programu, že si přes den v lese hrála hlavní představitelka a přes noc vojáci. Může být uvádějící, ale i zavádějící. Na vojáky odkazuje bedýnka od granátů, prázdné nábojnice, maskovací síť. V dalším dění můžeme vnímat dětskou hru.
A jaký je závěr? Nemohu tvrdit, že jako bývalý absolvent základní vojenské služby bych byl zatažený do děje? Ani jako dítě, které si budovalo v lese bunkr v podobě zemljanky, ani jako dítě, které si vytvořilo bunkr v akátovém křoví městského parku.
Ani hledání hrdiny jsem nepochopil. Jako jediný klad celého projektu vnímám společnou souhru na jednom uměleckém cíli, společné sdílení tvůrců. Zda už podobná energie přeskočí i na diváka, to už neumím rozluštit.
Projekt vznikl s podporou programu Studentská intermediální laboratoř 2023 ve spolupráci s Institutem intermédií, DAMU a Divadlem DISK. Rezidenční zkoušení Partyzánky proběhlo v prostoru TEP39 a výtvarné zázemí kolektivu poskytl Inkubátor Krenovka. Nous kolektiv zahájil svou činnost projektem Kůrovec, který měl premiéru v dubnu 2022 v Divadle Archa. Kůrovec byl zařazen do programu několika českých festivalů, kupříkladu Mezinárodního divadelního festivalu v Hradci Králové REGIONY, tepfestivalu v Teplicích, pražském festivalu Akcent či Academia Film Olomouc.

PARTYZÁNKA

Audiovizuální dramaturgie, text Amálie Poledníčková; světelný design, grafika Petr Sychra; vývoj technologií Barbora Koudelková; výtvarná instalace, vizuál Matěj Pokorný; sound art Stanislav Pecháč; performativní výzkum Barbora Dolanová; produkce Petr Maršál, Jan Wegmann, Pavlína Drnková; fotografie Nikita Kartashev a pedagogické vedení: MgA. Robert Smolík.
Na vytvoření inscenace spolupracovali studenti Katedry alternativního a loutkového divadla DAMU, Katedry produkce DAMU, studenti ČVUT, AVU a Katedry divadelních a filmových studií UPOL.

www.divadlodisk.cz

23.10.2023 13:10:55 Josef Meszáros | rubrika - Recenze

Časopis 19 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Bastard (Městské divadlo Brno)

Články v rubrice - Recenze

Dub: empatické přijímání zpráv

Pavel Vacek (Dub)

Městské divadlo Zlín uvádí v české premiéře hru britského dramatika Tima Crouche DUB (An Oak Tree, 2005). Crou ...celý článek


Zlatovláska: jevištní adaptaci obohacuje filmový střih

Šimon Obdržálek a Oldřich Kříž (Zlatovláska)

Hudební divadlo Karlín uvádí na Malé scéně klasickou pohádku Karla Jaromíra Erbena ZLATOVLÁSKA v úpravě Jana P ...celý článek


Hostina dravců: když jde o život

Hostina dravců (Slovácké divadlo)

Slovácké divadlo Uherské Hradiště uvádí novou inscenaci HOSTINA DRAVCŮ autorů Vahé Katcha a Juliena Sibre. V č ...celý článek


Nejbližší: přijmout změny vyžaduje odvahu

M. Dancingerová,  A. Rusevová, J. Burýšek a V. Zavadil

Činoherní klub Praha uvádí v české premiéře divadelní hru NEJBLIŽŠÍ amerického dramatika Joshuy Harmona. Tato ...celý článek



Časopis 19 - sekce

HUDBA

Společně s Medial Banana si zaplaveme v moři času

Medial Banana

Slovenská kapela Medial Banana vydala novou desku a nyní s ní vyráží na turné. Brněnským fanouškům novinku Mor celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

DOX přináší téma identity nahlížené z různých úhlů pohledu

Z výstavy ((Foto: Jan Slavík)

V DOXu je umění a učení od počátku neoddělitelné. Další pokračování dlouhodobého projektu Úhel pohledu, který celý článek

další články...