zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Tulák, který nikam nepatřil

Matylda Serpenoisová (Emília Vášáryová) a P. Nárožný(Adrian).  (Foto Yvona Odrazilová)

  

"Koltès je dnes prototypem autora, který se dokázal obohatit předchozí divadelmí tradicí (francouzským klasicismem, Marivauxem, Shakespearem), přijmout za své divadelní konvence, přepracovat je a přizpůsobit senzibilitě moderního člověka, odchovaného kinematografickou montáží a americkými krimiseriály. Jeho díla mají jednou strukturu klasické tragédie, jindy filozofického sporu, bulvární komedie či "dramatu zastávek", nikdy však nejsou doslovným a poslušným návratem k existující nebo dokonce již dávno mrtvé formě, nýbrž ironickým odklonem od ní. Každé z jeho děl je jakousi persifláží modelu, na jehož základě bylo vytvořeno." Daniela Jobertová
Hru Bernard-Marie Koltèse NÁVRAT DO POUŠTĚ (Le retour au désert) uvádí v premiéře dne 11. prosince Činoherní klub Praha.

Bernard-Marie Koltès nikdy neskrýval svůj odpor vůči východofrancouzské provinci, konkrétně vůči svému rodišti - Metám. Ve své předposlední hře Návrat do pouště, kterou psal již s vědomím blížící se smrti, se vrací se svými postavami do tohoto prostředí, oné "pouště", v níž vyrůstal a z níž utekl, aby mohl psát a stát se sám sebou.
V Paříži bydlel mezi Moulin Rouge a návrším la Butte ve čtvrti Montmartre, kterou miloval a která pro něj znamenala samostatné město ve městě, kde nacházel spodní, hlubší tóny života a vlastně všechna ostatní města. Na rohu ulice, v níž žil, je malé bistro, kam chodil a setkával se tu s celou tou drsnou geografickou mutací ras, jak ji zná Paříž.
Takový byl jeho svět: tulák, který žil v srdci staré Paříže, cestovatel, který nikdy nikam trvaleji nepatřil. Nekompromisní a zásadový, nesmlouvavý vůči mondénnímu měšťáctví. Vždy svůj, nesmírně schopný, autentický umělec, který si po celý život uchoval obdivuhodnou svěžest mládí. Lehkomyslný, ničím a nikým se nezatěžující. Nevtíravý, diskrétní. O své práci mluvil stále se stejnou prostotou. Zkrátka - psal a nedělal z toho žádnou vědu. Ale věděl moc dobře, co chce.
Koltès začínal jako realistický autor navazující na tradici rozhovorů francouzských spisovatelů 18. století s cílem užívat jazyk jako dějový prvek. V mládí jej zaujali zejména ruští spisovatelé, kteří inspirovali některá jeho raná díla, k nimž se až macešsky nehlásil. Teprve po jeho smrti byla postupně vydána (prestižní Les éditions de minuit) a zpřístupněna veřejnosti.
S lidmi z divadelního prostředí se nepřátelil, zákulisní a hospodské žvanění o divadle přímo nesnášel. Velmi brzy pochopil, že psaní je tvrdá, náročná práce. Nikdy však neuvažoval o jiné životní sebeprojekci, třebaže v letech 1973-1976 se ocitá ve vážné osobní krizi: nepíše, bere drogy, ale rychle si uvědomí, že se bez této zkušenosti obejde. Stavy deprese jej v roce 1975 přivedou k pokusu o sebevraždu. Sám později považoval za zásadní zlom a obrat ve své spisovatelské činnosti monologickou hru V lesích před příchodem noci, která je přípravnou studií jeho vrcholných dramat.
Koltèsovo dílo objevil a učinil známým významný režisér Patrice Chéreau, který postupně provedl čtyři z jeho her: Boj černocha se psy, V samotě bavlníkových polí, Západní přístav a Návrat do pouště. Koltès to ovšem se svými hrami režisérům nikdy neusnadňoval a málokdy byl spokojený s jejich inscenacemi. Dokonce ještě krátce před svou smrtí se rozčiloval, že si konečně budou moci dělat s jeho díly, co se jim zlíbí. Přál si, aby jeho poslední hru Roberto Zucco inscenoval Peter Stein, protože se domníval, že tohoto režiséra fascinuje krása tak, jako jeho samotného.
Koltès nenáleží k autorům, kteří jsou přijímáni lehce a samozřejmě. Dokonce i kritika ve Francii jej zprvu nechápala a často kladla otázky typu "Co ten Koltès vlastně chce?" Teprve když se jeho texty soustavně zabýval renomovaný režisér Patrice Chéreau, ledy se prolomily a Koltèse konečně vzali na vědomí jako autora, v němž asi něco bude... Dnes, s více než desetiletým odstupem od jeho smrti, sotvakdo pochybuje o jeho svébytném, originálním talentu, který mu vydobil renomé současného klasika: Koltès zahajuje s předstihem návrtat k dramatickému textu, jehož jazyková invence, poezie a dramatická účinnost jsou skloubeny v jedno s obdivuhodnou přirozeností a přesvědčivostí. Žádnému ze současných francouzsky píšících dramatiků nebyla zdaleka věnována celosvětová pozornost, jaké se dočkaly Koltèsovy hry uváděné v padesáti zemích a přeložené do více než třiceti jazyků...(!)

Bernard-Marie Koltès: NÁVRAT DO POUŠTĚ (Le retour au désert). Překlad Kateřina Lukešová; postavu Matyldy do slovenštiny přeložil Daniel Uherek; režie Roman Polák; dramaturgie Roman Císař; scéna Ján Zavarský; kostýmy Jana Zbořilová; hudba Petr Skoumal.
Osoby a obsazení: Matylda Serpenoisová (Emília Vášáryová,'); Adrian, její bratr, továrník (Petr Nárožný,'); Matěj, Adrianův syn (Matěj Dadák,'); Fatima, dcera Matyldy (Lada Jelínková,'); Eduard, syn Matyldy (Michal Zelenka, Marek Taclík,'); Marie, první Adrianova žena, mrtvá (Dana Černá,'); Marta, její sestra, druhá Adrianova žena (Lenka Skopalová,'); Maame Queuleu, služebná (Barbora Hrzánová,'); Aziz, docházející sluha (Pavel Kikinčuk,'); Velký černý výsadkář (Amos Rendjambé, Paul-American,'); Plantières, velitel policie (Jindřich Bonaventura,'); Borny, advokát (Milan Riehs,'); Sablon, prefekt (Bořík Procházka,'); Saifi, kavárník (Stanislav Štícha,'); Prostitutky (Helena Odstčilová, Michala Pohořelá). Premiéra 11. prosince 2000.

5.12.2000 | rubrika - Zveme ...

Časopis 18 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Články v rubrice - Zveme ...

Toyen - Všechny barvy samoty v Divadle Kolowrat

Milena Steinmasslová

„Toyen se mi už mnoho let vrací do myšlenek i do srdce…. je jako sen, stále vám uniká a brání se d ...celý článek


Gravity & Other Myths spojí nový cirkus s technologiemi

The Mirror (Foto: Andy Phillipson)

Po úspěšném únorovém hostování Australanek A Good Catch s představením Casting Off uvidí diváci na konci dubna ...celý článek


VČD uvede premiéru hry Don Juan se vrací z války

Romana Chvalová a Dagmar Novotná

Předposlední novinku stávající sezóny uvede Východočeské divadlo o víkendu 4. a 5. května 2024 na velkém jeviš ...celý článek


VČD uvede derniéru hry Kdo se bojí Beatles

Romana Chvalová a Alexandr Postler

Pardubický soubor před rokem uvedl českou premiéru hry slovenského dramatika Viliama Klimáčka Kdo se bojí Beat ...celý článek


Maso Krůtí chystá inscenaci Recyclus Coitus

Členové souboru Maso Krůtí

Soubor Maso Krůtí, královny něžného punku, chystá na květen v Divadle NoD premiéru svého doposud největšího di ...celý článek


MdZ a FBM spojuje nový společný projekt EGBDF

EGBDF

Dvě významné zlínské kulturní instituce, Městské divadlo Zlín a Filharmonie Bohuslava Martinů představí jedine ...celý článek


Slovácké divadlo uvede napínavé drama

Hostina dravců (Slovácké divadlo)

Slovácké divadlo v sobotu 27. 4. 2024 čeká další premiéra. Tentokrát se do čela inscenačního týmu postavil eme ...celý článek


Hádka o umění v divadle Reduta

Petr Kubes, Petr Bláha a Pavel Čeněk Vaculík (Obraz)

Slavná komedie Yasminy Rezy Obraz slaví 30 let. A nemohla si dopřát lepší oslavu než premiéru26. 4. 2024 od 19 ...celý článek


Multimediální dekonstrukce expedice na Blaník

Vizuál divadla DISK k inscenaci

3. května 2024 vstupuje do divadla DISK s autorským tutulem Až bude nejhůř studentstvo 3. ročníku Katedry alte ...celý článek



Časopis 18 - sekce

HUDBA

Levnější lístky na Brod 1995 jen do dubna

Aneta Langerová (Foto: Helena Kadlčíková)

Za necelé čtyři měsíce 17. srpna se v Českém Brodě uskuteční v pořadí 11. ročníku hudebního festivalu Brod 199 celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Výtvarné tipy 19. týden

Věčný Egypt

Věčný Egypt: Dědictví
Tisíciletá historie africké země vepsaná do tamní architektury, nekropolí, řemesel i celý článek

další články...