zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Světáci v Brně: Být někým, kým nejsem

Petr Halberstadt, Michal Isteník, Jakub Uličník (Světáci)

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

Městské divadlo Brno uvedlo v premiéře divadelní adaptaci filmové nesmrtelné české komedie Světáci. Autoři původního filmového scénáře Vratislav Blažek a Zdeněk Podskalský (rovněž režisér snímku) vytvořili velmi zdařilé satirické dílo a to za hereckého přispění Jana Libíčka (Petrtýl), Vlastimila Brodského (Prouza) a Jiřího Sováka (Skopec). Spolu s nimi se na filmu podílely herečky Iva Janžurová (Zuzana), Jiřina Bohdalová (Božka) a Jiřina Jirásková (Marcela).

Světáci na divadelních prknech
První nastudování uvedla Česká scéna Těšínského divadla v roce 2007. O rok později zavítali Světáci do Hoffmannova divadla v Uherském Hradišti. V roce 2011 následovalo Klicperovo divadlo Hradec Králové a Divadelní společnost Háta. Dalšího nastudování se ujali v roce 2013 studenti Janáčkovy konzervatoře v Ostravě. Ve stejném roce Divadlo Šumperk. Letošní rok Městské divadlo Most a v závěru roku Městské divadlo Brno.
Brněnské publikum jistě ocení výstup osvědčeného inscenačního týmu: režie Stano Slovák, divadelní adaptace a nové texty písní Stano Slovák a Jan Šotkovský (rovněž dramaturgie spolu s Miroslavem Ondrou). Nové písně, hudební nastudování, aranžmá a scénická hudba Karel Cón. Scéna Jaroslav Milfajt, kostýmy Andrea Kučerová a choreografie Martin Pacek.

Být někým, kým nejsem
O co vlastně v této skvělé situační komedii jde?
„O jednu jedinou velikou noc v podniku, kde se číšnici pohybují ve fraku a servírují na stříbrných mísách a my tam sedíme a žádný nepozná, že jde jenom o tři obyčejné fasádníky.“
Mohli bychom se pustit do debat kolem socialistického občana, tedy vzorného pracujícího, kterému má jít jen o blaho společnosti a takoví přeci zedníci jsou… A tak se i v divadelní úpravě Městského divadla Brno mihnou aktivy o budování a rozkvětu hlavního města Prahy. K této vrstvě dělnické třídy se přidává vrstva nekalých jevů - kuplířka, která k vysněnému protipólu “vyšší společnosti” v podání zedníků přisune podvodnice, ženy nejstaršího řemesla.
Tím se nám hra “na být někým, kým nejsem” trochu zamotává. Zedníci mají sen zbavit se rutiny v podobě malty, zednické lžíce, lešení a montérek a užít si večer ve smokingu, kdy budou debatovat o historii umění, literatuře a jiných humanitních oborech. Zejména pak dají najevo svou společenskou úroveň - vyznají se v aperitivech, vzácných pokrmech… A dívky lehčích mravů? Ty se k této trojici připojují za jediným účelem: připravit je o peníze.
Výuka společenského chování a bontónu se u obou liší právě díky jejich motivaci. Tím vznikají poutavé a diváky oblíbené skeče a hlavně hlášky, které zlidověli. To, že některé proklouzli i přes normalizační schvalovací komisi, to je jisté. A zda žijí v novém podání Městského divadla Brno? To už musí každý posoudit sám, ale myslím si, že ano. Dají se pochopit a přečíst.

Herecký triumf?
Určitě. Brněnské nastudování staví na skvělých hereckých výkonech. Lukáš Janota (Muž v bílém) si bravurně užívá roli vypravěče. Diváci ocení nejen jeho instrumentaci za klavírem a se saxofonem, ale i jeho pěvecké výkony. Dokáže být nad věcí, ale také šibalský a poťouchlý, vážný i veselý. A každý pochopí, že stačí jen lusknout a hraje se dál…
Herci Petr Halberstadt (Skopec), Michal Isteník (Prouza) a Jakub Uličník (Petrtýl) jsou prostě fasádníci. Každý předvádí svůj díl “viny”, jak se odpoutat od své rodiny, alespoň na chvíli se proměnit. Užít si jiných “montérek” a jiné “hantýrky”. Jdou za svým cílem, ať to stojí, co to stojí. Návštěva salonu Adam až po večer v luxusním Diplomat Grillu. Každý z nich má svou polohu roztržitosti, pěkně rozehrávají pozici předáka, ale také ušlápnutého. Jsou neskonale dobří a pravdiví.
Herečky Markéta Sedkáčková (Božka), Pavla Vitázková (Marcela) a Barbora Remišová (Zuzana) jsou jejich protipólem. Jejich výkony nejsou lacině přepálené, ale důvěryhodné. Dávají si záležet zejména v momentech, kdy uplatňují svůj ženský šarm.
Velmi výrazný výkon podává Ladislav Kolář (Dvorský, emeritní profesor tance), zejména lze ocenit jeho cit pro distinguované vystupování a hlavně empatický přístup ke svým “žákům - zedníkům”. Divák cítí, jak moc mu záleží na tom, aby si jemu svěření pánové svůj sen opravdu užili a stali se na chvíli plnohodnotnými šarmantními pány z vyšší společnosti.

Inscenace Světáci má opět své výsostné postavení mezi inscenacemi tvůrčího týmu Slovák a Šotkovský. Režisér Stano Slovák zdařile propojuje hudební čísla s činoherním dějem, dbá na gradaci jednotlivých situací. Scénograf Jaroslav Milfajt využívá plně točnu. Přestavby mezi jednotlivými prostředími (byt kuplířky, ubytovna zedníků, krejčovský salon, bar atd.) neruší a plynule přecházejí. Světáci jsou v Brně i nadále světoví. Když někdo chce být na chvíli někým jiným, ať si to zkusí. Díky neurvalému světu současné reklamy k tomu nemáme daleko. Na každém z nás záleží, zda se jen vypravíme na maškarní ples nebo si necháme udělat radikální kosmetické úpravy v obličeji, které stejně proces stárnutí nevyřeší. Osobně dávám přednost kvalitnímu divadlu, v hledišti mohu být díky tomu také na chvíli někým jiným…

www.mdb.cz

27.12.2021 18:12:03 Josef Meszáros | rubrika - Recenze

Časopis 18 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Články v rubrice - Recenze

Mefisto: bezvýznamná rozhodnutí s kořeny zla

Robert Mikluš (Mefisto)

Činohra Národního divadla Praha se vrací do Státní opery. Pod vedením režiséra Mariána Amslera vstupuje na jev ...celý článek


Zlatovláska: jevištní adaptaci obohacuje filmový střih

Šimon Obdržálek a Oldřich Kříž (Zlatovláska)

Hudební divadlo Karlín uvádí na Malé scéně klasickou pohádku Karla Jaromíra Erbena ZLATOVLÁSKA v úpravě Jana P ...celý článek


Nejbližší: přijmout změny vyžaduje odvahu

M. Dancingerová,  A. Rusevová, J. Burýšek a V. Zavadil

Činoherní klub Praha uvádí v české premiéře divadelní hru NEJBLIŽŠÍ amerického dramatika Joshuy Harmona. Tato ...celý článek



Časopis 18 - sekce

HUDBA

Eurovision Song Contest 2024

Aiko

Eurovision Song Contest 2024
Přímý přenos prvního semifinále ze švédského Malmö, kde se letos koná 68. ročn celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Film na motivy povídek Oty Pavla

Smrt krásných srnců

Smrt krásných srnců
Český film Karla Kachyni, od jehož narození minulý týden uplynulo 100 let, na motivy po celý článek

další články...