Venuše s Rubikovou kostkou
První výrazný úspěch české taneční moderny jsme zaznamenali po pěti letech existence renomované mezinárodní soutěže Aerowaves, pořádané z iniciativy londýnského divadla THE PLACE. Letos se k posuzování tvorby nejmladší taneční generace sjelo do dánského Aarhusu dvacet pět zástupců jednotlivých evropských zemí, ředitelů festivalů a divadelních scén, kteří se snaží najít mezi finalisty i vhodná představení pro svou vlastní dramaturgii.
Z více než 250 přihlášených děl z 28 evropských zemí byly v užším výběru šedesáti děl prezentovány hned dvě české choreografie: Kristýny Lhotákové a Mirky Eliášové. Mezi nimi se výrazně prosadila Kristýna Lhotáková s dílem Venuše s Rubikovou kostkou a skončila na vynikající třetí pozici, což jí přinese pozvání do Londýna, ale také několika dalších evropských zemí, které mají v expertní komisi své zastoupení.
Za Českou republiku se zúčastnilo pět choreografů, šestá česká choreografka poslala přihlášku za SRN, kde právě působí. Oproti ostatním zemím bývalého Východního bloku jsme měli velmi úspěšnou reprezentaci (Chorvatsko 7, Estonsko 4, Maďarsko 8, Kazachstán 1, Litva 5, Polsko 3, Rumunsko 1, Rusko 10, Slovensko 5, Slovinsko 6 přihlášených děl), protože do posledního kola se mezi 15 nejlepších vedle Kristýny Lhotákové probojoval pouze jeden ruský a jeden slovinský choreograf, kteří skončili na 6. a 15. místě.
Stoupající kvalita české taneční tvorby vzbudila značný zájem zahraničních kolegů o Českou taneční platformu, která proběhne v Praze ve dnech 12.-14.5.2001. Pořádající občanské sdružení Tanec Praha se pokusí na ní zajistit i účast Kristýny Lhotákové.
Na letošním ročníku Aerowaves bylo zajímavé pozorovat výrazný posun zájmu odborníků především z Francie, Německa, ale i části severské Evropy od "čistého" tance k produkcím více divadelním, mnohdy až netanečním. Odklon od obdivu k technice interpretů k hledání nových dramaturgických postupů a neotřelých spojení různých uměleckých žánrů vede někdy až k extrémům, kdy tanečně-divadelní produkce působí spíš dojmem repetice, zkoušky, jakéhosi nahodilého náčrtu budoucí inscenace. Přesto má část těchto děl značnou hodnotu a dovede citlivého diváka strhnout, na druhé straně se objevuje řada velmi sporných představení.
Snad i proto se ředitel londýnského divadla The Place, John Ashford, rozhodl představit ve svém programu "Resolutions!" (únor 2001) jen pět děl z patnácti finalistů a doplnit je čtyřmi představeními podle vlastního výběru z druhého kola.
TIP!
Časopis 17 - rubriky
Články v rubrice - Zprávy
Pořád jsem to já poprvé v Pardubicích
Východočeské divadlo uvádí novinku, hru Pořád jsem to já, kterou autorka Christine Mary Dunford napsala podle ...celý článek
Nová výzva Kašpar.Dramatik
Spolek Kašpar je soubor, který je již více jak třicet let etablovaný na české divadelní scéně. Aktuálně hraje ...celý článek
Časopis 17 - sekce
HUDBA
Pet Shop Boys: Nonetheless
Legenda taneční a elektropopové hudby. Britské duo Pet Shop Boys proslulo už koncem osmdesátých let, kdy vydal celý článek
OPERA/ TANEC
Festival Za poklady Broumovska s prvomájovou předehrou
Ve středu 1. května 2024 zazní první z koncertů 19. ročníku festivalu Za poklady Broumovska. Během festivalové celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Fotografie Miloše Budíka v Praze
Muzeum města Prahy navazuje na výstavu Muzea města Brna Miloš Budík – Jsem fotograf, a představí hlavním celý článek