Světoznámý britský soubor Cheek by Jowl znovu v Praze
autor: archiv
Zvláštní název Cheek by Jowl (V bezprostřední blízkosti) je pro divadelní labužníky lahůdkou se stoprocentní zárukou. Po jejich první návštěvě v Národním divadle v roce 1988, kdy doslova ohromili interpretací Shakesperovy Bouře a Sofoklova Filoktéta, se do Česka vracejí pravidelně. V průběhu let představili na plzeňském festivalu Shakesperovu komedii Jak se Vám líbí a v pražské Arše Webstrovu Vévodkyni z Amalfi. Loni se zakladatelé souboru, režisér Declan Donnellan a scénograf Nick Ormerod (mj. životní partneři) představili osobně v diskuzi na Pražském Quadrienále. Vzhledem k tomu, že jména těchto tvůrců mají nejen v Británii dobrý zvuk, nabídky se jen hrnou (spolupráce s s londýnským Národním divadlem a Royal Shakespeare Company, nejužší zahraniční spolupráce je s ruskými soubory – naposledy Donnellan v Moskvě režíroval balet Romeo a Julie).
Po pár letech se práce v kamenných divadlech se jim ovšem zastesklo po Cheek by Jowl, a tak znovu dali dohromady herce, inscenovali Othella a vyrazili na dlouhodobé turné po celém světě. Naštěstí pro nás navštíví i Česko – nejprve Brno a ve dnech 23. a 24. září 2004 pražské Národní divadlo.
Poprvé Donnellan režíroval Othella pro Cheek by Jowl v sezóně 1981- 82. Nyní se rozhodl uvést jej znovu, protože podle vlastních slov nalezl ideálního představitele pro postavu Othella. Mladý černošský herec Nonso Anozie (mj. hrál krále Leara v Royal Shakespeare Company). „V Anglii máme spoustu Hamletů, ale Othellové jsou vzácní“, říká Donnellan.
A zároveň prozrazuje, proč si oblíbil jako autora právě Williama Shakespeara:
„Láká mě tím, že jeho hlavním tématem ve všech hrách je lidská láska ve všech podobách, v různých prostředích a různých skupinách. Myslím, že právě Othello není jeho typickou hrou. U většiny Shakespearových tragédií navazuje tragédie jednotlivce na tragédii státu. Když padne on, padne i jeho země – je to v Hamletovi, Macbethovi, Králi Learovi, Antoniovi a Kleopatře a dalších. Ale když dojde k Othellovu pádu, stát může docela dobře fungovat i bez něj – nemá to na obecný řád žádný vliv. Je to hra cyničtější a svým způsobem modernější než ostatní – připomíná mi dnešní hry.
Shakespeare obecně mě stále láká. Funguje tam totiž jedna věc, ať se pustíte do jakékoli hry, máte jistotu – ať odkrýváte významy měsíc nebo rok, stále nacházíte něco nového.“
Cheek by Jowl jsou často označováni za soubor, který změnil tvář britského divadla. Soubor vznikl v roce 1981 a od té doby vystoupil v 295 městech ve více než 40 zemích na 5 kontinentech a získal řadu mezinárodních ocenění.
TIP!
Časopis 17 - rubriky
Články v rubrice - Ze zlaté kapličky
Laterna fest 2024
Druhý ročník mezinárodního festivalu multižánrového divadla na Nove& ...celý článek
Časopis 17 - sekce
HUDBA
Levnější lístky na Brod 1995 jen do dubna
Za necelé čtyři měsíce 17. srpna se v Českém Brodě uskuteční v pořadí 11. ročníku hudebního festivalu Brod 199 celý článek
OPERA/ TANEC
Jan Šikl vydává kompilaci scénické hudby
Skladatel, aranžér a multiinstrumentalista Jan Šikl vydává dvě alba, na kterých zkompiloval výběr ze své dosav celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Dny evropského filmu znají své vítěze
Na mezinárodním festivalu Dny evropského filmu (DEF) byly dnes slavnostně předány v pražském kině Přítomnost f celý článek