zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Kamenná taškařice

Ivana Vaňková a Igor Ondříček

autor: archiv   

Kamenný host aneb prostopášník Vincenza Righini a Nunziata Porta otevřel novou sezónu v Městském divadle Brno. Ředitel Stanislav Moša předeslal na tiskové konferenci, že se jedná „o kus muzeální“, ale … Přesto se divák nemusí obávat, ale také se ničeho zvlášť převratného nedočká. Kdo obeznámen jest s Mozartovým Donem Giovannim ví, že ho čeká taškařice tragická – hlavní hrdina Don Giovanni napospas peklu byl vydán, jeho sluha Arlecchino mnoho taškařic vyvede a za svého pána mnoho ran schytá a průšvihů vychytá. Ženské líce nezůstanou bílá, naopak rdí se o sto šest, víčka nezůstanou suchá, naopak slzí se o sto devět, a srdíčka nezůstanou klidná, tepají o sto dvanáct. Teď otázka jakých matematických principů užito jest? Dále taškařice komická – volovňůstek, psích kousků, potažmo rybích plno na jevišti i v hledišti jest.

Režisérka Hana Burešová poprvé spolupracovala v Městském divadle Brno a povolala k sobě celý pražský tým – dramaturga Štěpána Otčenášeka, kostýmní výtvarnici Samihu Malehovou a scénografa Karla Glógra. Všichni tři na sebe nesmírně slyší. Z jejich dílny pochází náročný projekt Obrazy z francouzské revoluce či Soudné sestry. Obě velmi úspěšné inscenace Divadla v Dlouhé. I klademe druhou otázku: Byla tato pražská invaze úspěšná?
Inscenace Kamenný host se řadí mezi komedie dell arte, či případně jarmareční divadlo. Mnohdy s velkou nadsázkou zpracovává látku dobývání ženských srdcí, společenskou morálku, patolízalskou úslužnost a další. Nelze od tohoto kusu čekat převratné umění náročové. V tomto duchu inscenační tým obstál – v tradičně bohaté výpravě se hraje v předsunutém kukátku. Po obou stranách rozkryté jevištní zákulisí – garderóba, inspice a maskérna. Tento prvek muzeum dostatečně obohatil a navýšil komediálno nad tragedií. Herci a herečky hráli občas smích do brečky. Ku prospěchu divákova – taškařice si mnohé sobě ale do hlediště tropili. Nejvíce odnesl tíhu jevištní Arlecchino. Viktor Skála mu vtiskl nejlepší komediálno a šaškárno. V etudě hanteco translater bodoval v raperském stylu, ten ještě opakoval. Jan Apolenář coby Don Alfonso sice kreaturu krinolinovou brilantně zvládl, avšak gestiku rukou lacino použil. Zbývající hlavní svůdník Don Giovanni v podání Igora Ondříčka náležitou slizkost, aroganci a živočišnost vůči slabšímu pohlaví měl.
Kamenný host i přes svoji hravost, kterou od herců získal, přeci jen zůstane z kamene. Nuž, hoďme ho peklu.

26.9.2003 02:09:24 Josef Meszáros | rubrika - Recenze

Časopis 20 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Články v rubrice - Recenze

Hostina dravců: když jde o život

Hostina dravců (Slovácké divadlo)

Slovácké divadlo Uherské Hradiště uvádí novou inscenaci HOSTINA DRAVCŮ autorů Vahé Katcha a Juliena Sibre. V č ...celý článek


Dub: empatické přijímání zpráv

Pavel Vacek (Dub)

Městské divadlo Zlín uvádí v české premiéře hru britského dramatika Tima Crouche DUB (An Oak Tree, 2005). Crou ...celý článek


Tři mušketýři: A nikdy nezapři sám sebe

Tři mušketýři (Městské divadlo Zlín)

Městské divadlo Zlín uvádí od dubna 2024 nadčasový romantický příběh TŘI MUŠKETÝŘI. Tento titul se na českých ...celý článek


Hra, která se zvrtla: grál mezi komediemi

Milan Němec a Kristýna Daňhelová (Hra, která se zvrtla)

Městské divadlo Brno uvádí inscenaci trojice autorů Heryho Lewise, Jonathana Sayera a Heryho Shieldse HRA, KTE ...celý článek



Časopis 20 - sekce

OPERA/ TANEC

Novinky z Institutu Pavla Šmoka

Luboš Ogoun (Foto: Institut Pavla Šmoka)

V Institutu Pavla Šmoka (IPŠ) v Braníku je i v roce 2024 zpřístupněna videotéka se studovnou s archivem tiskov celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

DOX přináší téma identity nahlížené z různých úhlů pohledu

Z výstavy ((Foto: Jan Slavík)

V DOXu je umění a učení od počátku neoddělitelné. Další pokračování dlouhodobého projektu Úhel pohledu, který celý článek

další články...