zvláštní poděkování
Quantcom.cz

„Napsal bych Pět mušketýrů a napsal bych je líp!“

Ivana Machalová a Jiří Zapletal

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

říká Jules Verne (1828-1905) v Podivuhodných cestách – a my se mimochodem dozvídáme, že tento francouzský činorodý vizionář, otec fantasy žánru, napsal osmdesát osm románů.
Příběh režiséra Davida Drábka a scénáristky Markéty Bidlasové vypráví o natáčení filmu Tajuplný ostrov na počátcích kinematografie. Nad oceánem řádí hurikán, vzadu na plátně se promítají blesky a jeden uhodí do horkovzdušného balónu. Z něho vypadávají tři lidé, dva z nich se doplazí na břeh. Krásnou „blbou blondýnu“ Nadine (Henrieta Hornáčková) zachraňuje z hlubin neznámý akvanaut. Neurotický režisér Jean-Luc (Radim Kalvoda) zastavuje natáčení. Přichází Jules Verne (Jiří Zapletal) podporován svou manželkou (Ivana Machalová) toto natáčení ukončit, nakonec ale podlehne kouzlu filmu. Zpočátku jen přihlíží, ale když je potřeba, aktivně se zapojí do role kapitána Nema. Hladoví trosečníci (Ondřej Vacke a Kryštof Rimský) uloví papouška (Alex Sadirov), ale nesní ho – papoušek se nervózně kymácí, když je rozrušen  jako opravdový papouch.

Shora mezi sedadly přibíhají čtyři policajti se zprávou, že se tu někde skrývá sériový vrah. Režisér potřebuje kompars na role opic a pirátů – a tak jeho velmi milá asistentka Audrey (Lucie Polišenská) přemluví pány k hraní. Trosečníky napadnou agresivní opice – opravdu vtipné jsou kostýmy s holými zadky, které vytvořila Simona Rybáková. Připlouvají piráti. V hrdinném boji je zastřelen papoušek. Trosečníky zachrání kapitán Nemo. Paní Verneová se zamiluje do herce hrajícího akvanauta a společně opouštějí Julese i natáčení. Ukáže se, že je to onen sériový vrah – a tak už paní Verneovou nikdy nespatříme… Na jevišti vládne jednodušší humor sitcomového typu.
Trosečníci s kapitánem jsou v ponorce, oknem vidíme mořské dno se všemi živočichy. Hrozí zkáza světa, kapitán Nemo vystřelí trosečníky dělem na pevninu a sám zahyne, když obětuje svoje podmořské sídlo pro záchranu světa. Nautilus se potápí, kolem tančí světélkující medúzy – jedna z nejhezčích scén představení. Film je dotočen, filmaři odcházejí – a Jules Verne umírá na jevišti v náruči obětavé asistentky Audry.

Zásadně ovlivňuje vizuální dojem scéna Jakuba Kopeckého (který je mimochodem potomkem slavného loutkáře Matěje Kopeckého). Rozhovor Josefa Meszárose s Jakubem naleznete zde. Přestože se mi scéna i kostýmy líbí, přece jen jsem natolik ovlivněna filmy Karla Zemana, že mi tam pořád něco chybí. Mám prostě příběhy Julese Verna spojeného vizuálně s typickými rytinami a s proužky… a moje duše prahne po tomto stereotypu. Chápu, že se to někdo snaží udělat po svém a nově, ale po geniálním Zemanovi to ještě geniálněji asi udělat nelze. Velmi příjemně se poslouchá hudba, jejímž autorem je Drábkův dvorní skladatel Darek Král.

Jules Verne – to je každopádně autor, který nás vrací do dětství – a představení je v programu prezentováno jako rodinná inscenace, v tom případě nechápu, proč v našich kulturních podmínkách je uváděna mnohdy až od 20:00? Možná, že jsou pánové, kteří jako kluci četli Verneovky, hravější stvoření a budou na představení nostalgicky docházet, mně to připadá primárně vhodné pro děti mladšího školního věku, i když na druhou stranu ne všechny humorné repliky jsou určeny pro dětské uši.

D. Drábek, M. Bidlasová: Podivuhodné cesty Julese Verna, Laterna Magika
Režie: David Drábek. Scénář: Markéta Bidlasová, David Drábek. Scéna: Jakub Kopecký. Kostýmy: Simona Rybáková. Hudba: Darek Král. Choreografie: Martin Pacek. Pohybová spolupráce: Henrieta Hornáčková. Projekce: Jakub Kopecký, Šimon Koudela. Světelný design: Daniel Tesař.
Osoby a obsazení:
Jules Verne: Jiří Zapletal. Honorine Verneová: Ivana Machalová. Jean-Luc, režisér: Radim Kalvoda. Audrey: Lucie Polišenská. Etienne, kameraman: Gustav Hašek. Asistent kamery: Vítězslav Cína. Trosečníci: Ondřej Vacke, Kryštof Rimský, Henrieta Hornáčková. Akvanaut: Michal Necpál. Papoušek: Alex Sadirov. Divoch: David Stránský. Luna: Michaela Mochnáčová.
Nová scéna ND, psáno z druhé reprízy 20. února 2015.
Oficiální trailer k inscenaci zde

23.2.2015 20:02:02 Alena Kunčíková | rubrika - Recenze

Časopis 18 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Bastard (Městské divadlo Brno)

Články v rubrice - Recenze

Zlatovláska: jevištní adaptaci obohacuje filmový střih

Šimon Obdržálek a Oldřich Kříž (Zlatovláska)

Hudební divadlo Karlín uvádí na Malé scéně klasickou pohádku Karla Jaromíra Erbena ZLATOVLÁSKA v úpravě Jana P ...celý článek


Nejbližší: přijmout změny vyžaduje odvahu

M. Dancingerová,  A. Rusevová, J. Burýšek a V. Zavadil

Činoherní klub Praha uvádí v české premiéře divadelní hru NEJBLIŽŠÍ amerického dramatika Joshuy Harmona. Tato ...celý článek


Mefisto: bezvýznamná rozhodnutí s kořeny zla

Robert Mikluš (Mefisto)

Činohra Národního divadla Praha se vrací do Státní opery. Pod vedením režiséra Mariána Amslera vstupuje na jev ...celý článek



Časopis 18 - sekce

HUDBA

Igor Orozovič vydává album

Igor Orozovič

Herec a muzikant Igor Orozovič vydává debutové album nazvané Když chlap svléká tmu, které obsahuje jedenáct au celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Festival umění a kreativity ve vzdělávání

Festival umění a kreativity ve vzdělávání

Už počtvrté se pedagogové, rodiče, odborná i širší veřejnost či profesionálové z oblasti kultury a umění mohou celý článek

další články...