zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Zrušení Nové scény v její současné podobě

Nová scéna Národního divadla

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

NOVÁ SCÉNA Národního divadla, která na pražské kulturní mapě od svého znovuotevření v lednu 2010 představuje otevřený koncept moderního divadla, přechází v rámci restrukturalizace ND k 1. lednu 2014 pod správu souboru Činohry ND. Fakticky tím končí čtyřletá éra dosavadního směřování Nové scény, resp. konceptu, který realizoval Štěpán Kubišta a jeho tým.
"Odcházím v lednu 2014. Nabídku na alternativní posty v Národním divadle jsem odmítl, protože nesouhlasím s připojením Nové scény ND k Činohře Národního divadla. Národní divadlo se vzdává konceptu současného pojetí divadla a z mého pohledu je to tedy výrazný krok k zpátky k dříve mnohokrát kritizované „kamenné instituci“." říká Kubišta.

Nová scéna Národního divadla se za necelých pět let svého působení stala budovou se svébytnou dramaturgií. Kubištova koncepce divadla jako „otevřené platformy pro prezentaci současných uměleckých projektů“, tvořila zásadní kontrast k předchozí éře Nové scény, kdy se v této budově v letech 1992 – 2009 hrála pouze představení Laterny magiky navštěvovaná převážně zahraničními turisty. Vytvořit nový program a tím do budovy Nové scény potažmo Národního divadla přivést nové diváky byla výzva pro Kubištu a jeho tým. Druhou výzvou pak byla od ledna 2012 Laterna magika, dříve nejslavnější český multimediální projekt, o jehož znovunavrácení na pole světového divadla se tým Nové scény ve třech nových inscenacích pokusil.

"Na samém začátku plánování Nové scény bylo hlavním cílem otevřít budovu lidem. Zní to jako floskule, ale my jsme šli opravdu po pravém významu toho slova“, glosuje Kubišta.
Nová scéna jako instituce obsáhla nejen provoz budovy Nové scény, součástí konceptu pod vedením Štěpána Kubišty byly nové projekty Laterny magiky, program zaměřený na multimédia, široké veřejnosti zdarma přístupný doprovodný program na veřejném prostranství piazzety, mezinárodní koprodukční projekty aj. Programové směřování Nové scény nebylo na rozdíl od ostatních budov ND omezené pouze na divadelní projekty, jedním z hlavních cílů bylo obohatit nabídku Národního divadla o nové aktivity a přivést do ND nové diváky, tzv. audience development, za který si Nová scéna získala kredit jak v Čechách, tak v zahraničí a originálními projekty z piazzety se inspirovaly instituce v Německu, Británii a v dalších zemích.

Co se financování projektů týče, dokázal tým Nové scény takříkajíc zázrak. Jelikož rozpočet Nové scény, který po odečtení mzdových a technicko-provozních nákladů tvořil přibližně 3 mil. Kč na rok, byly téměř všechny projekty pokryty financemi z externích zdrojů. Součástí každého projektu byl od jeho prvopočátku fundraisingový plán, bez kterého by si Nová scéna mohla dovolit realizovat pouze provoz běžného repertoáru souborů Národního divadla a Laterny magiky. Výsledky fundraisingových aktivit Nové scény zaujaly i zahraniční instituce a právě na Novou scénu míří studenti kulturního managementu Fullbrightovy nadace, zahraniční studenti Univerzity Karlovy, plánovalo se rozšíření aktivit, spojení s Kennedy Arts Centrem ad.

Ve struktuře Národního divadla dosud tvořila Nová scéna ND samostatnou sekci, jejíž personální obsazení je oproti jiným složkám ND minimální a i přes to Nová scéna ukázala, jak je možné vytvořit a zavést zcela novou instituci a najít vlastního diváka.
Dalším z plusů na kontě Kubištova týmu je restart do té doby tápajícího domácího souboru Laterny magiky, která působí v budově od roku 1992. Nové projekty nejen že přivedly na inscenace Laterny magiky českého diváka, ale podařilo se po mnoha letech vyvézt představení Laterny do zahraničí. Za poslední rok uvedla Laterna magika pod hlavičkou Nové scény tři inscenační projekty.

Za dobu působení dosavadního týmu přijali pozvání do programu Nové scény takové hvězdy světové scény jako Alexander Ekmann, Mats Ek, Phillipe Ghenty, Barber and Osgerby, David La Chapelle, Jiří Kylián, Marshmallow Laser Feast, Frieder Weiss, Nick Moran, Cullberg Ballet, Rimini Protokol, Constanza Macras, Tin Can Company a mnoho dalších.
V rámci „doprovodných“ akcí, které tvořily 1/3 programové nabídky NS se povedlo uskutečnit jedinečné projekty ve veřejném prostoru, kterými se nyní inspirují kulturní manažeři v zahraničí. Instalace na piazzetě ND se navíc jako jedny z mála českých projektů objevily v tištěné verzi New York Times a v evropském vydání International Herald Tribune.

Profilaci Nové scény jako otevřeného prostoru v nejširším slova smyslu odpovídá i dlouhý výčet partnerských institucí, které se podílely na realizaci různých projektů. Nová scéna byla v posledních pěti letech klíčovou partnerskou institucí v oblast performing a visual arts, alternativních projektů stejně jako etablovaných festivalů a institucí. Jejich výčet by se do tiskové zprávy nevešel.
“Neuzavírat se do sebe, nacházet společné projekty s dalšími významnými partnery a umožnit tak jejich vznik je nejen potřebou, ale i nezbytností“, uzavírá Kubišta.
Pražská, potažmo česká kulturní scéna, tak přichází o jeden z nejdůležitějších kulturních subjektů poslední dekády.

9.12.2013 12:12:37 Redakce | rubrika - Zprávy

Časopis 18 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Bastard (Městské divadlo Brno)

Články v rubrice - Zprávy

Asociace profesionálních divadel oslavila 30. narozeniny

Asociace profesionálních divadel

Asociace profesionálních divadel (APD) oslavila narozeniny zintenzivněním své dosavadní činnosti, zejména v so ...celý článek



Časopis 18 - sekce

HUDBA

Ivan Hlas – 70

Ivan Hlas – Pramínek času

Ivan Hlas – Pramínek času
Muž mnoha profesí a jedna z legend české hudební scény Ivan Hlas se u příle celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Audioknihou roku 2023 se staly memoáry

Vlastní životopis

Vítězem ankety Audiokniha roku 2023 se stala memoárová kniha Vlastní životopis spisovatelky Agathy Christie na celý článek

další články...