Divadlo žije
autor: archiv divadla
zvětšit obrázekTristan a Isolda v Národním divadle moravskoslezském; portrét Anny Cónové; co říkají herci na to, že netočí, aneb mimodivadelní příležitosti herců v moravskoslezské metropoli. V dalším vydání divadelního magazínu uvidíte, jak vznikala inscenace Tristan a Isolda v Národním divadle moravskoslezském. Tento legendární příběh milenců, kteří v osudové hře prohráli své štěstí, režíroval Janusz Klimsza.
V portrétu se seznámíte s herečkou Annou Cónovou, která v NDM nastudovala celou řadu postav, jako je Celie Peachumová (Žebrácká opera), Edna (Nejstarší řemeslo), Madeleine Béjartová (Moliere), Strouhalka (Maryša) atd. Anna Cónová také pravidelně spolupracuje s Českým rozhlasem a s Českou televizí.
A ostravských herců jsme se nakonec zeptali, co říkají na to, že dnes už nemají tolik filmové a televizní práce jako dřív.
Vysílání: 11.9., 01.50 hod., ČT art
Chyť zajíce, ať ho máš! Nové inscenace her Václava Havla: Žebrácká opera v Klicperově divadle v Hradci Králové a Zahradní slavnost v Národním divadle. Režie A. Sirotková (Premiéra)
Od roku 1963, kdy Václav Havel napsal a Otomar Krejča v Divadle na Zábradlí režíroval Zahradní slavnost, se vedou spory o tom, jak ony přesně konstruované hry, jež sám autor nazýval "stroječky", vlastně inscenovat. Jak jejich mechanismu vdechnout jevištní život. Ostatně nepovedených inscenací Havlových her vzniklo mnoho, těch, které se nás dotýkají a při nichž se skutečně bavíme, pár.
Václav Havel sám leccos na to téma naznačil a jsou režiséři, kteří se jeho doporučení, že je hlavně zapotřebí přesně, po smyslu a ve správném rytmu říkat text, se střídavým úspěchem drží. Jako například Andrej Krob.
Platí ale Havlova doporučení absolutně nebo je jejich respektování jen východiskem pro další režijní práci? Jak se s proměnou současného inscenačního stylu změnil divadelní potenciál Havlových textů? A co je na textech, kterým je vytýkáno chladné konstruktérství, vlastně pro současného režiséra přitažlivé? Co je při jejich inscenování nejtěžší? Budeme se ptát dvou režisérů s výrazným scénickým rukopisem, kteří se v právě uplynulé sezóně potkali s Havlovými hrami poprvé. Daniel Špinar nastudoval v Klicperově divadle v Hradci Králové Žebráckou operu a Dušana D. Pařízek ve Stavovském divadle Zahradní slavnost.
Vysílání: 15.9., 20.25 hod., ČT art; Opakování: 18.9., ČT art.
Časopis 19 - rubriky
Články v rubrice - Z éteru
Z první řady... Lída Engelová
Cesty Lídy Engelové
Dokumentární portrét renomované osobnosti současného českého divadla, která v těchto dn ...celý článek
Divadelní tipy 19. týden
Světák Jan Libíček
Jaký byl ve skutečnosti veselý tlouštík českého filmu? Dokumentem připomínáme náhlý odch ...celý článek
Divadelní tipy 20. týden
Neobyčejné životy - Vladimír Brabec
Dokumentární portrét populárního herce, výrazné osobnosti Národního div ...celý článek
Časopis 19 - sekce
HUDBA
Eurovision Song Contest 2024
Eurovision Song Contest 2024
Přímý přenos prvního semifinále ze švédského Malmö, kde se letos koná 68. ročn celý článek
OPERA/ TANEC
Lukáš Vondráček završí sezónu recitálů FOK v Rudolfinu
Klavírista Lukáš Vondráček vystoupí s recitálem v pražském Rudolfinu v rámci řady Světová klavírní tvorba FOK. celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Výtvarné tipy 20. týden
Ztracené poklady Egypta: Záhady egyptské Sfingy
Je stejně tajemná jako slavná. Prozkoumejte minulost jedné celý článek