zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Rekonstrukce tunelů Národního divadla dokončena

Ilustrační foto

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Ve čtvrtek 31. května 2012 byla slavnostně ukončena rekonstrukce technologických tunelů Národního divadla. Technicky unikátní dílo umožňuje přívod vzduchu a vody pro vzduchotechniku, stejně jako transport materiálu z úrovně říční hladiny. Stavba, která si vyžádala řadu netradičních technických řešení, byla dokončena za pouhých třináct měsíců.

„Původní tunely jsou ještě starší než samotná Zítkova budova Národního divadla, právě těmito tunely přiváželi řemeslníci většinu materiálu na její stavbu,“ říká Ondřej Černý, ředitel Národního divadla. „Díky jejich komplexní rekonstrukci si můžeme být jisti, že ani takové povodně jako před deseti lety nesmírně cennou historickou budovu nijak neohrozí,“ dodává.

Stav tunelů pod Masarykovým nábřežím byl již delší dobu velmi špatný až havarijní. Jedním z hlavních důvodů bylo narušení jejich statiky hustým provozem automobilů a především těžkých tramvajových souprav na nábřežní komunikaci.

Projekt jejich rekonstrukce nebyl jednoduchý - bylo například nutné zhotovit otvor v délce 12 metrů v obvodové zdi historické budovy ND bez toho, aby vznikly jakékoliv trhliny nebo jiné poškození. Této nelehké úlohy se se ctí zhostila firma Metrostav a.s. podle projektu společnosti Pontex, s.r.o..

„Práci nám komplikovala skutečnost, že jsme po celou dobu rekonstrukce museli zajišťovat průjezd veřejné dopravy staveništěm, a také nutnost udržovat provizorní protipovodňová opatření,“ vysvětluje vedoucí projektu, Ing. Radovan Aulík z Metrostavu.

Za pečlivého dozoru památkářů spotřebovala stavba téměř 1000 krychlových metrů betonu, přes 173 tun výztuží a 18 tun konstrukční oceli. Na stavbě se vystřídalo celkem na 850 pracovníků. Životnost základních nosných prvků je dle projektu minimálně 150 let.

„Náročnost stavby snad nejvíce dokumentuje skutečnost, že na staveništi extrémně malých rozměrů, asi na osmi stech metrech čtverečních, bylo zhotoveno 32 stavebních objektů při zajištění neomezeného provozu Národního divadla po celou dobu rekonstrukce, zároveň museli stavebníci přeložit celkem třicítku inženýrských sítí,“ říká hlavní inženýr projektu, Ing. Tomáš Míčka ze společnosti Pontex, s.r.o.

Rekonstruované tunely dokáží do budovy Národního divadla přivést až 136 tisíc krychlových metrů vzduchu za hodinu, či přečerpávat chladící vodu rychlostí 750 tisíc litrů za hodinu. Hlavním prvkem protipovodňové ochrany jsou ocelová, elektronicky ovládaná vodotěsná vrata vážící čtyři tuny, zasazená přímo do nábřežní zdi.

2.6.2012 11:06:38 Redakce | rubrika - Ze zlaté kapličky

Časopis 18 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Bastard (Městské divadlo Brno)

Články v rubrice - Ze zlaté kapličky

Laterna fest 2024

The Umbilical Brothers (The Distraction)

Druhý ročník mezinárodního festivalu multižánrového divadla na Nove& ...celý článek



Časopis 18 - sekce

HUDBA

Michal Horáček: Český kalendář

Přebal alba

Michal Horáček je český spisovatel, esejista, novinář, textař, básník, producent, vystudovaný antropolog. Je c celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Kino Art: Na Chesilské pláži a Daleko od Reykjavíku

Daleko od Reykjavíku

Na Chesilské pláži
Jiná doba, jiná láska. Britská adaptace stejnojmenného románu Iana McEwana, nominovaného celý článek

další články...