zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Cizinci na 80. ročníku Jiráskova Hronova

Vlado Benko v inscenaci Pastier

autor: Z webu   

zvětšit obrázek

Na jubilejním ročníku Jiráskova Hronova se představilo nebývalé množství zahraničních souborů. Jejich přítomnost poukázala na to, že české amatérské divadlo se rozhodně nemusí před světem stydět, a že se v tomto směru můžete směle světu ukázat (tak to ostatně hodnotili i přítomní zahraniční hosté ze světové organizace amatérských divadel AITA/IATA. I když pro diváky mnohá z těchto představení nebyla průkazně umělecká, nebo přinejmenším diskutabilní, obrázek současného amatérského divadla za našeho hranicemi byl dosti pestrý. Ze zahraničí přijeli Němci, Holanďani, Izraelci, Norové, Slováci a Maďaři.

Jako motto bychom mohli uvést heslo: „Od dokumentární hry po bollywoodskou telenovelu“. Hned na počátku se představil Das Dokumentarttheater z Berlína s projektem Mariny Schubarth ... A JMÉNO TÉ HVĚZDY JE ČERNOBYL. Soubor složený především z imigrantů se zaměřuje na reálné příběhy, které nějakým způsobem zrcadlí výrazné historické momenty a jejich méně známou stránku. Příběh o černobylské katastrofě je vyprávěn ženou, jejíž muž – hasič byl při akci v Černobylu zasažen smrtící dávkou radioaktivity a jeho těhotná žena s ním strávila poslední chvíle v nemocnici, i když kvůli tomu přišla o dítě. Inscenace vzbudila diskusi – zatímco ženské publikum bylo ochotno emocionálně silný příběh spíše přijmout, mužským kritikům scházela faktičtější a drsnější stránka doku-dramatu.

Následovala hříčka SMǻLAND holandského souboru. Do vesnice žen přichází mladý muž – ženy jej nejprve opečovávají, obskakují, a mají s ním sex. Poté, co otěhotní, nechají ho ještě chvíli sloužit, ale poté jej zastřelí. Lehce absurdní hříčka vzbudila velmi silnou reakci u všech mužů, kteří v souvislosti s produkcí řešili především postavení muže v 21.století.

Izraelský soubor přijel s hrou Pavla Kohouta TAKOVÁ LÁSKA z 50.let. Do Izraele ji přivezla herečka Vlasta Schönová (Nava Shan), přeložila ji a hra se s úspěchem hrála 400X. Herečka a režisérka Miri Lehrmann-Beer si hru jako mladá tak zamilovala, že ji se svým souborem inscenovala v posledních 14 letech už podruhé. Pominula zcela Kohoutův politický podtext, a inscenovala ji jako poněkud sladkobolné drama nedovolené lásky, za kterou hrdinka musí pykat. Staromódní způsob inscenování příliš nezaujal, pro diváky bylo asi nejzajímavější slyšet v Hronově hebrejštinu.

Norský soubor překvapil – mnohé dokonce šokoval. Hra Sonii Nony Din Shabbana (autorka hrála i hlavní roli) pojednávala o problémech pakistánské komunity v Norsku. Proti sobě stojí rodiče, především tradicionalistický otec, a poměrně odevzdaná matka a mladá moderní Shabbana, která nejenže studuje, ale našla si norského přítele, zatímco rodiče by chtěli, aby si vzala Pakistánce. Hra, která řeší skutečně vážné problémy soužití menšiny, ovšem z našeho pohledu vyznívala naivně a sentimentálně (dočkali jsme se i tanců a společných zpěvů a tanců). Divadelní soubor z Norska sdružuje herce nejrůznějších národnostních menšin v Norsku.

Se dvěma projekty přijeli Slováci. Narozdíl od předcházejících jsme slovensky mluvenému one-man show Vlada Benka PASTIER/PASTÝŘ (byť v horňáckém nářečí) přece jen rozuměli. Příběh osamělého pastýře krav, žijícího v horách, balancuje mezi skutečností a sny a vznikl na základě autentického rozhovoru, který vyšel v novinách Smena. Druhá slovenská produkce byla překvapením. Představili se v ní totiž maďarští Slováci z Lučence (ve spolupráci s maďarskými herci). Postmoderní hra Miloše Karáska PERÓN je rozhovorem dvou mužů, čekajících na svůj „poslední vlak“, a do jejich hovoru vstupují různé bizarní osobnosti, včetně anděla smrti. Beckettovský hodinový rozhovor v maďarštině je prokládán zcizovacími komentáři režiséra Vlado Sadílka ve slovenštině.

9.8.2010 23:08:50 Jana Soprová | rubrika - Amatéři