zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Agháta Christie v Damúze?

Arnošt Goldflam: Agátománie

  

Studio Damúza uvedlo v premiéře 12. dubna 2002 aktovku Arnošta Goldflama Agátománie. Počet kyticí při děkovačce plně odpovídal složení realizačního týmu, který byl až na hudební spolupráci ryze ženský. Pod vedením režisérky Marty Ljubkové účinkovaly Karolína Rottová a Paulína Böhmerová. Scéně dominovalo čtvercové plátno s několika průlezy, které ve hře znamenitě fungovaly. Další součástí scény byly dvě židle s opěradly ve tvaru sedící postavy, které do sebe navzájem zapadaly, vše z návrhu Petry Vykoukalové.

Goldflamův text je sám o sobě velmi silný. Zpracovává téma lidské stádnosti a individuality. Vedle sebe žijí dvě sousedky. Jedna, která má ráda své pohodlí, a pravděpodobně se živí prostitucí. Druhá je naopak nerada sama, a pomáhá druhým. Její náklonnost k lidem se promění ve vznik pomyslné sekty, kultu.



Režisérka Ljubková pracovala s oběma postavami výborně. Každou nechala vyprávět nejdříve o sobě, postupně došlo na odkrytí jejich společného příběhu. Případnou monotónnost rozbíjí nápaditými přesuny na scéně a pomyslným dialogem. Využívá projekce, při níž jsou s nadsázkou ilustrovány stoupající davy příznivců první protagonistky, nejdříve fronty lidí, dále kolony aut až po nudistické davy u táboráku.

Obě herečky přistoupily ke ztvárnění postav osobitým způsobem. Představitelka „Agáthy“ byla daleko více přirozenější, dobře si poradila s přerodem, kdy prostá a přirozená dobrosrdečnost se přeměňuje ve svatou vypočítavost. Moment, kdy čtvercový objekt na scéně funguje jako model zrcadla a průřezy v něm, využívá jako svatozář vytvořenou z přehozeného prostěradla, je působivý.
Naopak představitelka První dámy, hrála místy nepřirozeně až křečovitě. Poradila si s pasážemi, kdy popisuje styl svých upozornění, samozřejmě anonymním.

Inscenace i při využití místních syrových scénických prostředků (světel a hudby) určitě v Damúze nezapadne a můžeme ji doporučit. Nemyslete, pokud půjdete na představení s tím, že uvidíte další variaci na Agáthu Christí, tak nebuďte zklamáni, byť o určitý druh detektivky nepřijdete.
Arnošt Goldflam: Agátománie Režie a úprava Marie Ljubková, výprava Petra Vykoukalová. Hrají Karolína Rottová a Paukína Böhmová.
Premiéra 12. dubna 2002 ve studiu Damúza.

30.4.2002 Josef Meszáros | rubrika - Recenze

Časopis 18 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Články v rubrice - Recenze

Mefisto: bezvýznamná rozhodnutí s kořeny zla

Robert Mikluš (Mefisto)

Činohra Národního divadla Praha se vrací do Státní opery. Pod vedením režiséra Mariána Amslera vstupuje na jev ...celý článek


Zlatovláska: jevištní adaptaci obohacuje filmový střih

Šimon Obdržálek a Oldřich Kříž (Zlatovláska)

Hudební divadlo Karlín uvádí na Malé scéně klasickou pohádku Karla Jaromíra Erbena ZLATOVLÁSKA v úpravě Jana P ...celý článek


Nejbližší: přijmout změny vyžaduje odvahu

M. Dancingerová,  A. Rusevová, J. Burýšek a V. Zavadil

Činoherní klub Praha uvádí v české premiéře divadelní hru NEJBLIŽŠÍ amerického dramatika Joshuy Harmona. Tato ...celý článek



Časopis 18 - sekce

LITERATURA/UMĚNÍ

Výtvarné tipy 18. týden

Tutanchamonova tajemství

Skryté skvosty II. (9/10) - Uherčice
Herec Jaroslav Plesl prozradí, co se návštěvník obyčejně nedozví a o č celý článek

další články...