V kruhu znovuzrození
autor: Česká televize
zvětšit obrázekV kruhu znovuzrození
Pouť na nejposvátnější tibetskou horu Kailás (2004). Scénář a režie V. Poltikovič. Dokument režiséra Viliama Poltikoviče popisuje pouť kolem Kailás, nejposvátnější hory Asie, posvátné jak pro buddhisty, tak pro hinduisty, džinisty a bönisty. Kailás má tvar pyramidy, z každé světové strany pod ní pramení velká asijská řeka. Je považován za osu vesmíru, střed světa. Cesta kolem něj představuje psychicky i fyzicky nejnáročnější náboženskou pouť na Zemi. Poutní okruh symbolizuje etapy života a smrti včetně stavu mezi skonem a dalším zrozením. Prostřednictvím poutníků poznáváme nejen běžný život Tibeťanů, ale hlavně jejich duchovní pojímání světa a bytí v něm. Duchovní hodnoty v životě Tibeťanů totiž jednoznačně převyšují hodnoty materiální.
Pozoruhodný a pro nás inspirující je tibetský koncept smrti. Tibeťané se během života na smrt připravují, zbavují se strachu z ní a berou ji jako příležitost k novému a lepšímu životu v nekonečném koloběhu existencí v různých sférách bytí. Stejně tak inspirující je postoj každého Tibeťana – ví totiž, že šťastný bude jen tehdy, když budou šťastní všichni kolem něho, a proto soucítí se všemi bytostmi.
Vysílání: 23.1., 16.50 hod., ČT2
Opakování: 24.1., ČT2., 25.1., ČT2., 28.1., ČT2
TIP!
Časopis 16 - rubriky
Články v rubrice - Noc kostelů/ Víra
Křesťanský magazín
Křesťanský magazín
Poutní magazín Jana Vávry zavede diváky do Jablonného v Podještědí, saské Žitavy a nedal ...celý článek
Časopis 16 - sekce
DIVADLO
Divadlo LETÍ představí příběh Olive Oylové
Nekompromisní text izraelské autorky Sivan Ben Yishai LÁSKA/Argumentační cvičení, bourá veškerá tabu týkající celý článek
HUDBA
QUEENIE připravila na narozeninové koncerty i nové písně
Kapela QUEENIE, která se stará o repertoár Freddie Mercuryho a Queen, je jednou z nejžádanějších kapel v České celý článek
OPERA/ TANEC
Houslový virtuos Petar Markoski míří do Prahy
Skutečné houslové mistrovství předvede houslový virtuos, skladatel a zpěvák makedonského původu Petar Markoski celý článek