zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Klasika nově

Zkouška orchestru: Vymazlený Strauss a hustý Janáček

autor: Česká televize  

zvětšit obrázek

Zkouška orchestru: Vymazlený Strauss a hustý Janáček
Marek Eben, Jiří Bělohlávek a Česká filharmonie předvedli, co se obvykle nevidí a neslyší (2016). Zažijete opravdovou zkoušku orchestru z cyklu pro všechny, kteří chtějí o klasické hudbě a jejích skladatelích vědět víc. Pódiová režie A. Nellis. Televizní režie S. Vaněk. Co je to vlastně opera? A čím je tak fascinující? Jaké přináší příběhy ve svých dílech? Jak se liší práce operního dirigenta od symfonického? A měl by symfonický orchestr vůbec operu uvádět? To všechno jsou témata, která zazní v dalším pokračování Zkoušky orchestru, která vyústí ve srovnání hudební řeči dvou skladatelských velikánů – Leoše Janáčka a Richarda Strausse. Za zvídavé asistence moderátora Marka Ebena předvedou šéfdirigent Jiří Bělohlávek a Česká filharmonie, co se obvykle nevidí a neslyší, ale je to neodmyslitelnou součástí přípravy na symfonický koncert. Zažijete opravdovou zkoušku orchestru z cyklu pro všechny, kteří chtějí o klasické hudbě a jejích skladatelích vědět víc, tentokrát o hudebně dramatické tvorbě dvou současníků.
Vysílání: 03.3., 20.20 hod., ČT art
Opakování: 05.3., ČT art

Lidová hudba v koncertní síni
Unikátní naučný cyklus slavného amerického dirigenta, skladatele, klavíristy a pedagoga, od jehož narození uplyne letos 100 let. Co je lidová hudba? Podle Bernsteina lidová hudba vyjadřuje povahu určitého národa nebo skupiny lidí. Stačí, když lidové písně posloucháte: vlastně pokaždé v nich můžete najít něco o národní povaze. Hodně lidí se domnívá, že tato hudba vznikla sama od sebe, bez jakéhokoliv skladatele. To je pochopitelně mylná představa, protože lidovou píseň i lidový tanec musel někdo vymyslet, jenomže většinou nevíme, kdo to byl. Někdo ji napsal, přinejmenším ji vymyslel, a pak se přenášela z otců na syny a z matek na dcery po staletí, aniž by musela být zapsána. Nejdůležitější je fakt, že lidové písně odrážejí rytmy, přízvuky a spád lidské řeči. Národní jazyk je totiž hlavně jazyk poezie – vrůstá do hudebních tónů. Tyto rytmy a přízvuky nakonec přecházejí z lidové hudby každého národa do koncertních skladeb, oper a podobně. Proto Rachmaninov zní rusky, Puccini italsky a Gershwin americky.
Vysílání: 04.3., 20.20 hod., ČT art, Leonard Bernstein o hudbě (8/25)
Opakování: 07.3., ČT art

19.2.2018 11:02:56 Redakce | rubrika - Z éteru

Časopis 16 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Festival Setkání Stretnutie 2024

Články v rubrice - Z éteru

Super Diva – Síla osudu

Síla osudu

Super Diva – Síla osudu (11/13)
Operní diva Catarina Molderová se zamýšlí nad původem Verdiho tragick ...celý článek



Časopis 16 - sekce

DIVADLO

Pořád jsem to já poprvé v Pardubicích

Eliška Lásková a Petra Janečková (Pořád jsem to já)

Východočeské divadlo uvádí novinku, hru Pořád jsem to já, kterou autorka Christine Mary Dunford napsala podle celý článek

další články...

HUDBA

Michal Horáček: Český kalendář

Přebal alba

Michal Horáček je český spisovatel, esejista, novinář, textař, básník, producent, vystudovaný antropolog. Je c celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Audiokniha Unesený Západ od Milana Kundery

Radúz Mácha

Vydavatelství Supraphon ve spolupráci s nakladatelstvím Atlantis po úspěšném vydání audioknih Nevědění a Směšn celý článek

další články...