zvláštní poděkování
Quantcom.cz

NETHOVOR - detail

Michal

DOČEKAL

Michal DOČEKAL

První divadelní zkušenosti sbíral už v době svých gymnaziálních studií v A-studiu v Rubín, kde hrál a režíroval. V letech 1985-1991 studoval režii na pražské DAMU. Jako režisér, ale především jako umělecký šéf Divadla Komedie, na sebe nejvíce upozornil v letech 1994-2002. Od tohoto roku působí Michal Dočekal jako šéf činohry Národního divadla Praha.
Soubor činohry pod jeho vedením dosáhl četných úspěchů. Z poslední doby uveďme nominace na Cenu Alfreda Radoka 2003 jako divadlo roku. Režijně se uvedl v historické budově inscenováním velkoplátnového CYRANA Z BERGERACU (2002). Následovaly například inscenace JAKO NAPROSTÝ ŠÍLENCI (2003); PSYCHÓZA VE 4. 48 a LAKOMEC (2004).
Přiznává, že manažérské příručky nečte. Své dosavadní působení nechce posuzovat, protože naplnění či ztrátu předsevzetí „hodnotí nanejvýš soukromě po desáté hodině večer“. Tehdy prý prodělává „běžné šéfovské stavy“, kdy se může dostavit třeba i pocit marnosti. Na první dojem vyvolává dojem málomluvného až tajemného člověka.
Práci souboru naprosto přesvědčivě obhajuje. Soubor činohry odehraje za sezónu na pět set představení, což představuje zhruba padesát měsíčně. Nezapomene zdůraznit, že veškerá práce činohry je nejen výsledkem inscenátorů a herců, ale „bez lidí v zákulisí by to také vůbec nebylo možné“. „Udržet v chodu tři scény a tři soubory to je naprosto specifický sport,“ řekl a dodal: „Všichni lidé v pozadí jsou zkušení a svou práci umí. Dělají ji léta a skvěle.“ (Úryvky z rozhovoru pro náš portál z 31.3. 2004)

Na DAMU absolvoval Büchnerovu tragédii DANTONOVA SMRT (1989) a Shakespearovu komedii VEČER TŘÍKRÁLOVÝ (1990). Během studia byl na půlroční stáži v Londýně. Doposud vytvořil desítky režijních prací. V letech 1991–94 vzbudil pozornost jako režisér v Divadelním spolku Kašpar, kde nastudoval Kleistovu KATYNKU (1992), DOŇU JUANU (Tirso de Molina v adaptaci Heřmana Byliny, 1993), Goethova CLAVIJA (v úpravě J. Vostrého, 1994) aj. V letech 1994–2002 utvářel ve funkci uměleckého šéfa generační podobu Divadla Komedie, které se stalo Divadlem roku 1996 a získalo Cenu Alfréda Radoka. Nastudoval tam mimo jiné klasické tituly – Čechovovy TŘI SESTRY (1996), Shakespearovu tragédii KRÁLE LEARA (1998), Enquistovy OBRÁZKÁŘE (1999), komedii SEN NOCI SVATOJÁNSKÉ (2000), ZKROCENÍ ZLÉ ŽENY (2000), Ostrovského LES (2001), detektivku DESET MALÝCH ČERNOUŠKŮ od A. Christie (2001).
Jako režisér je podepsán pohostinsky i pod inscenacemi několika dalších divadel – Divadlo F. X. Šaldy v Liberci, hradecké Klicperovo divadlo, Naivní divadlo v Liberci, Městské divadlo v Mladé Boleslavi, Činoherní studio v Ústí nad Labem, Divadlo J. K. Tyla v Plzni (J. B. Foerster: BLOUD, 2001), Divadlo Ungelt (D. Churchill: NA OCET, 2001), Divadlo Na zábradlí (D. Eldridge: POD MODRÝM NEBEM, 2005) aj.
Tvůrčím počinem v oblasti divadla za rok 2001 se stalo jeho pojetí TRAGICKÉ HISTORIE O DOKTORU FAUSTOVI (Marlowe), inscenace realizovaná v podzemních prostorách vyšehradské Gorlice, za kterou získal Cenu Divadelních novin.
Od roku 2002 působí v Národním divadle jako šéf činohry. Ale již dříve s činohrou ND spolupracoval: v roce 1994 režíroval v Divadle Kolowrat Joyceovy VYHNANCE, v roce 1998 Beckettovy ŠŤASTNÉ DNY. Ve funkci šéfa činohry režijně dále uvedl společný projekt opery a činohry ND – Beckettova / Mihaloviciho POSLEDNÍ PÁSKA (ND 2003), pro operu ND režíroval Scénu komediantů v PRODANÉ NEVĚSTĚ (ND 2004). Mezi jeho významnou režii patří Molierův LAKOMEC (2004) s trojnásobně oceněným hereckým výkonem Borise Rösnera v roli Harpagona, výsledek inscenace posílila i spolupráce se scénografem Davidem Markem. Následovaly další jeho režijní práce: Klimáčkův HYPERMARKET (v rámci Projektu Bouda II, 2004), anonymní hra PRONÁSLEDOVÁNÍ A UMUČENÍ DR. ŠALDY (StD 2004), Bassettiho PRODAVAČI DUŠÍ (2005, v Theatro India v Římě a následně ve Stavovském divadle – v rámci Projektu dvojjazyčného divadla v koprodukci s Teatro di Roma), Shawova hra PYGMALIÓN (StD 2005), Nicholsonova komorní hra NA ÚSTUPU (DK 2005) a Shakespearův RICHARD III. (StD 2006); za tuto režii byl nominován na Cenu Divadelních novin a Sazky; v roce 2006 následovaly režie Gogolova REVIZORA (StD 2007), Jiráskův OTEC a Františákova současná hra DOMA v jednom představení – (ND 2007)a Kohoutova MALÁ HUDBA MOCI. Jeho poslední režií ve Stavovském divadle byla MIKVE izraelské autorky Hadar Galron.
Ocenění: v roce 2004 obdržel Cenu Českého literárního fondu za Projekt Bouda 2003, kdy činohra pod jeho uměleckým vedením připravila v neobvyklém prostoru za Stavovským divadlem ve třech týdnech tři české premiéry současných světových dramatiků – H. Müller: Hamlet-stroj (režie T. Svoboda), S. Kane: Faidra /Z lásky/ (režie P. Tyc) a W. Schwab: Faust, můj hrudník, má přilba (režie T. Zielinski). V italské Pescaře získal v roce 2003 Mezinárodní cenu Ernesta Flaiana za umělecký přínos činohře ND a otevřený přístup k evropským vlivům.

 


Záznam NetHovoru 5.9.2012


* Vážený pane Dočekale, vítáme Vás při druhém setkání se čtenáři našeho portálu. Můžete přiblížit jaký byl Váš dnešní den. Či co Vás ještě čeká. Redakce

Den jsem měl poměrně klidný, protože jsem nezkoušel. Šel jsem si pro novou dávku léků na vysoký tlak, který jsem si způsobil zde v ND pak jsem vyznával svůj obdiv k umění Lucie Žáčkové, měl schůzku se zuzanou Krejzkovou nad kostýmy do Strýčka Váni, schůzku se Štěpánkou Stein a Sámerem Issou, vynikajícími fotografy, kteří budou s činohrou ND spolupracovat tuto sezonu na podobě plakátů, komunikoval s Gáborem Tompou, který má přiletět na zkoušku Nosorožce, ale Lufthansou, takže kdo ví, dopisoval si s MCHATEM o našem hostování v Moskvě, teď jsem skončil poradu s dramaturgy o titulech příští sezony trochu dřív, protože dělám tento rozhovor. Den celkem nenáročný..

* Došlo mezi minulou a touto sezónou k nějakým změnám v uměleckém souboru činohry? Odešel někdo ze stávajících členů či přišel někdo nový? Jsou stále členkami divadla herečky Iva Janžurová, Jana Preissová a Hana Ševčíková, které už dlouho neměly žádnou novou roli?

Do souboru přichází Martin Pechlát z Divadla Komedie a nedávná absolventka DAMU Jana Pidrmanová. Všechny dámy, které jmenujete jsou dále v souboru a práce je čeká!

* Viděl jsem Racka s Evou Josefíkovou a jako Nina se mi moc líbila. Objeví se tuto sezónu opět v této roli i Magda Borová? Pokud ano, budou se pak herečky střídat nebo bude hrát jen jedna z nich? Jan

To mne těší. Magda Borová se do role vrací a budeme tedy mít Niny dvě. Teď ovšem bude hrát víc Magda.

* Na webových stránkách byly koncem sezóny zmatečné informace ohledně dalšího uvádění Čekání na Godota a Nora od E.Jelinekové na Nové scéně. Někde se psalo o derniérách, někde o pauze v uvádění, někde nebyla informace žádná. Mohl byste objasnit, jak to vlastně s těmito inscenacemi je?

Tyto inscenace jsou pořád na repertoáru, ale teď je vzhledem k množství titulů, které máme na Nové scéně máme tzv. "u ledu". Na podzim respektive na jaře je z té ledničky vytáhneme také proto, že jsou tyto inscenace pozvány do zahraničí.

* Zajímal by mě jeden detail v inscenaci Cyrano z Bergeracu? ona tam v průběhu repríz vypadla nějaká ženská role? Původně se v ní představitelky Roxany alternovaly a když nehrála ten den Roxanu, vystoupila v té menší roli. Dnes jako by tam ta postava nebyla a pak by mě zajímalo, jestli budeme moci jako Roxanu ještě vidět Martinu Válkovou či Antonii Talackovou, nebo jestli bude hrat už jen Jana Janěková. Proč tam přestal vystupovat Vladimir Brabec? Verca

Martina Válková je pořád hodně vytížena svým druhým děckem, takže máme a budeme mít Roxanu jen jednu a to Janu Janěkovou. Pan Brabec skončil v Cyranovi ze zdravotních důvodů. Nyní jeho roli hraje Ladislav Mrkvička.

* Jen malý podnět. Zkuste zlepšit informovaní o dernierách. Na jaře v tom byl dost chaos. Některé tituly měly být staženy a nebyly, jine se naopak stahovaly oproti původním předpokladům. Třeba informace o tom, že končí Konec masopustu, se neobjevila s dostatečným předstihem. O stažení Sněhové královny nepadla nikde ani zmínka. Být či nebýt a Čaj u pana senátora se nejdříve měli stahovat, pak zase informace o dernieře ze stránek zmizely a nakonec zůstal jen Čaj. Uznejte, že diváci z toho musí byt zmateni.

Uznávám a polepšíme se!

* Proč skončila Sněhová královna?

Sněhovou královnu jsme hráli nějkolik sezon a nyní jsme ji nahradili jinou pohádkou a to Devátým srdcem.

* Loni jste se souborem dost cestovali. Kam se chystáte do zahraničí letos?

Letos máme v plánu Bukurešť,Kluž /Cluj/, Varšavu, Moskvu a Lisabon. Uvidíme, jak na tom budou naši partneři finančně, ale všechna tato hostování jsou potvrzena.

* Na kterou inscenaci v nové sezóně se nejvíc těšíte? Gabriela

Já se nejvíc těším na Strýčka Váňu. To musím říct bez ohledu na to, že se fakticky těším na všechny, ale na tuto prostě nejvíc!

* Co děláte, když nepracujete? .) Marcela

Uplně normální věci. Mám dvě dcery -rok a pět let- a dost to vychází z nich.

* Prý režírujete v Maďarsku. Jak se vám daří se souborem komunikovat? Čím jsou maďarští herci jiní? Marie, Vinohrady

V Maďarsku je úžasná disciplína. Ve všech složkách. Alespoň já to tam tak už podruhé zažívám. S herci komunikuji česky s maďarským překladem, anglicky nebo posunky.

* Jak se vám podařilo získat pro režii Davida Radoka a Dušana Pařízka? Lukáš, Holešovice

Hezky jsem je poprosil, mnohokrát a po dlouhou dobu a nakonec kývli.

* Proč jezdíte tak málo na zájezdy po České republice? Plno lidí se nemůže dostat do Národního divadla, ale rádi by něco z vaší produkce viděli. Některé menší inscenace by přece šlo vyvézt, ne? Děkuji Rudolf

Hrajeme 400-450 představení za sezonu na čtyřech scénách. Je ohromný produkční a provozní oříšek, jak to všechno zvládnout.Znamená to, že vlastně denně hrajeme paralelně dvě, někdy i tři představení. Na zájezdy se proto skoro nedostaneme.

* Kdy se opět nasadí Srpen v zemi indiánů, který jste se nakonec rozhodli ponechat na repertoaru?

Srpen v zemi indiánů se vrátí v únoru. Máme ve Stavovském divadle hodně titulů a ne všechny je stačíme tzv. obehrát. Některé proto musí z repertoárů, i když si to nepřejeme. To je případ Srpna. Ta hra je vyjímečná a já o tu inscenaci nechci ještě nějakou dobu přijít. Taková hra se napíše jednou za desetiletí a to je možná optimistické tvrzení.

* Někteří režiséři zaskakují ve svých inscenacích. Už jste to taky zkusil? Božena, Liberec

Mnohokrát. Je to utrpení pro všechny, Jediné ospravedlnění je snad v tom, že diváci nemuseli jít domů a představení se mohlo hrát.

* Jaký jste jako otec? Věra

Vynikající,Jsem totiž už rodič postarší a děti rozmazluju, co se do nich vejde!

* Pane Dočekal je něco, bez čeho se při zkoušení nikdy neobejdete? Lída, Průhonice

Bez herců. Bez nich se to špatně dělá. I když si člověk někdy myslí, že dělají jen problémy, je to omyl! Bez nich to nejde. A jak řekl Stanislavkij: režisér musí své herce milovat. A to já dělám. Dnes jsem třeba vyznal lásku Lucii Žáčkové.

* Řediteli ND končí funkční období, a většinou to bývá tak, že nový ředitel si pozve nové umělecké šéfy. Už jste přemýšlel, co budete dělat dál? Pavel, Břevnov

Samozřejmě, že ano. Budu režírovat a méně úřadovat.

* Nechystáte nějakou gay inscenaci? Nepovrchní, např. podle Adama Georgieva?

Zatím ne. Přemlouval jsem sice Dana Špinara, aby do ND přenesl svoji režii Ravenhilla, ale nech- těl..

* Máte nějaký titul, na který si dlouhodobě myslíte a zatím se ho nepodařilo realizovat? Dušan

Mám. Gombrowicz - Opereta, Sofoklés - Král Oidipús, Čechov - Višňový sad

* Dojala vás někdy nějaká inscenace? Lenka

Mnohokrát. Ale naposledy mne předevčírem naprosto odrovnal film. Po mnoha letech /asi dvaceti/ jsem zase viděl Michalkovova Oblomova. To je geniální film a na konci jsem hrozně štkal. Těším se, že budeme s ND hostovat v MCHATU a že uvítáme toto divadlo s jeho ředitelem Olegem Tabakovem i v Praze.

* Pane Dočekal, jakou má podle Vás divadlo úlohu v současné společnosti a jestli má v době filmu, televize, internetu vůbec budoucnost? Ladislav, Pardubice

Divadlo je něco jako ruční práce. Ta má smysl. Je to setkání živých lidí a to má a vždy mít smysl bude.

* Michale na jaké své představení jste nejvíc hrdý? Honza / Praha6

Z posledních sezon na Racka a Enron. Hodně rozdílné inscenace i texty, ale obě mám rád. A vlastně i Figara, kdyby už kvůli ničemu, tak kvůli hudbě Aleše Březiny.

* Jak si vybíráte text, který budete inscenovat? Jaký máte přístup ke klasikům? Petr Pha3

Text si vybírám a)jako režisér tedy podle tématu a látky, která mne osloví a pak za b) jako umělecký šéf divadla, který musí poslouchat potřeby divadla, ansámblu i diváků.

* Můžete popsat svůj režisérský styl? Martin

To asi nedovedu. Člověk se těžko vidí zvnějšku. A otázka je, zda mám vůbec nějaký styl..? Asi si nějaký pořídím, člověk by to v dospělosti měl mít, ne? Mít svůj styl, ach to bych si přál..

* Sledujete inscenace konkurenčních divadel? Vladimír

Sleduji, ale zdaleka ne v takové míře, jak bych si přál. Jsem totiž pořád v divadle. V Národním..

* Jaké představení ve vašem divadle by jste mi doporučil? Karel

Krále Leara - velmi osobitou inscena Jana Nebeského, která vyvolává nadšení i odpor. Nosorožce na Nové scéně, kterého režíroval Gábor Tompa. Enron, protože je to aktuální téma a neobvyklá hra.

* Co chystáte a co už můžou diváci od Vás vidět? Zuzka/Pha9

Teď režíruji v Budapešti Dobrého člověka ze Sečuanu /v maďrštině se to jmenuje Hledá se dobrý člověk/ a pak budu ve Stavovské divadle dělat Strýčka Váňu.

* Budete už po několikáté režírovat Čechovovu hru. Co vás na Čechovovi láká? Zdeněk M., Kladno

Čechov je ohromný autor, naprostý revolucuionář dramatu a předchůdce Becketta. Napsal ve svých hrát ticho, tu césuru existence, která se sem tam otevře před každým a on zděšeně zaslechne tu prázdnotu, uvidí svůj život bez kotvy a naděje. A přitom píše velmi prostě.

* Michale proč si myslíš, že by lidé měli chodit do Národního divadla? Nebo lépe, co bys jim ty konkrétně rád nabídnul, aby přišli a rádi se vraceli? Ivo, Pha4

Už jsem v předešlé odpovědi pár inscenací uvedl. Lidi by měli chodit do Národního, proto že je tu spousta výborných herců a velká rozmanitost v titulech i režijním uchopení. A pracuje tu současná česká /a někdy i zahraniční/ režijní špička.

* Soňa Červená ve hře Věc Makropulos je něco neskutečně dokonalýho! Nechystáte ji obsadit do více činoherních titulů? Tomáš

Souhlasím. Máme rozpracovaný další projekt s paní Červenou a ve spolupráci opět s R.Wilsonem. Rouzhodující, ale budou peníze. Všichni a všechno ostatní je připraveno!

* Vrátí se někdy do hry Mikve dřívější představitelky (Špalková, Borová, Winterová)?

Asi se už nevrátí. Mikve hrajeme zhruba jednou za čtyři týdny a to je pak alternace pro herce spíš stresující.

* Vzpomenete si, kolikrát jste už režíroval v zahraničí? Marie

Myslím, že teď je to popáté.

* Vyhovuje vám lépe velká či malá scéna? Hana

V poslední době pracuji na velkých scénách a nemám s tím problém. Ocitnout se pak ovšem v komorním prostoru je osvěžující.Jak to tak bývá - člověk touží po tom, co nemá.

* Můžete už prozradit, kdo bude hrát Ivana Vojnického ve Strýčkovi Váňovi? Pavel

Mohl bych to prozradit, ale ještě nechci. Ale já se na něj moc těším!

* Dá se říci, kterého dramatického autora máte nejraději? Aleš, Brno

Teď jsem trochu zahleděn do Čechova, ale dohodli jsme se, že se na sebe nebudeme vázat. Že to bude takový volný, moderní vztah.

* Myslíte, že máte smysl pro humor? Stanislav

Asi ne. Sice často zní můj žert a smích po kraji i doma, ale má to skoro nulovou odezvu, takže co si o tom mám myslet..?

* Jak se těšíte na novou sezónu? Jarmila, Pha10

Těším, ale protože si myslím, že se nám ji podařilo připravit velmi dobře, trochu se i bojím, aby to dopadlo tak výborně, jak si představuji a jak bych si přál.

* Vážený pane Dočekale, děkujeme za velmi příjemný večer. Vaše slovo závěrem… Díky. Redakce mesy

Díky za pozvání k rozhovoru a já zas zvu do Národního divadla. Přijďte a uvidíte!

NETHOVORY - již 778

VYHLEDÁVÁNÍ - podle data

 

VYHLEDÁVÁNÍ - podle jména

Najdi
 

duben 2024

 

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Záznam NetHovoru z 25.8.2020 - Jan CINA

* Vážený Honzo, vítáme Vás u internetového rozhovoru a děkujeme, že jste přijal naše pozvání. Můžete přiblížit, jaký byl nebo ještě bude Váš dnešní den, a jak se kamarádíte s Internetem. Redakce

Dobrý den. Den je slunný a celkem rozlítaný. právě jsem doletěl.

* Dobré odpoledne, co vás vedlo ke spolupráci s FOK? Máte rád symfonickou hudbu a zvuk? Věra

Dobré odpoledne i Vám. Ke spolupráci mě přivedlo samotné FOK, které mě oslovilo. A pak má vášeň pro téměř jakoukoli hudbu.

* Proč, by podle Vás, měl člověk přijít na koncert Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK? Radek

Protože to je pokaždé jedinečný a dechberoucí zážitek.

Jan CINA - celý NetHovor