zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Monsieur Chocolat – hořký příběh talentovaného klauna

Monsieur Chocolat – poster

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Asociace českých filmových klubů uvádí do distribuce silný životopisný příběh Monsieur Chocolat. Čtvrteční premiéra francouzské tragikomedie Monsieur Chocolat se stylově odehrála v Kině 35 Francouzského kulturního institutu. Celý večer měl esprit, eleganci a grácii talentovaného cirkusového klauna, k čemuž přispělo nejen vystoupení nefalšovaných mimů, ale i stylový francouzský bufet. Monsiuer Chocolat je portrétem málo známé historické osobnosti, která navždy změnila dějiny cirkusu a do kin jej od 20. října 2016 uvádí Asociace českých filmových klubů.

„S filmem Monsieur Chocolat se snažíme navázat na loňský úspěch Samby, která se stala diváckým hitem. Opět se jedná o snímek, ve kterém exceluje stále populárnější Omar Sy a opět se jedná o příběh, kde jsou velmi inteligentně akcentovány zásadní témata našich životů a naší společnosti. Zatímco u Samby se jednalo o problematiku imigrace, v Monsieur Chocolat jde o téma rasismu a s ním spojené lidské (ne)tolerance,“ říká dramaturg AČFK Jan Jílek a dodává: „Diváci budou mít unikátní možnost dozvědět se o historické roli klauna Chocolata, dostanou se do dávno zmizelé Paříže přelomu 19. a 20. století, poučí se o základních prvcích gramatiky klaunských výstupů a v neposlední řadě budou konfrontování se svojí tolerancí vůči odlišnostem všeho druhu. Monsieur Chocolat je filmem, který má potenciál zasáhnout většinové publikum stejně silně, jako zasáhnul nás.“

Rafael Padilla se narodil mezi lety 1865 a 1868 jako kubánský otrok žijící v nuzném slumu na předměstí Havany. Když byl ještě kluk, koupil jej za 18 uncí zlata španělský obchodník a přivezl si jej s sebou do severního Španělska. Padilla následně utekl a dostal se náhodou ke klaunovi Tonymu Griceovi, který jej používal jako asistenta a partnera v některých skečích. Cesta Padilly vedla až do slavného pařížského Nového cirkusu, kde se, již pod uměleckým jménem Chocolat, spojil s britským klaunem Georgem Foottitem. Burleskní duo dobylo Paříž a z obou protagonistů se staly dobové celebrity.

Oba klauni byli miláčky Paříže, ale během jednotlivých vystoupení jejich role rozhodně nebyly rovnocenné, ba naopak dokonale odpovídaly dobovým stereotypům – Francie byla (stále ještě) především koloniální velmocí a její společnost přijímala černochy jako podřadnou rasu. Foottit tak vystupoval jako dominantní bílý klaun, kterému byly vyhrazeny pointy gagů, zatímco Chocolat vystupoval jako dětinský hlupák mlácený a poučovaný svým pánem…

  • Omar Sy odpovídá, zda znal Chocolata ještě před tím, než začal na filmu spolupracovat?
    Ne. Dozvěděl jsem se o něm v roce 2011, zrovna když jsme natáčeli On the Other Side of the Tracks (česky jako Nepoužitelní). Přišel za mnou Nicolas Altmayer, jeden z producentů, a říkal mi, že by rád natočil právě Chocolatův příběh. V té době ještě neměl scénář – jen pár poznámek, ale hned mě to zaujalo. Znal jsem francouzský výraz „être chocolat” (dostat co proto), ale nevěděl jsem, že vznikl právě v době působení Chocolata. Pak jsem se přečetl jeho biografii a má zvědavost zase o dost vzrostla. No a o šest měsíců později už jsem držel v rukou scénář.
  • 24.10.2016 23:10:32 JoMe | rubrika - Filmová scéna