zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Brahmsovy kompozice na CD

Brahmsovy kompozice na CD

autor: Z webu   

Se zpožděním se do české distribuce dostává nahrávka čtyř znamenitých Brahmsových kompozičních kreací vokálně – orchestrálního charakteru. Jejich interpretace je zcela v režii amerických umělců, z nichž magnetem pro domácí zájemce bude zřejmě hlavně věhlasná mezzosopranistka 60. – 80. let 20. století Marilyn Horneová. Ta je na tomto CD angažována jako sólistka Brahmsovy Rapsódie pro alt, mužský sbor a orchestr, tedy hudby, která vzrušovala svým hlubokým prožitkem Goethových melancholických veršů slavné pěvkyně 70. let 19. století. Je znát, že Horneová se do sólového partu prostřednictvím svého vzácně tvárného hlasu vciťuje s mimořádným nadhledem. Tři oddíly Rapsódie, reflektující 15., 16. a 17. sloku Goethovy Zimní cesty, jako by před námi ve spirále neustále gradovaly a také zvukový poměr mezi sólovým vokálem a mužským sborem a jejich způsob frázování je v přirozeném souladu.

Robert Shaw vede reprodukční aparát v citlivě frázovaných a splývavých vlnách, orchestr samotný ale působí barevněji ve své dechové (horny!) harmonii než v poněkud „kovově“ znějících smyčcích. Ne zcela v pořádku se zdá být nastavena i dynamická hladina snímku – oproti jiným kompaktním diskům nutí posluchače kvůli docílení sytosti témbrů na přehrávači zesilovat zvuk. Méně přesvědčivě, hlavně v partiích romantické polyfonie, zní z nahrávky Brahmsovo pásmo s názvem Gesang der Parzen (Zpěv sudiček) na text Goetheho Ifigenie na Tauridě, možná i proto, že český posluchač, zvyklý na vyspělost domácích smíšených sborů, dobře ví, jak prokrveně a kultivovaně má sbor v rytmicky pregnantnějších partiích znít. V orchestrální složce jsou však i zde krásná místa a také Shawovu stavebnímu uchopení tohoto složitě článkovaného pásma nelze nic vytknout. Nádherné proměny jsme svědky v Brahmsově smutkem prodchnuté Nänii pro sbor a orchestr. Atlantský smíšený sbor si tu pojednou počíná mnohem kultivovaněji, s příkladným soustředěním na znělá pianissima (např. ve slovech „Aber sie steigt aus dem Meer…“) a rovněž orchestr zní v mezihrách precizně a prosvětleně. Nejsložitější úkol nahrávky zvládá Robert Shaw se svým interpretačním aparátem v případě Brahmsovy kantáty Schicksalslied (Píseň osudu) pro smíšený sbor a orchestr na Hörderlinovy verše, kterou podobně jako Nänii rozkrývá v její první části až s jakousi meditující něhou, zatímco další části opakovaně, ale přitom pokaždé jinak, přesvědčivě graduje. Jde o zasvěcenou nahrávku, i když hlavně v druhém repertoárovém čísle ne právě ideální, představující hudbu, která by měla znít v domácích koncertních kreacích určitě častěji, než tomu bývá. Přiložený booklet přísnějším měřítkům nevyhovuje, co se interpretů týče, všímá si jen hvězdné umělkyně, informace o dirigentovi, orchestru a sboru chybí a z názvů skladeb se nedozvíme, pro co byly určeny.

TELARC CD-80176
Johannes Brahms: Rapsódie pro alt, mužský sbor a orchestr op. 53, Gesang der Parzen pro šestihlasý smíšený sbor a or¬chestr op. 89, Nänie pro smíšený sbor op. 82, Schicksalslied pro smíšený sbor a orchestr op. 54
Marilyn Horneová – mezzosoprán, Atlanta Symphony Orchestra & Chorus, řídí Rober Shaw.
Nahráno 14.–16. března 1988 v Symphony Hall, Atlanta, USA, hudební režie Robert Woods, zvuková režie Jack Renner, technická spolupráce Michael Bishop.
Celkový čas 41: 36

(Zdroj Hudební rozhledy 06/2007 - Miloš Pokora)

30.7.2007 18:07:55 Redakce | rubrika - CD boxy