Duchovní hudba Johanna Sebastiana Bacha
autor: Z webu
Dirigent John Eliot Gardiner s Monteverdiho sborem a orchestrem The English Baroque Soloists začali na přelomu století se zajímavým, všestranně velmi náročným projektem. Rozhodli se provést a u té příležitosti vždy i živě nahrát všechny duchovní kantáty Johanna Sebastiana Bacha v různých kulturních centrech světa při evangelických obřadech ve dnech roku, pro které skladatel jednotlivá díla psal. Organizovalo se to jistě obtížně: k interpretaci skladeb, vázaných na jednotlivé neděle a sváteční dny, musí vycestovat vždy všech osmnáct sborových pěvců a případní přizvaní sólisté i 33 hráčů orchestru. Snad proto jednotlivé díly vycházejí postupně a na přeskáčku.
Ze dvou svazků (jednodeskový č. 14 a dvoudeskový č. 24) lze zjistit, že vyšly ještě tři další, totiž čísla 1, 8 a 10. Jsou pojmenovány podle míst, kde byly nahrávky uskutečněny. Tento svazek 14 zahrnuje 4 kantáty pro vánoční příležitosti, nahrané o Vánocích 2000 v kostele sv. Bartoloměje v New Yorku. Stejně jako v českém římskokatolickém prostředí, jsou Bachovy Vánoce radostně jásavé. Nepřevládá tu však prostý výraz, navazující na písňovou a pastorální lyriku, jaké známe v české hudbě už od baroka a zejména pak v tvorbě kantorů období klasicismu. Vánoční radování lipského mistra je intelektuální, spojené často s dokonalou polyfonní technikou. To je výrazně patrné ve všech vstupních větách, kde vesměs radostně jubilují trubky, v chorálech na konci jednotlivých kantát i v jiných číslech. Nejednou ze zpěvu vyslyšíte jemnou stylizaci radostného snímku, třeba při sborovém zhudebnění slov, která dala i titul kantátě Unser Mund sei voll Lachens BWV 110, či v bohatých jubilacích tenoru v árii Christenkinder, freuet euch!, 7. čísle kantáty Dazu ist erschienen der Sohn Gottes. Z tohoto obsahového zaměření vychází i interpretační koncepce zejména sborových partií: všechny chorály i sborové zpěvy jsou přednášeny při vší přesnosti prostě. Tady nikde není ani názvuk na hudební výraz mystiky biblické, liturgické či jiné náboženské poezie, na jejíž slova Bach své kantáty komponoval. Dokonale hraje i orchestr Anglických barokních sólistů: čistě, zřetelně, barvitě, slohově přiměřeně dnešním znalostem o interpretační praxi barokní epochy. Všemu vládne suverénní technika: pěvci zpívají vrcholně barokní hybné a nejednoduché jubilační linie až instrumentálně dokonale, instrumentalisté krásně zpívají. A dirigent John Eliot Gardiner, duše toho všeho, je dokonale nad věcí. Z některých frází vycítíte, jak hluboce má zažitý text jednotlivých hudebních čísel, jak neotřele a nápaditě sleduje smysl zpívaného textu a staví hudbu právě z respektu k jejímu smyslu. Radost poslouchat.
Monteverdi Productions Ltd.
The Bach Cantata Pilgrimage – souborné nahrávky duchovních kantát J. S. Bacha, sólisté, The Monteverdi Choir, The English Baroque Soloists, John Eliot Gardiner
Vánoční kantáty, New York, St. Bartholmew’s 25. 12. 2000 – Gelobet seist du, Jesu Christ BWV 91, Christum wir sollen loben schon BWV 121, Dazu ist erschienen der Sohn Gottes BWV 40, Unser Mund sei voll Lachens BWV 110, Katharine Fuge (BWV 91, 121) a Joanne Lunn (BWV 110) – soprán, Robin Tyson (BWV 91, 40) a William Towers (BWV 121, 110) – alt, James Gilchrist – tenor, Peter Harvey – bas
Členové nahrávacího týmu live nahrávek nejsou uvedeni. Celkový čas 71:17.
TIP!
Časopis 13 - rubriky
Časopis 13 - sekce
DIVADLO
Dejvické divadlo se vrací do kin
Po loňském fenomenálním úspěchu představení Ucpanej systém v kinech, který se stal zatím nejnavštěvovanějším p celý článek
HUDBA
Peter Cmorik oslavuje 44 rokov piesňou
Po úspešnom albume Guitardisco je Peter Cmorik pri chuti a ohlasuje nový album na september 2024. Prvá lastov celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Unikátní kolekce tvorby Toyen v Ostravě
Galerie výtvarného umění v Ostravě (GVUO), příspěvková organizace Moravskoslezského kraje, ve spolupráci s Gal celý článek