zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Undo, redo, repeat - výlet do historie německého moderního tance

Z projektu Undo, redo, repeat

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

V rámci akce Tanec Praha studentům měli mladí adepti tanečního umění a jejich pedagogové možnost nahlédnout 7. června 2017 v Divadle Ponec do dějin německého moderního tance. Právě pro ně bylo určeno druhé pražské představení Christiny Ciupke a Anny Till s názvem undo, redo and repeat.

Obě německé choreografky a tanečnice pracují v projektu Tanzfonds Erbe – Taneční dědictví s odkazem pěti významných osobností, které ve dvacátém století zasáhly do vývoje tance a snaží se zjistit, jak a kým je tato „pozůstalost“ přijímána a přenášena.
Zaměřily se na žáky těchto protagonistů, pokračovatele ve vedení souborů, tanečníky i obecenstvo. Oslovení svědci jim poskytly své vzpomínky, také doporučili, co považují za nejdůležitější, aby bylo zachováno a předáno a navrhli, jak vytvořit „modelové“ choreografie.
Do svého seznamu průkopníků moderního tance zařadily autorky Mary Wigman (1886 – 1973), tanečnici, choreografku ale především tančení pedagožku a zakladatelku německého centra pro výuku výrazového tance. Svědectví o její výukové metodě podala její studentka Irene Siehen, která ji už neviděla tančit, ale jen vyučovat. První choreografie byla tedy jakousi etudou pohybu dvou tanečnic v kruhu. Postupovaly cyklicky stejnými kroky, rozevíraly paže a prováděly mírné úklony, zpočátku synchronně, pak zrcadlově, chvílemi se kroužící postavy rozpojily, vydaly se opačným směrem a vytvářely osmičky, nakonec se rychle otáčely kolem své osy, s různě drženými pažemi a současně postupovaly v kruhu jako oběžnice. Monotónností, opakováním vznikla nakonec z rutinního cvičení docela zajímavá minimalistická choreografie.
Na Kurta Joose, (1901- 1979), který velmi usiloval o to, aby expresivní tanec byl propojen s klasickým baletem, vzpomíná jeho studentka a později vedoucí jeho souboru Reinhild Hoffmann. Dílo, které inspirovala, je již skutečnou choreografií nebo spíše choreografickou hříčkou. Obě tanečnice se z civilního oděvu převlékly za dámy v bílých polodlouhých šatech a vydaly se za sportem.
Na obvodu křídou vykresleného kruhu se nacházejí artefakty, s nimiž se baví. Na jedné straně medicinbal, naproti koloběžka. S oběma si všelijak pohrávají, tančí kolem nich a pozastavují se v jakoby v živých obrazech, předvádějí, jak esteticky může vypadat takové sportování. Doplňuje je třetí virtuální tanečnice na plátně, přes něž také občas přeletí medicinbal. Snaží se zmást pozorovatele – má sice černé šaty a boty, ale stejně není hned jasné, kdo je kdo a matoucí je také, že vše je zabíráno zhora.
O sólové tanečnici Dore Hoyer (1911- 1967), velké individualistce, která byla buď příliš inovativní nebo příliš „těžká“, vypovídá Martin Nachbar. Na rozdíl od svých předchůdců, jejichž dílo je zachytitelné jen ve vzpomínkách, zaznamenala choreografii Dore Hoyer z šedesátých let televize. Jde o cyklus zabývající se lidskými emocemi Affectos Humanos, o jehož rekonstrukci se v současnosti Martin Nachbar pokouší. Pro badatelky vybral kratičký, ale silný okamžik – závěrečný výjev z díla Angst – Strach. Svůj strach a bezmoc vyjadřuje tanečnice převalováním přes plochu, povstání m, třesem a vztažením paží s třesoucími se prsty. Druhá ji sleduje a vyzývá stále k opakování.
Pina Bausch (1940- 2009) byla jako nejvýznamnější německá choreografka nutnou volbou. Přestože se Anna a Christina pokoušely nalézt asistenty nebo dramaturgy, nikdo ze souboru s nimi nechtěl komunikovat, a tak se nakonec rozhodly pro publikum. Na základě různých výpovědí pak sestavili scénu s mikrofonem, kde obě přecházejí šikmo přes plochu na vysokých podpatcích, zatímco na stěnu jsou promítány dojmy těch, kdo zažili nějaké představení Piny Bausch.
S Williamem Forsythem to bylo jednoduché. Je stále naživu a sám se o svůj odkaz stará. Z tanečníků, kteří prošli jeho souborem, získalo deset oprávnění studovat Forsythovy choreografie s jinými soubory a vyučovat jeho metodu. Jedním z nich je Thomas McManus, který tančil u Forsytha třináct let. Jeho schéma je přímou ukázkou Forsythovy metody. Anna a Christina dostaly za úkol najít obrázky s lidským tělem nebo pohybem, něčím propojené a jejich téma rozvíjet do pohybového příběhu. Tanečnice komentovaly a popisovaly obrázky (např. pohyb koně) i svůj postup od jednotlivých pohybů k opakování v plynulém příběhu. Dokumentovaly některé př&iacut e;značné „forsythovské“ prvky, které Forsythe získává dekonstrukcí klasického baletu- např. zlomení linie, prostorové převracení a mnoho dalšího.
V diskuzi se studenty, která následovala po představení, padly dotazy nejen na způsob práce obou tvůrkyň, ale hovořilo se i obecně o metodách uchovávání tanečních děl, o tanečních archívech atd.. V této souvislosti je příkladem hodným následování právě William Forsythe. Nejen, že natočil DVD, podle nějž si může jeho styl osvojit a přetransformovat každý, ale také zavedl na internetu pohybovou banku – „motion bank“ a postaral se o počítačový program, kterým se pohyb převádí na grafické znázornění.
Představení Christiny Ciupke a Anny Till, které názorně seznámilo (nejen) mladé obecenstvo s osobnostmi německého tance a podnítilo je k obecným úvahám o tanečním odkazu, není jediným výsledkem projektu. Diváci obdrželi informace o zmíněných osobnostech i účastnících projektu a přeložené texty, které sloužily jako podklad choreografií. Při výzkumu nashromáždily a zdokumentovaly autorky mnoho materiálu, který je nyní umístěn na webu pod titulem představení zde a je dostupný každému.

12.6.2017 16:06:57 Helena Kozlová | rubrika - Recenze

Časopis 17 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Časopis 17 - sekce

DIVADLO

Mefisto: bezvýznamná rozhodnutí s kořeny zla

Robert Mikluš (Mefisto)

Činohra Národního divadla Praha se vrací do Státní opery. Pod vedením režiséra Mariána Amslera vstupuje na jev celý článek

další články...

HUDBA

Litava Park nabídne hvězdný line-up

Litava Park

Krásné místo kousek od Brna, město Bučovice, již podruhé zve na víkend plný skvělé hudby. Dvoudenní festival L celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Svatá Zdislava a Cesty víry

Světci a svědci: Svatá Zdislava

Znovuotevření baziliky sv. Vavřince a sv. Zdislavy v Jablonném v Podještědí
Přímý přenos slavnostní mše, kt celý článek

další články...