zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Faun a Nomad

Faun (Foto: Koen Broos)

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

Jméno Sidi Larbi Cherkaoui zaznělo poprvé při slavnostním zahájení letošního Tance Praha v inscenaci Fractus V a uvedlo i druhý festivalový týden představením Faun a Nomad 4. června v holešovických Jatkách 78.
Jde o pozoruhodný projekt, který vznikl ve spolupráci Sidi Larbi Cherkaouiho a jeho souboru Eastman s naším sdružením 420people. Sidi Larbi Cherkaoui a Václav Kuneš, hlava 420people, se setkali na Tanci Praha již v roce 2011, kde se také objevila první myšlenka společného díla, která postupně dozrávala až v tomto roce nabyla konkrétní podoby.

Legendární choreografie Faunovo odpoledne Václava Nižinského z roku 1912 inspirovala Sidi Larbi Cherkaouiho v roce 2008 k novodobé interpretaci, kterou chtěl uctít stoleté výročí Ballets Russes. Obohatil téma o několik novinek, Faunovi dopřál společnici – Nymfu a Debussyho hudbu proložil vstupy současného skladatele. V pražském provedení v roce 2017 je Faunem – polodivokou přírodní bytostí - Václav Kuneš a Nymfou – jeho stejně živelným ženským protějškem Nicola Leahey ze souboru Eastman.
V lese s mohutnými stromy se objeví nejprve Faun, ale oproti tomu klasickému, je velmi uvolněný a zbavený všech omezení, s obnaženým tělem jen v krátkých přiléhavých kalhotách. Plazí se po zemi, zdvihá se, odpoutává se výskokem, přemetem, protahuje se a vyvažuje těžiště. Přesné struktury původní choreografie roztávají a rozpouštějí se do celého prostoru. Choreografická ruka Chirkaouiho Faunovo tělo tvaruje, plasticky propracovává, nechává lenošit, nenásilně převrací, překrucuje a všemožně zvýrazňuje jeho formu. Nymfa je Faunovou křehčí a éteričtější variantou. Také ona si s velkým zaujetím osahává tělem prostředí, těší se z volnosti. Překvapením je pro oba zjištění, že v lese nejsou sami. Zkoumají se nyní navzájem – nejdříve zpovzdálí, v přímém dotyku, přibližují se co nejtěsněji a zakouší něžnost ale i krkolomné i komické způsoby kontaktu. Les na plátně chvílemi ztemní, chvílemi je prozářen světlem, které mihotavě dopadá na těla tanečníků a vytváří krásnou iluzi slunečních paprsků pronikajících listy. Takto se snad prokazuje pocta i impresionismu, za jehož příklad v hudbě se Debussyho Faunovo odpoledne pokládá.

Nomad – spíše nomádi – na scéně je přítomno střídavě až osm tanečníků - jsou bytosti pouště. Tu symbolizuje rozpraskaná suchá půda a daleký modrý obzor, možná přišli i z jiné planety, když na obloze místo měsíce září Země. Jejich příslušnost k pustině, k arabské poušti vyhlašuje zpočátku nomádský šátek zahalující hlavu a jejich identitu, arabská hudba, gesta rukou, otáčky vypůjčené z tanců dervišů. Musí se vyrovnávat s nebezpečnými situacemi, překonávat nejtěžší fyzické a emocionální podmínky a každý to činí po svém. Skupina je nestabilní, jednotlivci se vydělují k vlastním výstupům, ostatní vyčkávají, někdo odchází, další se připojuje. Aktéři se pohybují nekoordinovaně ve svých vlastních světech, ale v určitém momentě se setkávají ve stejném výskoku, obratu, jako by prozřeli k vědomí, že potřebují pospolitost, mají – li přežít. Choreografie využívá etnické prvky, cirkusovou akrobatiku, je velmi plastická, pracuje s těžištěm, střídá různé prostorové roviny a dynamiku, od bleskových pohybových proměn po zastavení atd. Při svém putování narazí nomádi na vodu – spíše bažinu, močál. Odkládají své oděvy a umývají se. Bahno pak rituálně roznášejí po ploše - v pomalé chůzí je nechávají skapávat z dlaní a vytvářejí pravoúhlou síť jeho stop - jakoby osévali pole. Zdá se, že se právě usadili a ustanovení komunity je pak stvrzeno ve slavnostním skupinovém tanci. Také tady jako v úvodním představení předvedli interpreti jedinečný pohybový koncert, vyžadující všechny fyzické síly a dokonalou koordinaci, odvedený z pohledu pozorovatele s nenuceností a lehkostí, svědčící o jejich tanečních kvalitách.
Nomad, v němž si vedle tanečníků ze souboru Eastman zatančili i naši tanečníci ze 420people, byl uveden poprvé 4. června v Praze v rámci festivalu Tanec Praha a Sidi Larbi Cherkaoui jej nastudoval právě pro tuto příležitost. Tanec Praha se tedy může pyšnit světovou premiérou, pod níž je podepsán tak význačný autor a 420people, kteří programově navazují spolupráci s renomovanými choreografy, jistě i zvýšeným zájmem v mezinárodním kontextu.

5.6.2017 21:06:26 Helena Kozlová | rubrika - Recenze

Časopis 16 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Hra, která se zvrtla (MdB)

Časopis 16 - sekce

HUDBA

Hudební tipy 15. týden

Karel

Karel
Jediný, neopakovatelný, milovaný. Karel Gott pohledem dokumentaristky Olgy Malířové Špátové. Celoveče celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Literární tipy 15. týden

Juliette Binocheová (Děti svého věku)

Roznese tě na kopytech
Jiří Dvořák a Milan Šteindler v televizním filmu podle slavného bestselleru Simony M celý článek

další články...