zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Našlápnutý tanec v nové divadelní sezoně

NANOHACH (Zdroj: V. Brtnický)

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Divadlo Ponec na sklonku babího léta otevírá další sezonu, kterou “našlápne” 30. září outdoorová taneční cykloperformance skupiny NANOHACH, komorní show nových barmanů a tančírna salsy. Diváci mají možnost oslavit nadcházející podzim na kole, na baru i na parketě! Divadlo dále pokračuje v úspěšném projektu tančíren, v říjnu organizátoři společně s nakladatelstvím Argo připravili tančírnu argentinskou. Do divadla 19. října zavítá světově proslulý spisovatel Robert Fulghum, který zde přečte ukázku ze své nové knihy Drž mě pevně, miluj mě zlehka a spolu s manželkou zasvětí diváky do krás argentinského tanga. K tanci zahraje kapela Rehenes del Tango. Po argentinské tančírně bude následovat tančírna indonéská a ku příležitosti 15 let výročí časopisu Taneční zóna se bude jako součást oslavy konat i diskotančírna, kde si budou diváci moct zatančit na klasické popové hity. S tématem tančíren souvisí i nové dílo herečky a mimky Anny Polívkové, které bude uvedeno ve světové premiéře v listopadu. Ponec dále pokračuje také v dramaturgické linii T.VAR. neboli taneční var, která si klade za cíl nabídnout českým tvůrcům žijícím dlouhodobě v zahraničí prostor pro uvedení svých nejnovějších děl. Letos se s novými díly představí Jan Bárta a Miroslav Kochánek. Divadlo však nabízí mnohem více. Na scéně pro současný tanec se objeví nové projekty hostujícího souboru Farma v jeskyni nebo tanečnice a choreografky Adély Stodolové, která umělecky spolupracuje se skupinou SKUTR. Skupina Debris Company uvede v říjnu v české premiéře v rámci festivalu HYBAJ HO! psychologicky laděnou choreografii MONO. Taneční soubor VerTeDance se také pochlubí novým projektem, který připravil ve spolupráci s kapelou ZRNÍ a Petrem Jaškem ze slavné slovenské taneční skupiny Les SlovaKs DANCE COLLECTIVE, působící v Belgii. Čeká vás však mnoho dalšího, jelikož podzimní sezona Ponce doslova praská ve švech. Divadlo se snaží dále propojovat s institucemi Prahy 3, kromě spolupráce se školami v rámci projektu Tanec školám spojuje svou činnost s neziskovými organizacemi Prahy 3 a pořádá večer neziskovek. V programu divadla nebudou chybět ani interaktivní představení a programy pro děti a pro školy, které obohacují nabídku tanečních představení pro nejmladší publikum. Pokračovat bude také Dětské studio divadla Ponec, kde se děti formou nejrůznějších pohybových her naučí, jak správně držet své tělo, jak se pohybovat v prostoru a spolupracovat s ostatními na jevišti.

Divadlo Ponec startuje novou sezonu 30. září v 19:00 hod. společně s tanečním souborem NANOHACH, který diváky pobaví originální cykloperformancí NANOHACH NA KOLE na prostranství metra Florenc. Diváci mohou tanečníky doprovodit do divadla Ponec, kde se jim představí novopečení barmani a bude na ně čekat malé překvapení. Zahajující večer s názvem „PONEC ŠLAPE! … Na kole, na baru a na parketě“ vyvrcholí otevřenou lekcí a tančírnou salsy pod vedením tanečníků ze skupiny Bohemian Salseros.

V rámci projektu T.V.A.R. se 17. října představí mladý herec působící v Holandsku Jan Bárta s divadelní inscenací A je to / Bob's your uncle volně navazující na předchozí dílo Wacht Even / Moment, prosím, které bylo uvedeno v Ponci v loňském roce. I tentokrát se jedná o experimentální stmelení truhlářského řemesla s divadelní akcí na jevišti, a to i za pomoci otevřené aukce. „Diváci se budou moct zúčastnit dražby, ze které si bezpochyby odnesou i něco domů, a dozví se, jak správně zacházet s časem,“ říká Jan Bárta. V Holandsku působí také choreograf a tanečník Miroslav Kochánek, který vytvořil spolu s choreografkou a tanečnicí Tegest Pecht-Guido tanečně-divadelní projekt GODverdommeFREEDOM, který bude mít v Ponci českou premiéru 28. listopadu. Inscenace se zabývá vírou a revolucí. „Člověk ve vyhraněné životní situaci hledá sílu ve víře nebo revoltuje vůči konstitucím, aby nalezl víru novou,“ vysvětluje Kochánek a dodává: „Představení staví diváka do pozice mezi dva světy, dvě současně probíhající sóla, která se od sebe navzájem odvíjí a zároveň se do sebe vrací a nutí jej, aby sledoval to, pro co se sám rozhodne.“

Mezinárodně oceňovaný soubor Farma v jeskyni vystoupí 3. a 4. října v rámci komponovaného večera s názvem Cesta, se kterým se prezentoval i v rámci slavnostního vyhlášení cen Europe Theatre Prize 2011 v Petrohradě. Toto představení je pojato jako work demo – skládá se totiž z částí různých inscenací souboru, ukázek z nových projektů a je doplněno například i o videa z cest za objevováním lidské zkušenosti. „Work demo je pokaždé jiné, poodhalujeme v něm principy naší tvorby – divák má možnost nahlédnout na naše metody tréninků, objevují se v něm naši hosté i práce stážistů ,“ popisuje inscenaci ředitel souboru Viliam Dočolomanský, který si z Petrohradu odvezl prestižní cenu evropské komise The New Theatrical Realities. Zahraniční recenzenti mluví o způsobu tvorby Dočolomanského jako o „úchvatném využití divadelního jazyka“ (Jim O´Quinn). O Cestě se kritik Joseph Fahim vyjadřuje následovně: „Na Cestě je hypnotizující způsob, jakým převádí specifické emoce a zkušenosti do hudby a tance...do spletitého a zároveň bezprostředního obrazu nespatřených lidí žijících v rychle mizících kulturách.“

Na podzim nebudou chybět ani reprízy divácky úspěšných představení skupiny DOT504 či vítězek Ceny Sazky Kateřiny Stupecké a Lenky Bartůňkové aj. Ponec i nadále funguje jako otevřená scéna, která poskytuje prostor a maximálně kvalitní zázemí vybraným umělcům pro realizaci jejich projektů. Jednotliví choreografové, tanečníci a skupiny působí v divadle v rámci jeho profilové dramaturgie, ale jsou zároveň nezávislými jednotkami na poli progresivního umění. „Možná překvapí, že začínáme sezonu až koncem září. Důvodem jsou, jako už tolikrát, finance. Jakkoli mají divadlo Ponec i festival TANEC PRAHA čtyřleté granty, rozhodl magistrát o krácení i u těchto `garantovaných` prostředků a ubral našemu sdružení letos celkově půl milionu Kč. To nás vedlo k zamyšlení, zda je vůbec možné ještě snižovat beztak symbolické honoráře účinkujícím, technikům, produkčním nebo raději ubrat na programu pro veřejnost,“ vysvětluje předsedkyně sdružení Tanec Praha Yvona Kreuzmannová. „Zvolili jsme druhou cestu, protože tristní podfinancování celého kulturního sektoru není možné dále prohlubovat. Pár týdnů bez provozu pro veřejnost ale nezahálíme, využili jsme je k úpravám interiéru divadla a tvorbě příjemných novinek pro naše diváky. Poznáte je hned v rozjezdu sezony: využijte prodeje vstupenek on-line či zkuste ocenit služby nového provozovatele baru,“ dodává.

3.10.2011 15:10:34 Redakce | rubrika - Zprávy

Časopis 13 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Milá Evičko, milý Luďku (Činoherní klub)

Články v rubrice - Zprávy

Na scénu Vídeňské státní opery se vrací Rusalka

Pavel Černoch ve Vídni  (Zdroj: TZ)

Po čtyřech letech se na scénu Vídeňské státní opery vrací opera Antonína Dvořáka Rusalka v režii Svena-Erica B ...celý článek



Časopis 13 - sekce

DIVADLO

Letní shakespearovské slavnosti 2024

Filip Březina a Anna Fialová (Marná lásky snaha)

Již téměř tři dekády patří léto anglickému géniovi Williamu Shakespearovi. Letošní ročník shakespearovských sl celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Unikátní kolekce tvorby Toyen v Ostravě

Toyen - Pažíž Editions Maintenant 1973

Galerie výtvarného umění v Ostravě (GVUO), příspěvková organizace Moravskoslezského kraje, ve spolupráci s Gal celý článek

další články...