„Divadlo má vzbuzovat dojem dotekovosti,“
To já se vzpírám pořád. To ještě neskončilo.
Já nevím. Co člověk může namluvit, co by bylo hodný pozoru a publikace.
Většinou se říká, jak se Vám tady pracuje a on řekne, že je to tady úžasný…..
…že to je skvělí, že dostal tu příležitost a seznámil se s těma lidma a ty lidi, že jsou úžasný……
Jo, jasně. Znám. Myslím, že jsem sem docela jezdil. Znám Davida Czesanyho a Jirku Pokorného. A herce, jako je Marta Chmelová-Vítů, co byli v A-studiu Rubín v Praze.
Něco se povidá?
Tak mě děsí každé zkoušení, to je vždycky děsný.
Hostovačky jsou skvělý.Ty jsou úžasný.
Ne, to ne! To se nedá říct. Za prvé si člověk uvědomí, čeho si má vážit. Za druhé si říká, co by měl udělat v tom svém domovském divadle, nebo naopak, co by nikdy udělat neměl. Ale pro mě je to skvělý v tom, že si odpočinu, dělám uměleckého šéfa Divadla Komedie, a s tím je docela dost starostí.Tak je příjemný, že z toho člověk vypadne.
Už nic!
Mám v tom velkou praxi.
Hru v současnosti žijícího autora - je jedna věc, druhá - hru ze současnosti. Pokud si vzpomínám, opravdu současnou hru, možná nikdy.
Nevím. V každém případě, ne že bych Shakespeara nějak zvlášť zvládal, ale tohle teda nezvládám vůbec. Vůbec nevím, co s tím mám dělat.
Mám prostě pocit, že si s tím vůbec nedokážu poradit. Ale uvidíme.
Lenka Havlíková. Ona se nezdá, ale je taková…
To se teďka taky ptám, nevím, asi jsem….
Říká se to. Neměl by. Ale ta domluva probíhala někdy minulou sezónu, když si na to tak vzpomínám, tak mám pocit, že jsem to nějak lehkovážně jsem to slíbil. A že teďka ten slib musím nějak solidně dodržet.
Jasně - děje se to, to je jedna věc, druhá věc je jestli se to má přímo dít na jevišti. Tedy v té hře se to na jevišti dít má, takže se to tam dít asi bude. Je to docela hraniční, takhle vyhroceně explicitní sexuální situace jsou pro mě novinka. Ale ta hra, když už o ní nějak mluvíme, tak by neměla zanechat ten dojem, že toto je v ní jediné podstatné. Ačkoliv si toho člověk asi všimne, když na to přijde. A nemělo by mu to úplně uniknout.
Snad ne. Ale prý v Římě, v pozdní Antice provozovali takový divadlo se vším všudy, zoofilie a podobný věci…
To ne, to si nemyslím. Myslím si, že to je spíš začátek třetího tisíciletí, to co se stalo v úterý.
V té hře, kterou zkoušíme, něco z toho je. Lulu je svědkyní vraždy v nějakém obchodě - teda vražedného přepadení - a pak mluví o zvláštním vjemu toho zážitku. Má přitom takový pocit nereálnosti toho, že se to skutečně stalo. Pamatuje si, že na ni vystříkla ta krev, a přitom má pořád pocit, že to nebyla skutečnost, ačkoliv racionálně ví, že u toho byla. Takový zvláštní pocit rozdvojení, který jsme při pohledu na ty hroutící se mrakodrapy, taky zažili. Člověk na to kouká a říká si, že to je počítačová hra a přitom ví, že to je skutečnost. Ale, že bych teď chtěl dělat nějaké paralely….myslím si, že bude ještě dlouho trvat.
Už jsme takové obrazy viděli tolikrát v nějaké fikci. Tolik krváků. Brutalita i prezentovaná sexualita se zvyšuje. Tak jsme s tím nějak konfrontováni a zároveň jakoby nejsme, protože to je úplně někde jinde. Nevím, takový mám z toho pocit. Dobře, no, ale já už musím fakt jít.
Hmmm. To zní dobře, no.
Jistě, ale myslím, že to s tím nesouvisí. Docela mě to zajímá, poměrně. Ale ne že bych se tomu nějak zvlášť věnoval současnému designu. Philiph Starck je skvělej.
Ale myslím si, že divadlo, má být nějakým způsobem také vzbuzovat dojem dotekovosti. Nedá se to dělat jenom z vnějšku, to by myslím ani tak nešlo. Jen nevím, jestli může být kord na jevišti, zatím jsem se k tomu ještě nedostal. Mě to přijde takový trošku legrační.
Přijde mi to jako taková sranda. Myslím si, když člověk dělá nějakou starou hru, tak ji překládá - je už přeložená do češtiny - a inscenováním se v tom pokračuj. a umocňuje se její působení. Takže, když zástupně mluvím o tom kordu, tak se snažím najít něco, co spíš přibližuje a nepůsobí nějak antikvárně. Ale nejde o ty předměty, ale o postupy, vnitřní aktualizace.
Metapříběhy…
… tak ztroskotá…
To bylo zábavný. To mě hodně bavilo, možná právě tady ta hra, co zkoušíme mě tak znepokojuje, teda úplně deprimuje…V tom Snu to bylo složitý, samozřejmě, že si člověk myslí, že se mu to nepodařilo. Ale to je hrozný, o tom teď mluvit. Tam je totiž ten v tip v tom, že na to divadlo, kde se odehrává představení spadne bomba a oni se propadnou. Ale já jsem tam hodně chtěl pochopit jak se vůbec dá říct ten závěr, kdy Oberon říká: "Mír a klid všem lidem svědčí mnohem víc než nebezpečí" to je hrozně důležitý. Říkal jsem si, že to potřebuje nějaké zdůvodnění, je to tam na konci, a pak ještě ten Pukův nádhernej monolog. Proto jsem se tím (nemůžu říct trápil), ale zabýval a tak z toho vyšlo takové to vrstvení, proto je tam ta válka, je tam motiv divadla na divadle, který jsme ještě posílili…..Ale nebudem se bavit o Snu noci svatojánské. I když mě to docela baví…. Už budu muset opravdu jít, už je čtvrt na osm, tak poslední otázka. Něco vtipnýho na závěr.
O Národním tady v Ústí vůbec nebudeme mluvit… To tam fakt máte napsaný?
No jasně, těším, jinak bych tam nešel…
Já tam přeci v žádném případě nejdu umřít.
Ani to ne, naopak, naopak. To jsou hezký divadla a těším se.
(Uveřejněno se souhlasem Činoherního studia Ústí nad Labem.)
TIP!
Časopis 16 - rubriky
Časopis 16 - sekce
HUDBA
Steven's vydávají nadupaný živák z Blues Alive
Audio i video záznam živého koncertu z mezinárodního festivalu Blues Alive vydávají vítězové soutěže Blues Ape celý článek
OPERA/ TANEC
Sezona Opery ND a SOP vyvrcholí festivalem
Aktuální, interaktivní, moderní, pestrý, odvážný, český i světový - takový bude letošní ročník festivalu Opera celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Filmové tipy 15. týden
U mě dobrý
Kdo dokáže převézt bandu podivných skořápkářů? Jedině banda ještě podivnějších přátel! Česká kom celý článek