zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Ivan Krejčí: Zápas se současností vnímám jako klíčový

Ivan Krejčí, režisér a umělecký šéf

autor: Scena.cz   

Ostrava se koncem září dočkala nového divadelního prostoru. Ostravská Komorní scéna Aréna chystá pro novou divadelní sezónu šest premiér, které diváci uvidí ve zcela nových prostorách. Divadlo se stěhuje do rekonstruované budovy Knihovny města Ostravy.
Pavla Cisovského kvůli odchodu do důchodu ve funkci uměleckého šéfa nahradí v nové sezóně Ivan Krejčí, který bude v nastávající divadelní sezóně režírovat tři premiéry. Patří k nim například hra o milostném čtyřúhelníku od Patricka Marbera Na dotek, která přinese současný pohled na mezilidské vztahy. Divadlo inscenaci připravuje v koprodukci se Slezským divadlem Opava.

  • Vstupujete do Arény v určitém generačním zlomu.
    Určitě. S Arénou jsem začal spolupracovat někdy před dvěma lety, kdy jsem tam režíroval Klímovu inscenaci Lidská Tragikomedii. Divadlo samo o sobě je generační. Aréna vyhrávala tím, že měla pestrý dramaturgický plán. To, že jsem vstoupil do nového otevřeného prostoru a také se již blížil konec staré Arény, situace přechodu už byla zralá. Navíc umělecký šéf Pavel Cisovský a také Irena (ředitelka) cítili, že se začne znovu. Situace přechodu byla jakoby připravená. Osobně k tomu dodávám, že divadlo zkusíme více zaměřit na současnost, protože zápas se současností je úplně klíčový. Zdá se mi, že divadlo dnes míjí často dobu.
    Chystáme nejen současné hry jako Ravenhillovy Polaroidy, ale i přenos klasiky do současnosti. To pro mě neznamená, že všichni budou v cool kostýmech, ale jde o to, aby se do textu promítlo současné vnímání reality. Oslovuji režiséry, že jsou tohoto úkolu mocni – například Janus Klimsza nebo J.A. Pitínský….
  • Podobně, jako jste to předvedl s hrou Smutek sluší Elektře?
    Právě to je to, co mě na divadle baví - aby ctilo současnost. Osobně dělím realizaci klasiky - na kulturu, tedy oprašování děl, a živé umění – což je aktuální adaptace. Myslím, že doposud toto byla funkce Arény a věřím, že toho bude i nadále schopná.
  • Starý prostor měl obrovskou šťávu, díky tomu, že to bylo bytové divadlo. Hrálo se vlastně v obýváku.
    To je pravda. Osobně jsem to tam měl docela rád. Tento prostor Aréně nahrával, protože tam stačilo pouze vést dialog, a už to bylo divadlo. Současná Aréna je třikrát větší. Má lepší zázemí. Ale prostor bude klást jiné nároky. Všechno se tam nyní postupně proměňuje. Se vším všudy to bude úplně nový začátek. A pro nás obrovská výzva.
  • Změnil se nějak soubor?
    Nikdo neodešel. Herci odvedli obrovský kus práce v polních podmínkách a myslím si, že začít vyhazováním by bylo špatné. Stávající lidé mají dostat šanci, zda obstojí v novém prostředí, ukázat se. Nově přišla Lucie Žáčková, se kterou si rozumíme v divadelním vidění.
    A pak jsme vzali nového kluka z konzervatoře – Alberta Šubu – takový Hrzán z Frýdku Místku. Jen jsme tedy doplnili soubor. K tomu počítáme s hosty, např. Danou Fialkovou. A bývalý umělecký šéf Pavel Cisovský by měl nejen režírovat, ale zároveň hrát.
  • Jaké připravujete tituly?
    Přetáhne se pár titulů – např. Psí srdce, i nové tituly –Panočka, Tango a Nebožtíci na bále.
    Domluvili jsme se na koprodukci s Opavou – budeme dělat hru Patrika Marbera Na dotek, titul, kterému nedávno uvedený film udělal dobrou reklamu. Je to titul, který přesně zapadá do nové dramaturgie. Premiéra 8. října 2005. Naváží Polaroidy - jistá přechodová hra v coolness dramatice, hledá řešení, co je za tím. Možná je to i hra o tom, jak čelit mediálnímu tlaku, který se na nás valí. Jak tomu porozumět a jak se v tom naučit jednat. Hra zasahuje i politický život. Bude pokračovat Janus Klimsza Gombrowiczem - Svatba – což je polský Hamlet, hra v jeho pojetí se opět dotkne současnosti. Pak budeme dělat Ostrovského Talenty a ctitelé. Je to o tom, jak naložit s talentem ve veřejném světě, jak ho neprodat, … Hra, která zasahuje opět veřejnou sféru.
    Režisér Janík zkouší Židle, což je hodně exkluzivní titul. Myslím, že Aréna má prostě dělat i „nedivácké“ lahůdky. Pan Janík dělá syrové ostré divadlo. Myslím si, že je to šance pro jistou sumu poznání – co je to dech smrti… Podle mého se sešel vynikající režisér s herci, kteří mají co říci nejen o existenci, ale i o době. Takový bude náš vstup do sezóny.
    Chystáme také nepravidelné věci jako scénická čtení. Hledáme další tituly, aby si Aréna vyzkoušela současnost. Nechci toho plánovat hodně, protože první sezóna bude určitě o sžívání – s prostorem, s provozem, s diváky. Když budou dobré inscenace, všechno ostatní půjde samo.

    3.10.2005 23:10:03 Josef Meszáros | rubrika - Rozhovory
  • Časopis 16 - rubriky

    Archiv čísel

    reklama

    Festival Setkání Stretnutie 2024

    Časopis 16 - sekce

    OPERA/ TANEC

    Festival Janáček Brno 2024

    Věc Makropulos (Staatsoper Unter den Linden, Berlin)

    Mottem letošního festivalu je Bez hranic!… a česká hudba žádné hranice nezná. Zažijte Brno a českou hudb celý článek

    další články...

    LITERATURA/UMĚNÍ

    Michal Ajvaz nová próza Pasáže

    Přebal knihy Pasáže

    Kniha Pasáže jsou devátou prózou Michala Ajvaze. A zároveň jako by to nebyl devátý titul, ale stále tatáž, nek celý článek

    další články...