Divadelní svět Brno uvítal přes 2 tisíce diváků
autor: archiv divadla
zvětšit obrázekMezi 20. a 25. květnem otevřel festival Divadelní svět Brno divákům 8 divadelních budov a uvedl dlouho odkládané premiéry i festivalové koprodukční projekty. Na 12 představeních bylo vyprodáno. Mimo to nechyběl ani bohatý online program s výběrem atraktivních zahraničních inscenací, domácích projektů a debat. Celý ročník se nesl v duchu nahlížení na věci z jiných úhlů pohledu z „nové perspektivy“.
„Divadelní svět Brno získal výjimku Ministerstvo zdravotnictví, a coby jeden z pilotních projektů rozvolňování jsme měli možnost plnohodnotně realizovat představení v divadlech před diváky. Je na místě poděkovat všem zúčastněným souborům, které to nevzdaly a vydržely s námi do poslední chvíle čekat na rozhodnutí. Těší mě, že jsme dokázali znovu vyvrátit předsudek o nepružnosti velkých kamenných divadel a podařilo se nám pružně adaptovat na náhlé změny a v rámci jednoho týdne zpřístupnit dlouhé měsíce připravovaný, avšak do poslední chvíle nejistý, živý program všem našim divákům,“ říká Martin Glaser, ředitel Národního divadla Brno a festivalu Divadelní svět Brno.
Během 12. ročníku mezinárodního festivalu Divadelní svět Brno s tématem „Nová perspektiva“ měli diváci možnost navštívit 31 představení v budovách brněnských divadel, 4 open-air koncerty, taneční projekt na piazzettě před Janáčkovým divadlem, inscenaci v prostorách bývalého Špitálu Franze Kafky a také interaktivní divadelní procházku pro rodiny s dětmi. Část online programu, který byl k dispozici během festivalu, mají diváci možnost sledovat i po jeho ukončení.
V hlavní programové linii „Nová perspektiva“ se představily zejména nové inscenace českých nezávislých divadel, které vznikly v koprodukci s festivalem DSB. Divadlo X10 uvedlo původní českou hru Druzí lidé. V bývalém Špitálu Franze Kafky v centru Brna měl premiéru projekt s názvem Hilsner a ti druzí Divadla Feste taktéž v koprodukci Divadelního světa Brno a festivalu Meeting Brno.
Novinkou, chystanou na druhou polovinu roku, je festivalový epilog, kde budou uvedeny další koprodukční projekty s divadly Geisslers Hofcomoedianten, Divadlem LETÍ a BuranTeatrem, které v květnovém termínu nebylo vzhledem k epidemiologickým opatřením možné realizovat.
Online zahájením byl projekt Telefonní ústředna Brno, který vznikl ve spolupráci festivalu s Cirk La Putyka a Jatek78. Společně se Studiem Hrdinů připravil festival online premiéru inscenace Oči v sloup. V Divadle Reduta se uskutečnila premiéra Spolku JEDL Manželská historie, která byla po svém uvedení ve spolupráci s platformou Dramox zpřístupněna i online na stránkách festivalu.
Online program festivalu nabídnul záznamy atraktivních zahraničních inscenací z Německa, Maďarska, Slovenska a Izraele a ojedinělé tuzemské projekty vytvořené přímo pro online prostředí. Diváci mohli na internetu sledovat i několik debat, například tu s názvem NOVÁ PERSPEKTIVA SDÍLET A SHRNOUT, zabývající se tématem co přinesly dosavadní diskuze o budoucnosti divadel.
Mezi nejúspěšnější inscenace z produkce Národního divadla Brno patřila dlouho odkládaná premiéra inscenace Kunderovy hry
Majitelé klíčů a Doktorka britského dramatika Roberta Ickea, nebo online verze scénického čtení Senekova Oidipa, kterému předcházela online Antická anketa týkající se mimo jiné významných brněnských divadelních osobností Františka Derflera a Evy Stehlíkové, působení Divadla U stolu a překládání Senekovských textů.
Spolupořádající Divadlo Husa na provázku si pro festival připravilo premiéru inscenace Setkání spiklenců a na svém dvoře pod širým nebem nabídlo večerní koncerty oblíbených brněnských kapel a DJů. Na programu nechyběl ani výběr studentských inscenací Divadelní fakulty Janáčkovy akademie múzických umění v Brně, která ve Studiu Marta a Divadle na Orlí připravila adaptaci slavného románu Iana McEwana Betonová zahrada nebo muzikál Broadway Babies. Obě představení byla zcela vyprodána.
Ani v letošním roce festival nezapomněl na dětského diváka. O víkendu na zahradě u Divadla Polárka zaznamenal velkou návštěvnost program pro rodiny s dětmi. Součástí byla např. interaktivní procházka městem se zastávkami u všech brněnských divadel, které se zúčastnilo přes 100 procházejících. Došlo také na další koprodukční projekt – loutkové představení divadla Toy Machine David a Goliáš.
Festival svou pružnou reakcí na přidělení výjimky z vládních protiepidemických opatření prokázal jasnou adaptilitu a s přihlédnutím na nekompromisní hygienické podmínky a spuštění prodeje vstupenek necelý týden před zahájením dokázal co do návštěvnosti svým lákavým programem i nespornou dramaturgickou kvalitu.
Divadelní svět Brno si po svém letošním ročníku jasně upevnil přední pozici mezi českými divadelními festivaly. Těží jak z výhodné polohy města Brna, tak z unikátní spolupráce brněnských divadel – Národního divadla Brno, Divadla Husa na provázku, Městského divadla Brno, Divadla Polárka a obou scén JAMU v Brně.
www.divadelnisvet.cz
TIP!
Časopis 17 - rubriky
Články v rubrice - Festivaly
Dítě v Dlouhé 2024 zná vítěze
Jedenáct představení 26. ročníku festivalu pro děti a jejich dospělé Dítě v Dlouhé, který probíhal v pražském ...celý článek
Časopis 17 - sekce
HUDBA
Zemřel Dušan Grúň
Zemřel slovenský legendární zpěvák Dušan Grúň (*26. 5 1942 - †22. 4. 2024). Narodil se v Žilině, ale jeh celý článek
OPERA/ TANEC
Erik Bosgraaf v kostele sv. Šimona a Judy
Charismatický holandský flétnista Erik Bosgraaf poprvé vystoupí v Praze. V rámci cyklu Stará hudba FOK se v út celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Fotografie Miloše Budíka v Praze
Muzeum města Prahy navazuje na výstavu Muzea města Brna Miloš Budík – Jsem fotograf, a představí hlavním celý článek