Kafkova Amerika jako snová road-movie
autor: archiv divadla
zvětšit obrázekPražská nezávislá scéna, Divadlo D21, se i přes nepříznivou situaci rozhodla „splnit“ dramaturgický plán sezóny s podtitulem Zemský ráj to napohled bezezbytku, a tak přichází 30. dubna se čtvrtou a snad poslední premiérou bez diváků. Je jí adaptace románu Franze Kafky Amerika (roku 1927 původně vydaného pod názvem Nezvěstný). Tentokrát si Divadlo D21 pozvalo ke spolupráci mladého režiséra Ondřeje Štefaňáka, jednoho z kmenových tvůrců Divadla X10, který s D21 spolupracuje poprvé stejně jako dramaturgyně
Barbora Hančilová. V jejich podání inscenace nabídne současné scénické glosování Kafkova amerického snu jako subjektivní road-movie nejen o cestě českoněmeckého Honzy fantasmagorickou krajinou duše mladého člověka 21. století.
Ústřední postava Karel Rossmann je za „nesmyslný přečin“ potrestán vyhnáním ze starého kontinentu do Ameriky, kde si má vlastním úsilím vydobýt nový život. Jenže jak nalézt trochu osobního štěstí ve světě, v němž pro nikoho žádné štěstí nezbylo? Diváky čeká coming of age o hledání identity, touze po skutečné svobodě a odpovědnosti za sebe sama.
Vizuálně bohatá a co do scénických prostředků vynalézavá inscenace cílí (nejen) na paralely Kafkova vidění světa s naší současností. Vzhledem k tomu, že nadčasovost jeho díla je nesporná, je jistě na co se těšit. Franzi Kafkovi také nelze upřít velkou dávku smyslu pro humor a podle všeho mu v tomto směru inscenace „Kafkovy Ameriky podle Štefaňáka“ nezůstane nic dlužna. Vždyť: „Kafka pro nás netrpěl! Kafka se pro nás bavil!“, slovy Milana Kundery.
Tvůrčí tým skvěle doplňuje výtvarnice Lenka Odvárková (V D21 Utrpení mladého Werthera, Zločin a trest). Hlavní postavu, Karla Rossmanna, hraje Hasan Zahirović, který sám čerpá z osobní zkušenosti spojené s přesídlením. „Řetězce postav“ - řečeno spolu s režisérem – utvářejících Rossmannův příběh či doprovázející ho na cestě pak ztvární téměř všichni členové souboru D21.
Dramaturgyně Barbora Hančilová společně s režisérem Štefaňákem dále přibližují novou inscenaci: „Amerika jako země možností, kde se každý může vypracovat. Ale sen o svobodě se mění v imigrantovu noční můru. Společenský vzestup není ani zdaleka tak jednoduchý, jak se může na první pohled zdát. Karel Rossmann se na své cestě za štěstím setkává s pokřivenými archetypy, jež ztvárňují další herci. V Americe jsou všichni cizinci doma, Amerika je globální vesnice, Amerika je Babylón, kde si navzájem nikdo nerozumí a všichni trpí samotou.
Kafka samotný v Americe nikdy nebyl, a tak si ji do velké míry vysnil. Režisér Ondřej Štefaňák také pracuje se snovými asociacemi a symboly ne/svobody a otrokářství. Podobně jako u jiných svých režií volí i zde ironickou expresivní polohu. Z podvědomí se na světlo jeviště vyškrábou američtí otci zakladatelé, tažní bizoni, otrokáři i otroci, faraonové, norská božstva, indiáni, upjaté kuchařky i poživačné obryně. Otázka nezní, kde se Karel Rossmann ztratí, ale kdy.“, dodávají tvůrci.
TIP!
Časopis 16 - rubriky
Články v rubrice - Zprávy
Nová výzva Kašpar.Dramatik
Spolek Kašpar je soubor, který je již více jak třicet let etablovaný na české divadelní scéně. Aktuálně hraje ...celý článek
Pořád jsem to já poprvé v Pardubicích
Východočeské divadlo uvádí novinku, hru Pořád jsem to já, kterou autorka Christine Mary Dunford napsala podle ...celý článek
Časopis 16 - sekce
HUDBA
Na prkna MdB se vrátí oratorium Bastard
„Autorská dvojice Merta-Moša je u nás jediná schopná konkurovat zahraničním dílům“, psalo se v roc celý článek
OPERA/ TANEC
Sezona Opery ND a SOP vyvrcholí festivalem
Aktuální, interaktivní, moderní, pestrý, odvážný, český i světový - takový bude letošní ročník festivalu Opera celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Antologie Krvavý Žižkov
Krvavý Žižkov je antologie, která má svého předchůdce Krvavý Bronx (2020), úspěšnou knihu povídek o „vyl celý článek