One man show Klaunovy názory

autor: archiv divadla
zvětšit obrázekDramatizaci románu Heinricha Bölla Klaunovy názory uvede ve čtvrté premiéře 51. sezóny A studio Rubín. Inscenace bude v rámci sezóny „S kým žijem?“ ohledávat hranici mezi posláním a sobectvím, jak ve vztahu Já-Ty, tak i v polemice o egoismu na rovině Já-Já. Režisérka Lucie Ferenzová příběh o zaslepení vlastním uměleckým posláním staví jako nelítostnou one man show s kaluží kávy a mikrofonem. „Smutného” klauna ztvární herec Šimon Krupa. Premiéra se odehraje 12. dubna 2019.
Pražské A studio Rubín nechá již po druhé v sezóně diváky nahlédnout do tolika mýty opředeného světa umělců. Ti bývají často v mnoha oblastech nazíráni jako specifický „lidský druh“. Zvláště jejich pracovní činnost není okolím, a někdy i jimi samotnými, vnímána jako práce, ale spíše jako poslání a výsada, které podřizují celý svůj život, včetně vztahů.
Takový je i případ Hanse – hlavní postavy románu německého spisovatele Heinricha Bölla. Ten v intenzivním monologu zápasí s bolestivou skutečností, že ho opustila jeho dívka. Mezi všemi vyvovalými vzpomínkami, obrazy, dialogy a také úvahami se ale stále více zpřítomňuje otázka, do jaké míry samotný Hans a jeho bezhlavé naplňování klaunské kariéry, mohli být příčinou vztahového krachu.
Režisérka Lucie Ferenzová, a současně také autorka scénického přepisu, se zaměřila právě na tuto tenkou a těžko postihnutelnou hranici mezi posláním a sobectvím. Rozporem mezi touhou naplnit svůj život vlastním „předurčením”, ambicemi, záměry a přáními druhého člověka. „Líbí se mi, jak Heinrich Böll ukazuje, že člověk v tomhle světě pokrytectví a věku prostituce, kde se lidi ptají jazykem kurev: ,jaký jsem byl?‘ ,doporuč mě dál‘; může fungovat jedině jako klaun s tlustou bílou maskou mrtvoly. Tak jako v životě a v dobrých uměleckých dílech bývá, ani tady není nic jednoduché a černobílé. Když totiž ten klaunův monolog pozorně posloucháme, zjišťujeme, že Marie, která ho opustila, možná měla důvod. Vydržela to s ním šest let, dva potraty a spoustu hodin hraní Člověče nezlob se a hlavně všechny ty sebestředné monology. Z téhle perspektivy se o morálním kreditu klaunů a jejich bezchybnosti dá přinejmenším pochybovat, což považuji v našem uvažování za podstatné. Klaunovy názory vnímáme jako inscenaci o ekologii vztahů.“ přibližuje inscenaci režisérka Lucie Ferenzová.
Klaunovy názory v A studiu Rubín jsou koncipovány jako monodrama herce Šimona Krupy. Tato hraniční forma je pro herce výzvou, ale klade na něj také určité nároky v podobě schopnosti improvizace a specifické komunikace s publikem. Šimon Krupa díky svým hereckým zkušenostem, které obsahují jak klasické činoherní herectví, tak neobvyklé přístupy alternativních divadelních tvarů, daru svébytné jevištní existence, intelektuální vybavenosti i talentu komika, byl pro inscenační tým samozřejmou volbou. Šimon Krupa je členem souboru ostravské Komorní scény Aréna. V roce 2016 byl nominován na Cenu Thálie.Premiéra se uskuteční 12. dubna 2019 v A studiu Rubín od 19.30 hod. První reprízy budou následovat 13., 14. a 25. dubna. Vstupenky na www.astudiorubin.cz.
Časopis 28 - rubriky
Články v rubrice - Zveme ...
Memento mori - pamatuj na smrt, abys nezapomněl žít

Divadelní spolek JEDL uvádí novou autorskou inscenaci Memento mori, která vznikla speciálně pro katedrálu Nane ...celý článek
Projekt Divadla na cucky propojuje nejen lidi bez domova

Divadlo na cucky a jeho vzdělávací platforma EDU na cucky, Charita Šternberk a umělecká skupina Kolektif TU sp ...celý článek
Časopis 28 - sekce
HUDBA
Triumfální závěr 11. ročníku Beats for Love

Skončil 11. ročník největšího festivalu elektronické taneční hudby ve střední Evropě, Beats for Love. A byl to celý článek
OPERA/ TANEC
Academy Kroměříž otevírá obor zaměřený na management

Osmý ročník letní hudební akademie se zaměřuje také na kulturní manažery a pořadatele akcí. Obor povedou osob celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Nicolas Cage v roli vyvrhela ve filmu Joe

Joe
Drsný příběh o přátelství. Nicolas Cage v roli vyvrhela, který se řídí vlastními instinkty, a po jeho b celý článek