zvláštní poděkování
Volný.cz

Nestoudná groteska o prasáckosti života vezdejšího

Petr Pochop (Král Ubu)

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

Druhou premiérou sezóny „Kam směřujeme?“ Divadla D21 bude hra enfant terrible francouzské literatury a otce patafyziky Alfreda Jarryho - Král Ubu. Režie této grotesky, která je považována za předchůdce absurdního dramatu a dada, se ujme umělecký šéf D21 Jakub Šmíd a poprvé ji diváci mohou zhlédnout 26. března 2019.
První verzi hry Alfred Jarry napsal v roce 1885 jako studentskou recesi pro loutkové divadlo. Následně hru výrazně přepracoval a prvního uvedení v činoherním divadle se Král Ubu dočkal až v roce 1896. Premiéra v tehdejší francouzské společnosti způsobila skandál, Jarry se stal přes noc legendou a hra se do dnešního dne dočkala desítek zpracování.

V Divadle D21 se v hlavní roli Krále Ubu představí Petr Pochop po boku Matky Ubu, kterou ztvární Hana Mathauserová. Spolu s Obrubou (Vojtěch Hrabák, j.h.) připraví plán, jak připravit o moc krále Václava (Lukáš Šolc), jehož syna Hromoslava ztvární Libor Stach j.h.
Může Král Ubu překvapit diváky i dnes, po více než sto letech? Jakub Šmíd říká: „Nesnažili jsme se o násilnou aktualizaci. To, co je na tomto textu nejvíce šokující je jeho děsivá aktuálnost. V naší zbrusu nové úpravě Krále Ubu pro pět herců akcentujeme téma manipulace v nejvyšších patrech politiky. V našem groteskním světě se to tak hemží zákulisními hráči, intrikány a bezpáteřními jedinci. Všechny táhne kupředu nezvladatelná touha po moci a majetku. Tito lidé bez morálky a lásky se vyznačují především tím, že jejich počínání nemá žádnou dlouhodobě udržitelnou vizi. Jejich pachtění se za osobními cíli je nutno nahlížet s humorem, ale zároveň je třeba se ptát, co na nich tolik přitahuje poddané masy.“

Dle Šmída je groteska žánrem, který povahu dnešního světa vystihuje nejvýstižněji: „Povaha grotesky jako stylu a žánru je daná tím, že lidé, věci a fenomény se v ní nacházejí na jiných místech a na jiných pozicích, než normálně. Například v celosvětové politice jsou dnes lidi, kteří se dají popsat jako groteskní. Grotesku volím také proto, že její zásadní součástí je humor. Skrze ikonický text groteskní a absurdní literatury, jímž Král Ubu beze sporu je, je tak možno vytvořit zábavně otřesný obraz dnešního chaotického světa.“
Nejbližší reprízy po premiéře 26. března 2019 jsou v pátek 29. března 2019 a ve středu 17. dubna 2019.

21.3.2019 09:03:41 Redakce | rubrika - Zveme ...

Časopis 25 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Romeo a Julie (Mdp)

Články v rubrice - Zveme ...

Král jelenem se vrací na Kunětickou horu

Barbora Haláková a Ladislav Špiner

Herci Východočeského divadla Pardubice se na konci května opět po roce navrátili na vyhlídku hradu Kunětická h ...celý článek


Přelet nad kukaččím hnízdem v DRB

Přelet nad kukaččím hnízdem

Zkoušení nového představení Přelet nad kukaččím hnízdem finišuje. V hlavní roli se představí Miroslav Hrabě v ...celý článek


Plzeňská strašidla a pohádkové bytosti na Malé scéně

Stanislava Topinková Fořtová (Plzeňský pověsti)

Čert, hastrman i jiná strašidla z Plzně a blízkého okolí ožívají v zábavném písničkovém pásmu Milana Benedikta ...celý článek



Časopis 25 - sekce

HUDBA

Benefice orchestru Karla Vlacha

Karel Vlach

Benefice orchestru Karla Vlacha
Miroslav Horníček a Miloš Kopecký uvádějí půvabné písně legendárního tvůrce celý článek

další články...

LITERATURA/ UM?NÍ

Nový Zéland – Heinrich Kulka

Z natáčení

Nový Zéland – Heinrich Kulka
V premiérové řadě cyklu nás provede žasnoucí architekt David Vávra podiv celý článek

další články...