zvláštní poděkování
Volný.cz

Můj Vladimír Pucholt

Můj Vladimír Pucholt (Jiří Krejčík)

autor: Česká televize  

zvětšit obrázek

Můj Vladimír Pucholt
Poslední snímek režiséra Jiřího Krejčíka, jenž by se v těchto dnech dožil 100 let. Unikátní výpověď o hlubokém souznění s hercem, který se stal velkým objevem 60. let a dokázal se vzepřít křivdám nesvobodného režimu (2015). Jiří Krejčík (26. 6. 1918 – 9. 8. 2013) se zapsal do historických análů naší kinematografie jako režisér, který dokázal mimořádným způsobem spolupracovat s herci a vést je k vrcholným výkonům – navzdory přibarvovaným historkám o obávané urputnosti jeho režijní práce. Vůbec přitom nerozhodovalo, zda natáčel s hereckými bardy z Národního divadla či s teprve začínajícím a nezkušeným dorostem.

Jen s jediným hercem však započal kontinuální spolupráci, která bohužel musela předčasně skončit. Byl jím Vladimír Pucholt, s nímž se Jiří Krejčík před kamerou poprvé setkal, když bylo začínajícímu herci pouhých 15 let. Tehdy stačil dvouvteřinový záběr udiveného kominického učně, aby Krejčík poznal mimořádnost jeho hereckého naturelu. Po čtyřech letech, kdy již Pucholt studoval na DAMU, si ho Krejčík ostrými lokty vymínil pro svou náročnou televizní inscenaci Pozdní láska, kde se přesvědčil, že jej instinkt nezklamal. Právě tento snímek Pucholtovi otevřel cestu k velkým a nezapomenutelným filmovým rolím, k nimž se zařadila i vrcholná exhibice v roli mladého strážmistra v Krejčíkově trpké komedii Svatba jako řemen. Krejčík ve svém vyznání herci nicméně odhaluje i méně známé stránky jeho zářné herecké kariéry, která narážela na neustálé potíže a křivdy a v podstatě byla jen znouzectností. Původ otce totiž nedovolil Pucholtovi započít studia vysněné medicíny, na DAMU ho nenechali kvůli zbytečným komplikacím dostudovat, za odmítnutí pro něj nepravdivé role chovance polepšovny mu hrozil dočasný zákaz herecké činnosti. Podobně jako Krejčík nekompromisně vzdoroval neustálým křivdám a po srpnu 1968 se rozhodl s režimem, který bezohledně lámal člověka, skoncovat a vrátit se v zahraničí na začátek své vytoužené cesty. Skutečně se stal úspěšným dětským lékařem. Pucholtův náhlý odchod měl pro režiséra Krejčíka nečekané i riskantní důsledky, v nichž osobně vytěžil příležitost, jak oplatit režimu křivdy spáchané na člověku, jehož emigraci vnímal jako nenapravitelnou ztrátu. Naštěstí měli oba možnost se ještě v následujících desetiletích setkat, i když již ne jako tvůrčí partneři. Právě ohlédnutí za jejich společným zápasem s nepříznivými okolnostmi, v němž má své místo i potřeba znovu předehrávat dávné společné okamžiky, je pozoruhodným a emotivním epilogem významného režiséra, k jehož dokončení mu již vyměřený čas bohužel nestačil.
Vysílání: 27.6., 20.20 hod., ČT art
Opakování: 01.7., ČT art., 03.7., ČT art

18.6.2018 17:06:13 Redakce | rubrika - Z éteru

Časopis 12 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Poslední lod (MdB)

Články v rubrice - Z éteru

Umění v papučích

Umění v papučích
Blíž už to nejde. Milan Tesař zkoumá na vlastní kůži fenomén, který zažívá v poslední době ...celý článek


Divadelní tipy 13. týden

Zkáza Dejvického divadla

Zkáza Dejvického divadla (4/6) - Šmejdi
Nový komediální seriál Miroslava Krobota, ve kterém hrají všichni h ...celý článek


Proměny povahy tragického hrdiny

Zdeněk Pospíšil

Proměny povahy tragického hrdiny
Osudy divadelního režiséra a spoluzakladatele Divadla Husa na provázku Zde ...celý článek


Klíč – Divadlo Járy Pokojského

Divadlo Járy Pokojského

Klíč – Divadlo Járy Pokojského
Magazín nejen pro zdravotně postižené (Premiéra). Divadlo Járy Pokojsk ...celý článek



Časopis 12 - sekce

LITERATURA/ UM?NÍ

2 x Fotografie

Fotografie: Konceptuální

Jak se fotí Amsterdam
Památky i život neobyčejných měst a fascinující přírodní scenérie, jak je na svých ce celý článek

další články...