A-Studio Rubín čeká padesáté výročí vzniku i nové umělecké vedení
autor: archiv
zvětšit obrázekA studio Rubín vstupuje do jubilejní sezony. V květnu příštího roku to bude půl století od jeho vůbec prvního divadelního představení. Zároveň se sezona 2017/2018 odehraje ve znamení postupné proměny spojené s příchodem Dagmar Radové, která převezme umělecké vedení divadla.
Začalo to přeměnou sklepu na divadelní sál v domě U Tří korun, kterou na podzim roku 1967 inicioval herec a režisér Radim Vašinka. Ten se stal zároveň autorem prvního odehraného představení a odstartoval s Divadlem Orfeus bohatou a nevšední dráhu této komorní scény v srdci Prahy. Od té doby Rubínem prošla řada výrazných osobností české divadelní kultury, jako například režisér Zdeněk Potužil, recitátor Miroslav Kovařík, hudebník Miki Jelínek a vedle nich i herci jako Ondřej Pavelka, Eva Salzmanová či Alena Štréblová.
Výraznou stopu zde zanechalo poslední umělecké vedení dramatika Petra Kolečka s generačně spřízněnými režiséry Danielem Špinarem a Janem Fričem, kteří do Rubínu vstoupili v roce 2008. Během jejich působení vzniklo několik oceňovaných a kultovních inscenací jako Kauza Salome anebo trilogie House of Love. Přestože se Rubín v průběhu své existence vydával různými směry, společným jmenovatelem byla a nadále zůstává podpora vzniku nových divadelních textů a autorských inscenací.
Divadlo v jemnějších rukou Zároveň s jubileem čeká Rubín nové umělecké vedení, které bylo dočasně zastoupeno uměleckou radou složenou z herce a dlouholetého patrona Rubínu Ondřeje Pavelky, režiséra Jana Friče a Kryštofa Koláčka. Ty vystřídá dramaturgyně Dagmar Radová, která přichází z brněnského HaDivadla a nastupuje do Rubínu jako nová umělecká vedoucí.
„Smyslem umělecké rady bylo najít nové umělecké vedení. Po dlouhé rozvaze a hledání jsme nakonec oslovili Dagmar Radovou, která je pro nás zárukou nasměrování A studia Rubín k modernímu činohernímu divadlu pro náročnějšího diváka. Její umělecký plán je smělý a představuje novou sílu, která je po téměř desetiletém období předchozího vedení žádoucí,“ komentuje rozhodnutí rady Jan Frič. Svou koncepci Dagmar Radová zakládá na dlouhodobém programu podpory začínajících dramatiků a na angažované dramaturgii zabývající se intimními tématy, zasazovanými do širšího společenského kontextu.
Čtyři výrazné režijní osobnosti, čtyři premiéry
Dramaturgický plán nadcházející sezony je mezitím dílem zmíněného triumvirátu. I proto výraznější avizované změny, spjaté s novým uměleckým směřováním, bude možné v Rubínu sledovat teprve od začátku příští sezony. V této sezoně Rubín hostí čtyři nezaměnitelné režijní osobnosti a uvádí čtyři premiéry. První premiérou, která proběhne už 19. září, je inscenace v Česku dosud neuvedeného textu britského dramatika Mikea Bartletta Game. Režisér Jiří Pokorný slibuje syrovou voyeristickou hru na pomezí reality show a počítačové střílečky se silným společensko-kritickým apelem. V prosinci následuje premiéra autorské inscenace jednoho z nejosobitějších divadelníků mladé generace, dokumentaristy a režiséra Jana Kačeny, která se má volně inspirovat Stepním vlkem Hermanna Hesseho. V hlavní roli se představí Saša Rašilov. V novém roce do Rubínu vstoupí filmový režisér Robert Sedláček, který bude inscenovat nově vznikající text Karla Steigerwalda. Inscenace má reflektovat sto let samostatného českého státu a konfrontovat ji s nastalou politickou situací po nadcházejících dvojích volbách. Po celou dobu jubilejní sezony budou probíhat malé události vztahující se k padesátému výročí, a to v podobě různých vystoupení hostů a překvapení pro diváky. V květnu oslavy vyvrcholí večerem složeným z několika performativních akcí, jejichž leitmotivem jsou vrstvy paměti a vzájemné prostupování jednotlivých uměleckých etap v historii Rubínu. Na závěr sezony se do A studia Rubín po osmi letech vrátí režisér Jan Nebeský, který se svým nezaměnitelným autorsko-režijním přístupem vypořádá s dramatickou klasikou. Jaká to bude tentokrát, to je zatím jedno z narozeninových překvapení.
Dagmar Radová (1987)
Narodila se na úpatí Krušných hor, v Klášterci nad Ohří. Vystudovala divadelní dramaturgii na JAMU v Brně. V rámci studia absolvovala stáž na Theaterakademie Hamburg. Během studia začala spolupracovat s režisérem Ivanem Burajem. V tomto tandemu vytvořila pro brněnské HaDivadlo autorské inscenace Kreatury a Zámek (záře integrace) . V roce 2013 nastoupila jako dramaturgyně činohry Národního divadla moravskoslezského v Ostravě. S Ivanem Burajem a Markem Pivovarem zde uvedli autorskou inscenaci Odsun!!! , která se věnovala tématu vyhnání německého obyvatelstva po druhé světové válce nahlíženého ze současné perspektivy. Pro performerku Nelu Husták Kornetovou napsala divadelní text My Own Private Picture , který se věnoval vlivu mediálních obrazů na nejintimnější touhy. Dva roky působila jako dramaturgyně HaDivadla pod umělecký vedením Ivana Buraje a podílela se tak na inscenacích Paní Bovaryová , Strýček Váňa nebo Směšná temnota . Účastnila se překladatelského semináře v rámci festivalu současné dramatiky Stücke 2017 v německém Mülheimu. A studio Rubín vede od začátku sezony 2017/18.
TIP!
Časopis 16 - rubriky
Články v rubrice - Zprávy
Nová výzva Kašpar.Dramatik
Spolek Kašpar je soubor, který je již více jak třicet let etablovaný na české divadelní scéně. Aktuálně hraje ...celý článek
Pořád jsem to já poprvé v Pardubicích
Východočeské divadlo uvádí novinku, hru Pořád jsem to já, kterou autorka Christine Mary Dunford napsala podle ...celý článek
Časopis 16 - sekce
HUDBA
Steven's vydávají nadupaný živák z Blues Alive
Audio i video záznam živého koncertu z mezinárodního festivalu Blues Alive vydávají vítězové soutěže Blues Ape celý článek
OPERA/ TANEC
Super Diva – Síla osudu
Super Diva – Síla osudu (11/13)
Operní diva Catarina Molderová se zamýšlí nad původem Verdiho tragick celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Audiokniha Unesený Západ od Milana Kundery
Vydavatelství Supraphon ve spolupráci s nakladatelstvím Atlantis po úspěšném vydání audioknih Nevědění a Směšn celý článek