zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Divadelní svět Brno

MACBETH (Zdroj: Bartłomiej Sowa)

autor: Z webu   

zvětšit obrázek

Městské divadlo Brno se podílí na organizaci mezinárodního festivalu Divadelní svět Brno, který se koná 11. - 19. června 2010. V rámci přehlídky v Městském divadle uvidíte: Jean Anouilh BECKET ANEB ČEST BOŽÍ, drama o přátelství a nenávisti (11. 6. 2010 / Činoherní scéna). Proslulá Anouilhova hra je ozdobou světových jevišť už dobré půlstoletí a jaksi ne a ne zestárnout. Snad proto, že je prostě moudrá. Drama s námětem z anglické historie (12. století) využívá techniky "divadla na divadle" k evokaci vzrušujícího příběhu o přátelství a posléze rivalitě mezi králem Jindřichem II. Plantagenetem a jeho kumpánem, anglosaským feudálem Thomasem Becketem. Ten jako noblesní kolaborant virtuózně "tančí mezi vejci", jen aby si zachoval své výsady: je mladý, lehkomyslný, chce žít a užívat si. Až do chvíle, kdy ho král přinutí přijmout úřad arcibiskupa canterburského, hlavy církve v Anglii: "Byl jsem člověk beze cti, a najednou jsem čest zase našel, křehkou a zranitelnou jako dítě, čest Boží. A ta se stala i mou ctí."
Hrají: Petr Gazdík, Petr Štěpán, Pavel Kunert, Ján Jackuliak, Josef Jurásek, Rastislav Gajdoš, Stano Slovák, Viktor Skála, Jana Musilová, Miroslava Kolářová, Hana Holišová, Jakub Przebinda, Ladislav Kolář, Jan Mazák, Eva Ventrubová, Vojtěch Blahuta, Michal Isteník, Jaroslav Matějka a další.

Steven Sater, Duncan Sheik PROBUZENÍ JARA, muzikál na motivy románu Franka Wedekinda (11. 6. 2010 / Hudební scéna )
Evropský svět divadla zná dobře dílo německého dramatika Franka Wedekinda a jeho Probuzení jara. Tuto kdysi skandální tragédii dětství a dospívání věnoval autor rodičům a učitelům, které označil za skupinu lidí totálně netečných a lhostejných k potřebám mladé generace. Nové pojetí z pera amerických autorů, libretisty a textaře Stevena Satera a skladatele Duncana Sheika, je v podobě muzikálové adaptace naprosto novátorské, otevřené a strhující. Autoři přinesli na jeviště dílo nebývalé otevřenosti a pravdivosti, které s tradovaným muzikálovým sklonem k sentimentu a romantičnosti nemají nic společného.
Příběh skupiny mladých lidí na sklonku 19. století nabývá naprosto současný charakter a jeho poselství je alarmující. Stále živé mezigenerační problémy mezi rodiči a dětmi, mezi dětmi a učiteli ad. - osobní ambice, touhy, frustrace, komplexy, rebelantství, neinformovanost, naivita, pokrytectví, vzájemné nepochopení, předsudky, maloměšťáctví - to vše, včetně sexuality a prvních erotických zážitků, je tu odkryto s odvahou, nekompromisností a přirozeností mladým lidem vlastní.
Tančí, zpívají a hrají: Jiří Mach nebo Ondřej Bábor, Svetlana Slováková nebo Ivana Skálová nebo Sára Milfajtová, Vojtěch Blahuta nebo Lukáš Janota, Ján Jackuliak nebo Jakub Uličník, Radek Novotný nebo Vladimír Řezáč, Jakub Przebinda nebo Lukáš Vlček nebo Robert Rozsochatecký, Tomáš Novotný nebo Viktor Polášek nebo Aleš Slanina, Johana Gazdíková nebo Marta Prokopová, Kateřina Krejčová nebo Klára Šťastná, Soňa Jányová nebo Tereza Martinková nebo Michaela Merklová, Hana Holišová nebo Michaela Horká a další.

William Shakespeare MACBETH, marnost boje proti osudu v krvavé tragédii, Divadlo Pieśń Kozła ve Vratislavi, Polsko (12. a 13. 6. 2010 / Činoherní scéna)
Mezinárodní soubor Pieśń Kozła, jehož členové pocházejí kromě Polska také z Británie, Francie, Švédska a Norska čerpá z tradic vysoké evropské kultury, ale také z nejstarších v Evropě dochovaných hudebních a zpěvních projevů - jeho inscenace jsou živoucí studnicí evropského kulturního dědictví. Prezentují se po celém světě; v rámci festivalu Divadelní svět v Brně pak představí své nastudování jedné z vrcholných tragédií Williama Shakespeara - Macbeth, a to ve zcela výjimečném pojetí. Slavná tragédie je dramatem zločinu, svědomí a trestu a zároveň sondou do hlubin lidské duše, z nichž se rodí zlo. Macbeth, skotský šlechtic a hrdina, člověk obdivovaný a uctívaný všemi, podléhá ctižádosti a touze po moci natolik, že se dopouští zločinu nejtěžšího - krvavé královraždy. Macbeth se vraždou domůže moci nejvyšší, stane se králem, ale aby si moc udržel, musí vraždit dál, brodí se krví, stává se nelidskou bestií, netvorem, co chvíli křičí na jevišti světa, jen aby poznal, že jeho život je pustý žvást idiota, jen hluk a vřava - a neznamená nic. Za ztvárnění Lady Macbeth získala Anna Zubrzycki Cenu Maršálka Dolnoslezského vojvodství a Grzegorz Bral byl nomin ován na prestižní vratislavskou divadelní cenu v kategorii Nejlepší režie.
Hrají: Gabriel Gawin, Anna Zubrzycki, Ian Morgan, Faroque Khan, Ewan Downie, Kacper Kuszewski, Anu Salonen.

Éva Pataki EDITH A MARLENE; komorní muzikál, Nová scéna Bratislava (15. 6. 2010 / Činoherní scéna)
Životopisy slavných osobností patří k nejoblíbenějším literárním žánrům. Maďarská dramatička Éva Pataki našla pro hru Edith a Marlene inspiraci v životopisech dvou velkých osobností 20. století, francouzské šansoniérky Edith Piaf a německé divy koncertních pódií i filmového plátna Marlene Dietrichové.
Každá z hrdinek prožila svůj neopakovatelný příběh plný vrcholných uměleckých úspěchů i osobních zklamání. Hra provádí nejdůležitějšími osudovými milníky životní pouti pařížského Vrabčáka, jak Edith přezdívali. Pro pravdu, kterou do svých songů vplétala, ji vděčné publikum upřímně milovalo.
Komorní, do muzikálu laděná inscenace Edith a Marlene není životopisnou hrou v pravém slova smyslu. Je především obrazem různých životních principů a postojů. Jeden je oslavou spontánní, upřímné touhy žít život v každém okamžiku naplno. Ten druhý je obrazem racionálních životních rozhodnutí. Myšlenkovou sílu i divadelní atraktivita osudů podtrhává výběr nejdůležitějších písní a tvorby Edith Piaf i Marlene Dietrichové.
Hrají a zpívají: Kristína Turjanová, Karin Olasová, Andrea Kiráľová, Dušan Kaprálik, Ľubomír Dolný, Róbert Halák, Ján Gallovič, Přemysl Boublík, Pavol Plevčík, Lucia Vráblicová a další.
Tančí: Mia Majeríková, Lucia Mankovecká, Zuzana Náprstková a Adriána Pinková.

Percy Bysshe Shelley CENCI, tragédie, Mestno gledališče Ljubljana, Slovinsko (16. 6. 2010 / Činoherní scéna)
Světoznámý anglický romantický básník Percy Bysshe Shelley, známý skvostnými lyrickými básněmi a nekonvenčním životním stylem, je autorem tragédie, v níž s vražednou vášní líčí krvavý osud urozené rodiny Cenciů. Inspirací byl autorovi skutečný případ incestu a vražd v renesanční Itálii 16. století. Neodvratný střet nevinné Beatrice s tyranem rozhodujícím o osudu rodiny nastoluje téma zločinu a trestu stejně působivě jako ve slavném Dostojevského díle. Morální zvrhlost jednotlivce i pokřivenost společnosti v silném dramatu a jevištním ztvárnění slovinského divadla brněnským divákům ne neznámého.
Hrají: Uroš Smolej, Jana Zupančič, Bernarda Oman, Lotos Vincenc Šparovec, Jure Henigman, Milan Štefe.

7.6.2010 00:06:29 Redakce | rubrika - Festivaly

Časopis 16 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Hra, která se zvrtla (MdB)

Články v rubrice - Festivaly

Venušiny dny 2024

Emily (Divadlo NUDE)

Pražské divadlo Venuše ve Švehlovce uvádí 22. - 28. 4. 2024 devátý ročník mezinárodního festivalu Venušiny dny ...celý článek



Časopis 16 - sekce

OPERA/ TANEC

Super Diva – Síla osudu

Síla osudu

Super Diva – Síla osudu (11/13)
Operní diva Catarina Molderová se zamýšlí nad původem Verdiho tragick celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Filmové tipy 15. týden

Collin Farrell (Oklamaný)

U mě dobrý
Kdo dokáže převézt bandu podivných skořápkářů? Jedině banda ještě podivnějších přátel! Česká kom celý článek

další články...